Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Zou super zijn, Gerrit,  maar in dit landje geldt al tig jaren het omgekeerde. De grootgebruiker betaalt vrijwel niets en de kleine man gigantisch veel.

aangepast door minplus
  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uren geleden, gerrit B zei:

Verlaag gewoon de accijns/BTW over de 1e zeg maar 1000m3 gas en 1e 3000 KW, dan krijgt degene die zuinig aan doet met energie (veelal de mensen die het niet al te ruim hebben) het grootste voordeel en wordt de grootverbruiker extra geprikkeld om de energierekening naar beneden te brengen.

 

Briljant idee en simpel uit te voeren.

46 minuten geleden, boudeman zei:

Het zou wel eens omgekeerd kunnen uitpakken. Diegenen die het niet al te ruim hebben, verbruiken vanwege slechte isolatie veel energie en hebben ook het geld niet om te investeren in energie besparende maatregelen. Je subsidieert daarmee dus degenen,  die voldoende geld hebben om dat wel kunnen.

Maar toch moet er op een af andere manier gestimuleerd worden dat er bezuinigd wordt. De druk op wooncorporaties om te isoleren zal enorm worden.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, boudeman zei:

Het zou wel eens omgekeerd kunnen uitpakken. Diegenen die het niet al te ruim hebben, verbruiken vanwege slechte isolatie veel energie en hebben ook het geld niet om te investeren in energie besparende maatregelen. Je subsidieert daarmee dus degenen,  die voldoende geld hebben om dat wel kunnen.

Ben ik dus niet met je eens.

Iemand die geen geld heeft gaat heus niet voor ik weet niet hoeveel geld stoken voor de buitenwereld immers daar heeft men het geld niet voor.

Doet men dat wel dan hebben ze simpelweg ook voldoende geld om die kosten te betalen en kan men dat geld beter gebruiken om te isoleren.

Daarnaast zijn er ondertussen diverse mogelijkheden voor dit soort huishoudens om toch de isolatie op peil te brengen waarbij de besparing op energie wordt gebruikt om de kosten voor de isolatie af te lossen.

Zo'n huishouden zal dus vrijwel hetzelfde per maand blijven betalen maar de kosten voor energieverbruik zullen flink dalen tot de kosten voor de isolatie zijn afgelost en daarna is men veel goedkoper uit. Heb je een extra voordeeltje dan kun je ook nog eens boetevrij extra af gaan lossen op die energiebespaarlening. Verder zijn er vaak per gemeente extra regelingen waar men gebruik van kan gaan maken.

 

Daarnaast zal het voor iedereen een extra stimulans zijn om te proberen onder de gestelde grens te komen en dat is dan ook meteen een win/win situatie voor iedereen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie is slechts een aspect. De inflatie neemt toe, huisvesting wordt duurder of zelfs onbetaalbaar. De huidige welvaart komt onder druk te staan, en zeker nu met de Ukraine (en wat komt er nog verder?). De onderste middenklasse bezoekt inmiddels de voedselbank. In mijn overtuiging heeft de westerse wereld al jaren boven zijn stand geleefd, misschien ook wel ten koste van anderen. Wij gaan langzamerhand toe naar een nieuw normaal, of je dat nu leuk vindt of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat niet komen door alle subsidies ed. die er gegeven worden om toch maar een woning te kunnen betalen?

Zorg er gewoon voor dat de woningen niet zo duur zijn dan hoeft er ook niet zoveel geld rondgepompt te worden om in een woning te kunnen wonen.

Hoe?

Nou simpel, genoeg nieuwe woningen bouwen met weliswaar minder luxe maar die daardoor een heel stuk onder de huidige marktprijs zitten en daarmee de dure woningen uit de markt prijzen.

Daarnaast het ook aantrekkelijker maken om weer samen in 1 woning te gaan wonen en niet meteen flink korten zodra men samen gaat wonen.

Daarnaast het ook aantrekkelijker maken om naar een kleinere woning te verhuizen.

Maar zolang er schaarste op de markt is kun je vragen wat een gek er voor wil betalen en blijft de huidige toestand overeind.

Wat er nu gebeurd met de prijzen is op dit moment vrijwel uitsluitend nog gebaseerd op speculaties en niet met de werkelijkheid.

Er komt slecht 15% van het gas wat wij hier verbruiken uit Rusland en dat komt nu nog steeds uit Rusland dus dat kan niet de reden zijn dat de prijs meer dan verdubbeld is.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

is het beter dat als samenleving te doen en dus zou het delen van de tegemoetkoming door de overheid en de staatskas inzake de energie kosten naar rato van vermogen en inkomen kunnen gebeuren.

 

Ik probeer even te begrijpen wat je zegt. Ik zie een mooie toepassing voor de QR App. Kunnen we gelijk toepassen op bekeuringen. Verdien je meer betaal je meer. Ik zeg driewerf nee, nee, nee!

 

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

en zeg nu niet dat ik een communist ben.

 

Nee zal ik niet zeggen. De communisten waren niet zo goed in het uitdelen aan de armen. Wel in het stelen van iedereen.

 

9 uren geleden, gerrit B zei:

1000m3 gas en 1e 3000 KW,

 

Zou een giller worden. Daar krijg je een groot deel van de huizen in Nederland niet mee warm gestookt. Ik gebruik 3x zoveel.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

6 uren geleden, Psychosammie zei:

Zou een giller worden. Daar krijg je een groot deel van de huizen in Nederland niet mee warm gestookt. Ik gebruik 3x zoveel.

Het is ook bedoelt voor de mensen die het niet zo breed hebben en om mensen die wel veel meer energie gebruiken te stimuleren juist minder energie te gaan verbruiken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gerrit B zei:

Zorg er gewoon voor dat de woningen niet zo duur zijn

Eh....  niet zo duur zijn?

Welke randdebielen betalen te veel voor die huizen?

Het antwoord heb je zelf ook al gegeven.

 

10 uren geleden, gerrit B zei:

Zou dat niet komen door alle subsidies ed. die er gegeven worden om toch maar een woning te kunnen betalen?

 

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is het gewoon dat je geen alternatief hebt en alleen maar kunt kiezen uit duur en heel duur en zie je ook vaak dat goedkope woningen worden gesloopt om er weer veel duurdere voor neer te zetten.

Natuurlijk lekker binnenlopen voor de verhuurder maar wordt men verplicht om woningen te bouwen met een huur van max 500 euro per maand dan komen er ook weer betaalbare woningen op de markt waar geen subsidie oid. voor nodig is en zijn er daar genoeg van dan valt de druk op de duurdere woningen ook weg waardoor deze zich uiteindelijk zelf uit de markt prijzen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Mojo zei:

Eh....  niet zo duur zijn?

Welke randdebielen betalen te veel voor die huizen?

 

Nou, je kan ook bij je ouders blijven wonen natuurlijk. Of een huurhuis waar je meer voor betaalt dan een hypotheek.

 

41 minuten geleden, gerrit B zei:

maar wordt men verplicht om woningen te bouwen met een huur van max 500 euro per maand dan komen er ook weer betaalbare woningen op de markt

 

Klinkt niet als een realistische optie. De bouwvakker komt niet meer gratis. Het stukje grond waar het op moet kost grof geld. Bouwmaterialen zijn niet aan te slepen en peperduur.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Psychosammie zei:

Het stukje grond waar het op moet kost grof geld. Bouwmaterialen zijn niet aan te slepen en peperduur.

Eerste deel komt door opkopers (met de nodige voorkennis natuurlijk). Tweede deel is de gekte momenteel in de markt. Dat laatste komt vanzelf wel goed (als de mensen het niet meer kunnen betalen)

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Mojo zei:

Die snap ik niet helemaal.

 

Aangepast

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Psychosammie zei:

Of een huurhuis waar je meer voor betaalt dan een hypotheek.

Wat kost zo'n hypotheek eigenlijk voor een pak stenen van pak em beet 250000 euri? Niet dat je er nog iets van kan kopen behalve een garage in Nijmegen.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...