Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten


Op 24-2-2022 om 14:20, Psychosammie zei:

 

Ja, en om dat te compenseren betalen we dan weer enorm veel belasting over elk litertje benzine. Want minder verbruik is minder belastinginkomsten en dat was natuurlijk niet de bedoeling.

 

Het percentage belasting op brandstof is toch niet verhoogd na invoering van 100 km/u?

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, OFDM zei:

Het percentage belasting op brandstof is toch niet verhoogd na invoering van 100 km/u?

 

Wat zeg je? Ik citeer de ANWB

 

Quote

Accijns: vast bedrag per liter

Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.

De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Het is dus denkbaar dat wanneer de olieprijs daalt en de accijns stijgt, de brandstof dan toch duurder wordt. Afgezien van de jaarlijkse aanpassing doet de accijns dus niet mee aan de schommelingen van de brandstofprijzen.

 

Hier nog een overzicht op Wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-2-2022 om 11:49, Psychosammie zei:

 

Wat zeg je? Ik citeer de ANWB

 

 

Hier nog een overzicht op Wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

 

Ik bedoelde dat er dus geen wijziging is geweest om specifiek de winst van het 100 km/u weer af te romen. Het principe van vast bedrag en inflatiecorrectie leek mij aanvankelijk onrechtvaardig maar: Je krijgt ongeveer hetzelfde wanneer de staat een percentage zou pakken van de inkoopprijs. Alleen dan schommelen de accijns inkomsten richting staat mee. Een vast bedrag met jaarlijkse indexering is dan prettiger.

 

Maar neemt niet weg dat we een ontzettend hoge accijns hebben in Nederland. Aan de andere kant: Er zijn echter nog steeds zat mensen die keihard op een stoplicht afrijden om dan hoog op de rem alle energie om te zetten in warmte en slijtage. Wat ik ook geregeld zie is inhalen op een uitvoegstrook om daarna inderdaad alles keihard in de remmen af te fakkelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels hebben de brandstofprijzen een absurd hoog niveau bereikt en wordt de afstand om lonend in Duitsland te gaan tanken steeds groter. Het lijkt mij dat de Nederlandse overheid veel belastinginkomsten misloopt. Bovendien gaat men gelijk even naar de Duitse supermarkt, want die schijnt ook goedkoper te zijn. Veel mensen wonen toch te ver van de grens en betalen dus de hoofdprijs, de overheid veroorzaakt deze misstand en doet voorlopig helemaal niets. Vandaag zag ik de zelfbenoemde "Minister van Financiën" Kaag met flyertjes voor de gemeenteraadsverkiezingen rondlopen, alsof er niets belangrijkers te doen is. Ons land wordt op dit moment bestuurd door een kabinet dat ten dode opgeschreven is. Wat een non-valeurs.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, de mensen stemmen wel weer op die zelfde clubs, Donkeyman, net als mensen in Rusland op Putin, in de VS op Trump en elders op noem maar op stemmen, dus dat is niet zo relevant want het kabinet overleeft het ook dit keer wel weer.

Maar het spreekt voor zich dat je als je niet al te rijk bent over de grens gaat tanken en inkopen doen. Vijftig tot 100 euro besparen is nooit weg.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Donkeyman zei:

Inmiddels hebben de brandstofprijzen een absurd hoog niveau bereikt en wordt de afstand om lonend in Duitsland te gaan tanken steeds groter.

Vergeet het maar, diesel is op dit moment duurder in Duitsland dan hier.

Benzine is nog wel goedkoper met 1,95.9 voor E5 en E10 is slechts 3 cent goedkoper dus kun je beter E5 gaan tanken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gerrit B zei:

Vergeet het maar, diesel is op dit moment duurder in Duitsland dan hier.

Benzine is nog wel goedkoper met 1,95.9 voor E5 en E10 is slechts 3 cent goedkoper dus kun je beter E5 gaan tanken.

Ik rijd ook diesel en betaal 130 euro motorrijtuigenbelasting per maand. Als ik dat vertel aan een Duitser, dan denkt hij dat ik mij vergis en het jaartarief genoemd heb. Maar ja, bij de huidige brandstofprijzen heb je die extra belasting snel terug verdiend met een zuinige diesel.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach die Kaag die gelooft t wel.

Beetje praten en that’s it.

Die gaat er niks aan doen.

Leeft in d’r eigen bubbel.

 

Het gaat nog veel te goed in Nederland.

zolang iedereen nog gewoon 2x per jaar op vakantie kan verandert er niks.

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Donkeyman zei:

Ik rijd ook diesel en betaal 130 euro motorrijtuigenbelasting per maand. Als ik dat vertel aan een Duitser, dan denkt hij dat ik mij vergis en het jaartarief genoemd heb. Maar ja, bij de huidige brandstofprijzen heb je die extra belasting snel terug verdiend met een zuinige diesel.

Met de huidige prijzen wordt het toch wel moeilijk om het terug te verdienen, normaal is de diesel tussen de 7 en 8 cent de liter goedkoper in Duitsland en speel je snel gelijk maar je moet nu wel flink wat kilometers maken voordat je goedkoper uit bent dan met benzine.

Wil je een echt zuinige diesel dan moet je al die milieu rommel onder je motorkap er uit slopen, dan kan menig moderne diesel gewoon 1 op 30 rijden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, gerrit B zei:

Wil je een echt zuinige diesel dan moet je al die milieu rommel onder je motorkap er uit slopen, dan kan menig moderne diesel gewoon 1 op 30 rijden.

 

je kan ook op oud frituurvet gaan rijden, dan kun je er ook iets besparen, maar niet de longen van mens en dier

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medelijden voor de mensen die op CNG rijden. Gisteren in Doornik : 4,5 euros ! Die hadden voor aardgas gekozen vooral omdat het (toen) goedkoper was dan benzine... Nu, maal drie ! Ik rijd gelukkig op LPG, het enige brandstof die nog betaalbaar is (al heeft het in prijs verdubbeld)

20220305_135422.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ketupa zei:

Medelijden voor de mensen die op CNG rijden. Gisteren in Doornik : 4,5 euros ! Die hadden voor aardgas gekozen vooral omdat het (toen) goedkoper was dan benzine... Nu, maal drie ! Ik rijd gelukkig op LPG, het enige brandstof die nog betaalbaar is (al heeft het in prijs verdubbeld)

20220305_135422.jpg

Ja LPG, daar heb ik goede herinneringen aan. Ik heb twee keer een jonge gebruikte stationcar met lpg onderbouw gekocht en ze helemaal opgereden. Dat was goedkoop rijden, lpg kostte in de jaren 80 en 90 heel weinig, want het werd beschouwd als een afvalproduct. Je stond wel erg vaak bij de pomp, maar het afrekenen was een feest! Hier een van mijn oude beestjes, die allang ter ziele is.

 

 

Renault Nevada.jpg

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afvalproduct ? Rijden op afval is duurzaam 🙂 ...En LPG bestaat nog ! Dus, in plaats van klagen over de hoge prijs van benzine en diesel, waarom niet terug naar LPG switchen ? Er rijden steeds minder mensen op LPG. Dit snap ik niet. Tanktations zijn er genoeg (en zeker meer dan elektrische laadpunten). Enig nadeel is dat je niet in sommige parkeergarages mag. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België kan je DACIA's kopen die reeds standaard op LPG rijden, en dit op dezelfde (spot)prijs als de benzine versie. Dit zou ik nu doen, zou mijn 17 jaar oude Honda "Gazz" mij in de steek laten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...