Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, gerrit B zei:

Leuk maar waar laat je al dat spul in een gemiddelde woning?

Daarnaast geven verschillende instanties aan dat een warmtepomp alleen maar werkt als eerst het huis tiptop geïsoleerd is.

En dat laatste redt je niet met wat radiatorfolie en een bus kit/pur.

Wat betreft de nodige ruimte, dat valt echt mee. Een hybridewarmtepomp hoeft feitelijk niet veel meer ruimte in te nemen dan een cv ketel. 

 

Een warmtepompboiler van 150 of 200 liter kan ook met weinig ruimte toe. 

 

Als ik me dan bedenk hoe groot de cv ketel eerder waren, dan zijn de nieuwe warmtepompen maar kleine gebakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minuten geleden, OFDM zei:

Ik zou zeggen biogas voor moeilijk te verbeteren oude panden. De rest all electric en als er te weinig energie is de temperatuur op afstand verlagen. Dat is dan nood tot het net zwaar genoeg is.

Maar die moeilijk te isoleren panden zijn prima te bedienen met een hoge temperatuur warmtepomp. Daarnaast is er voor het opwekken van biogas wel zoveel stroom nodig dat er feitelijk het hele proces doorgerekend een negatief energie saldo resulteert. 

 

Het is helaas zo dat mestvergisting alleen rendeert door de subsidies. Daarnaast is er vanuit de sector vd mestvergisting nu al de oproep om niet meer vergisters te realiseren. Reden te kort aan mest en ander bruikbaar materiaal.

1 minuut geleden, OFDM zei:

Ja maar ook een buitenunit erbij. Een grond systeem is hier helaas weinig realistisch.

Nou zelfs dat is al aan verandering onderhevig. Door toepassing van propaan aks medium zijn er zeer compacte installaties mogelijk. 

 

Ook met betrekking tot geluid zijn zeer forse stappen gezet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, joop001 zei:

Nu kan de minister Rob Jetten wel zeggen dat biogas een rol kan spelen bij de vervanging vh Russisch gas. Maar voordat je daar enigszins wat gas uit mest hebt, zijn de kosten dus al flink de pan uit gerezen. T

Dat is toch een minister uit dezelfde partij die een derde van alle boeren hier willen laten stoppen en naar het buitenland wil verjagen waar veel minder controle op de gehele voedselketen is.
Als al die koeien, varkens en kippen hier weg moeten hoe krijg je dan nog voldoende mest voor biogas?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, joop001 zei:

Waarom niet? Dit zei men in de jaren 50 en 60 ook over aardgas. Ja ik weet dat men nu zegt je spreekt jezelf tegen. Maar in principe is gas beschikbaar zonder storingen als we maar fatsoenlijk met elkaar om zouden gaan. 

Op dit moment worden nieuwe bedrijven in grote delen in Nederland al te verstaan gegeven dat een aansluiting op het net er voorlopig niet in zit.

Ons net gaat een omzetting van gas naar elektriciteit niet trekken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, gerrit B zei:

Dat is toch een minister uit dezelfde partij die een derde van alle boeren hier willen laten stoppen en naar het buitenland wil verjagen waar veel minder controle op de gehele voedselketen is.
Als al die koeien, varkens en kippen hier weg moeten hoe krijg je dan nog voldoende mest voor biogas?

Dat is idd een rake opmerking. 

 

Maar zoals gezegd dat concept van mestvergisting om zo een aardgasvervanger te realiseren is gebaseerd op fantasie en onkunde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

Op dit moment worden nieuwe bedrijven in grote delen in Nederland al te verstaan gegeven dat een aansluiting op het net er voorlopig niet in zit.

Ons net gaat een omzetting van gas naar elektriciteit niet trekken.

Op dit moment ligt dat idd lastig, dat klopt. Maar zolang netwerkbeheerders de latente capaciteit gereserveerd voor calamiteiten niet inzetten is er dus nog wel ruimte. Daarnaast zijn er zogenaamde balance technieken die wel degelijk ruimte realiseren. 

 

Alleen de netwerkbeheerders hebben ook zo hun belangen. Dus ook argumenten om moeilijk te doen om het maar plat te zeggen. Om zo bv meer geld te genereren als bijdragen.

 

Daarnaast Liander bv beheerd zowel atoom als gasnetwerk. Het is niet fijn om 1 feitelijk af te schrijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, joop001 zei:

De mestvergister zou dan medio 2025 productief moeten zijn. 

 

geinig dat we methaan gaan produceren om minder aardgas te gaan gebruiken en om ons milieu "te redden"

waarom noem je die flauwekul eigenlijk

:grin:

Dus wat een gigantische kolder wordt daar nu weer bedacht in Friesland, maar Minister Jetten hoeft biogas niet te overwegen dat gaat ons milieu niet redden.

Biofules en synthetische Groene brandstof is complete kolder man. Kijk eens naar de wereldwouden waar palmen geplant worden voor palm olie en beefburgers op het karige gras gekweekt wordt. Junk food met de hoogste negatieve milieu impact. Terwijl mens en dier moet lijden.

 

Warmtepompen zijn niet aan te slepen, laat staan dat je een installateur kan vinden die het correct installeert.

Met kit spuit en kieren dichting kom je der niet.

Warmtepompen zonder een WTW (warteterugwinning) installatie is hoofdzakelijk geld uitgeven aan de installatie.

Woningen met energielabel E moet je niet kopen als je een 1990 comfortniveau wilt blijven houden.

Woningen onder de zeespiegel moet je ook niet kopen. Dat is beslist evident.

Woningen isoleren doe je het best in overleg met een bouwfysicus en de architect. Dat vergt planning en overleg alsmede vergunning aanvraag.

 

 

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, jij bent wel een zwartkijker hoor.

 

Mijn nieuwe huis krijgt een warmtepomp maar geen WTW.

Het wordt steeds warmer volgens de kenners dus het probleem wordt vanzelf minder.

 

En we wonen met z'n allen onder de zeespiegel. Wat is het probleem?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk eerder dat @Tonskidutch vanuit zijn vakgebied een realistische kijk op de energie transitie heeft.

Succes met je niet voor een warmptepomp gebouwde huis.

Voor een ouder slecht geisoleerd huis is alleen een hybride oplossing aan te bevelen, warmptepomp, gecombineerd met een CV gasketel.

Maar zelfs dan zal je nog exrtra isolatie moeten aanbrengen, een heikel punt, doe je dat verkeerd krijg je vocht en schimmel problemen.

 

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=wijk+van+gas+bewoners+in+de+kou

 

NIJMEGEN - Huurders van de gasloze woningen in Meijhorst zitten naar eigen zeggen al dagenlang in de kou en krijgen de thermostaat soms niet hoger dan 18 graden. Extra kachels en handdoeken voor de kozijnen moeten de vorst buiten de deur houden.

 

Bewoners van de eerste gasloze wijk van Tiel na tien jaar nog in de kou: ‘Te mooi om waar te zijn’

podcastTIEL - Het moest de eerste gasloze wijk van Tiel worden, Buurt 7 van nieuwbouwwijk Passewaaij. Van de idealen is niets terechtgekomen. Tien jaar later draait de wijk grotendeels op gas. En zitten bewoners nog altijd in de kou.

 

Beantwoording Kamervragen over kou in gasloze woningen

 

Minister Ollongren beantwoordt vragen over het bericht 'Bewoners gasloze woningen Meijhorst in de kou: "We voelen ons proefkonijnen"'.

 

Duurzame oplossingen in een oud huis

De meeste huizen die voor 1975 zijn gebouwd zijn onvoldoende geïsoleerd en werken vaak met hoge temperatuur radiatoren. In deze situatie kan een warmtepomp eigenlijk geen goed rendement halen. Bij oude woningen is het daarom vaak verstandiger om eerst de isolatie te verbeteren voordat men een warmtepomp aanschaft. Er valt veel winst te behalen in het isoleren van het dak, spouwmuur, vloer, ramen of kruipruimte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daar is echt de energierekening letterlijk geexplodeerd!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Psychosammie zei:

Haha, jij bent wel een zwartkijker hoor.

ik? mooi niet hoor.

Maar onder zeespiegel wonen is zeer zeker een probleem gezien de waterhuishouding en dalende grondwaterspiegel / oké al jaren bekende thematiek

Het werd nog even vermeld in Buitenhof afgelopen zondag.

Voor mij is er weer veel werk aan de winkel ;)

 

ceesv interpreteerde het goed en daarom heb je vakmensen nodig en geen ondoordachte plannen die nergens toe leiden.

De Jonge is toch ook weer dubbel zo dom als Jetten omdat ze impulsief handelen en niet voorbereid zijn of op de hoogte gebracht zijn door vakmensen.

Projectontwikkelaar zijn is geen vak. En die geven de Politiek advies. Tja

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

geinig dat we methaan gaan produceren om minder aardgas te gaan gebruiken en om ons milieu "te redden"

waarom noem je die flauwekul eigenlijk

Waarom ik die waanzin noem is dat onze minister het aanhaalt. Dat ik je mening deel is gezien mijn woordgebruik evident. Het is echt kolderieke onzin en geld over de balk smijten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...