Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Zojuist, Tonskidutch zei:

Die ventilatie roosters zijn er om verse lucht toe te laten opdat we kunnen ademen. niet om de vochthuishouding te regelen.

Gebrek aan goede ventilatie leidt tot vochtophopingen en schimmelvorming. 

Ventilatieroosters hebben er wel degelijk een rol in. (Naast andere ventilatie-oplossingen)

Daar is zat over te vinden op het internet.

Frisse lucht is niet de enige reden om roosters te hebben.

 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ventileer 24 uur per dag

Een raam af en toe openzetten is niet voldoende om juist te ventileren. Kort luchten is niet hetzelfde als goede ventilatie. Vierentwintig uur per dag ventileren met verse lucht zorgt voor een optimaal resultaat. Ventilatieroosters zorgen ervoor dat schadelijke stoffen, geuren en vocht geen kans krijgen in uw woning of kantoor. Problemen zoals schimmel kunnen voorkomen worden door het glas te voorzien van een ventilatierooster.

Constante stroom van lucht

Door een ventilatierooster is er een constante stroming van lucht, waardoor er op een natuurlijke manier een comfortabel, gezond en energiezuinig binnenklimaat gecreëerd wordt. Te weinig ventilatie kan tot vocht en gezondheidsklachten leiden. Teveel ventileren leidt tot tochtklachten en onnodig energieverbruik. Een doorlopende ventilatie is van groot belang.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer die constante stroom verse lucht vermengd met de reeds aanwezige warme lucht een koud oppervlak raakt zal het vocht in die lucht condenseren.

 

Een koude binnenmuur kan dan gaan schimmelen.

Isolatie is dan een oplossing, de ventilatie niet.

 

Isoleren om energie te besparen om daarna overal roosters open te zetten gaat geen energie besparing opleveren.

 

Jouw internet quote is in het algemeen juist, maar gaat ervan uit dat de woning is geïsoleerd.

Met koude bruggen wordt geen rekening gehouden.

 

Woning isolatie en vocht huishouding/binnenklimaat is een balanceer act.

Je kan dat niet oplossen met een rooster in een kozijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verder wordt er doorgaans aanbevolen een paar keer per dag kort en goed te ventileren en niet de hele dag het raam op een kier te zetten.

 

En vochtigheid is relatief, een hoge luchtvochtigheid in een goed geïsoleerd huis zonder koudebruggen zal geen condensatie opleveren.

Een lage luchtvochtigheid tegen een extra koud oppervlak kan wel tot vochtproblemen kunnen leiden.

 

Het is maatwerk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ceesv zei:

Wanneer die constante stroom verse lucht vermengd met de reeds aanwezige warme lucht een koud oppervlak raakt zal het vocht in die lucht condenseren.

 

Een koude binnenmuur kan dan gaan schimmelen.

Isolatie is dan een oplossing, de ventilatie niet.

 

Isoleren om energie te besparen om daarna overal roosters open te zetten gaat geen energie besparing opleveren.

 

Jouw internet quote is in het algemeen juist, maar gaat ervan uit dat de woning is geïsoleerd.

Met koude bruggen wordt geen rekening gehouden.

 

Woning isolatie en vocht huishouding/binnenklimaat is een balanceer act.

Je kan dat niet oplossen met een rooster in een kozijn.

Exact, je moet dus uitkijken om niet ondoordacht nieuwe ramen en kozijnen te plaatsen terwijl de muren en/of de vloer slecht geïsoleerd zijn. Om een eventueel vochtprobleem aan te pakken zal je die delen van het huis ook moeten aanpakken. Om te ventileren zonder warmteverlies zou je bovendien een warmte terugwin installatie kunnen aanbrengen. De verse koude lucht van buiten wordt dan opgewarmd met de energie van de vervuilde lucht die afgezogen wordt uit de woonvertrekken. Ik zou zelf graag zo'n systeem willen hebben, maar dan moet ik mijn halve huis afbreken en dat doen we maar niet.

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij noemen het de ventilatie berekening die volgens Bouwbesluit ook gegarandeerd moet worden middels natuurlijke ventilatie of mechanische ventilatie.

Eenmaal per dag spuien via de ramen (in elk verblijfsgebied) is niet voldoende.

Ik laat het er maar bij anders moet ik ook nog een rekening gaan schrijven en voor andere bouwkundigen broodroof pleeg.

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is complexe materie, er zal van geval tot geval maatwerk moeten worden geleverd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, ceesv zei:

Woning isolatie en vocht huishouding/binnenklimaat is een balanceer act.

Je kan dat niet oplossen met een rooster in een kozijn.

Daar ben ik het volledig mee eens. 

Ik heb ook niet willen beweren dat ventilatieroosters de oplossing zijn. Alleen dat ze wel degelijk een rol (kunnen) spelen in de vochthuishouding.

En niet alleen fungeren voor toevoer van frisse lucht. 

In mijn huis zit ook een ventilatiesysteem. De stroken volstaan niet, maar helpen wel.

 

Als mijn autoramen beslagen zijn, zet ik als eerste de ramen even open en niet de blower op de hoogste stand. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Eduard07 zei:

Als mijn autoramen beslagen zijn, zet ik als eerste de ramen even open en niet de blower op de hoogste stand

 

3 seconden de airco op turbo en klaar.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen hoor.

Men sprak destijds al van een ventilatie-voud de uitwisseling van de lucht in kubieke meters en tegenwoordig over de verplichte aanvoer van verse lucht in liters per seconde per vierkante meter verblijfsoppervlak en afhankelijk van de verblijfsfunctie.

Doe nu maar je ramen dicht je ogen toe en slaap lekker. (meneer de Uil)

 

 

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk wel uit achter het stuur. Voud advies, mijnheer dutch, maar dank voor uw uitleg.   

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb onlangs de elektriciteitsrekening van januari gehad in Spanje. Het viel me niet tegen nadat ik van andere mensen al berichten had gehoord dat ze over de maand januari €300,- en zelfs €450,- moesten afrekenen. Ik heb €185,- moeten betalen maar met de wetenschap dat ik daar alles mee doe inclusief het hele huis verwarmen via inverter en ook warm water, vind ik het voor de maand januari die toch tot de koudste wintermaanden hoort meevallen. De komende maanden zullen wel weer goedkoper worden omdat er minder verwarmd hoeft te worden. Maar de afrekening was wel een stuk hoger dan vorig jaar.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...