Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten


1 uur terug, boudeman zei:

Toch een merkwaardige vervolgkop in de Tubantia:

 

allesverwoestende-explosie-in-oldenzaal-is-zeldzaamheid-dit-gebeurt-een-a-twee-keer-per-jaar

 

Grote opluchting?

 

als je nog zo'n ding voor je huis wil laten zetten kun je ze dus rustig laten komen, de ene keer is al geweest dus de rest van het jaar gaat dat niet weer gebeuren 😁

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, ceesv zei:

Eh, heb je ook gekeken naar de kosten van een "normale" warmtepomp en een "hoge temperatuur" warmtepomp?

 

Voor een gewone pomp rekent men tussen de € 4.500 en 7.500.

Voor de hoge temperatuur warmtepomp wordt tussen de € 14.000 en 19.000 gerekend.

 

De cop van een gewone warmtepomp ligt bij ongeveer 4.

Bij hoog temperatuur verwarming en een aanvoertemperatuur van 80 °C graden, kan het rendement (SCOP) onder het punt uitkomen waarop blijven stoken op gas voordeliger is dan overgaan naar verwarming via een warmtepomp.

Het rendement van een hoog temperatuur warmtepomp is lager!

 

Voor mij hebben warmtepompen alleen voordeel bij daarvoor geschikte, lees goed geïsoleerde woningen.

Bij een slecht geïsoleerde woning zou ik voorkeur geven aan een hybride warmtepomp.

 

 

Iedereen is vrij te kiezen voor welk systeem hij wil, maar op de nadelen van verschillende systemen mogen ook genoemd worden.

 

 

Ik wil even reageren op Hybride.

 

Iedereen moet zich realiseren wanneer een WP uit zijn gunstige COP loopt en je schakelt

over naar CV dan is bij hogere temperaturen het fenomeen HR ook niet meer van toepassing.

Immers, HR is gebaseerd op een condenserende ketel en retourtemperaturen boven de 55°

is het kantelpunt bij cv-ketels.

 

Resumé, bij een hybride-opstelling zal vaak een HR een VR ketel zijn, dus + - 10% rendement.

 

Edit 1;

Het rendement van een willekeurige ketel zakt ui bij lagere buitentemperaturen. Immers de

koude buitenlucht moet ook opgewarmd worden in de verbandingskamer.

 

Edit 2;

Hoge temperaturen WP's werken met R290 (propaan) met als nadeel dat deze toestellen alleen

als monoblock worden uitgebracht. Een 8 kW hoge temperatuur WP kost ongeveer € 11.000.

Daar gaat nog de subsidie vanaf.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Con zei:

Edit 2;

Hoge temperaturen WP's werken met R290 (propaan) met als nadeel dat deze toestellen alleen

als monoblock worden uitgebracht. Een 8 kW hoge temperatuur WP kost ongeveer € 11.000.

Daar gaat nog de subsidie vanaf.

Waar haal je deze prijzen en info weg? Onder andere Daikin levert hoge temperatuur warmtepompen in split met een beduidend hoger vermogen voor een echt lagere prijs. De Daikin bijv. 14 kW kost beneden de €9.500 exclusief de subsidie van €3.900. 

aangepast door joop001
Taal fout.
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, joop001 zei:

Waar haal je deze prijzen en info weg? Onder andere Daikin levert hoge temperatuur warmtepompen in split met een beduidend hoger vermogen voor een echt lagere prijs. De Daikin bijv. 14 kW kost beneden de €9.500 exclusief de subsidie van €3.900. 

Dat is een bruto prijs...

Hoge temperatuur warmtepomp DC-inverter met primo pilot;

BE € 11.460, korting 57,5%, NE € 4.870,50

 

Maar daar ging het mij niet om, ik vond de eerder genoemde prijs

van € 19.000,= twistbaar. Uiteraard afhankelijk van de capaciteit.

 

Edit

Ik denk dat je abuis ben met een HT WP van Daikin. Dat zal geen

split zijn.

Imo zijn alle propaan WP's van het type monoblock. Uiteraard kennen

ze een binnendeel maar daar zit niet de verdamper (wisselaar) in. En

zodra de verdamper (wisselaar) in het buitendeel zit noemt men het

een monoblock.

         
aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Con zei:

Dat is een bruto prijs...

Hoge temperatuur warmtepomp DC-inverter met primo pilot;

BE € 11.460, korting 57,5%, NE € 4.870,50

 

Maar daar ging het mij niet om, ik vond de eerder genoemde prijs

van € 19.000,= twistbaar. Uiteraard afhankelijk van de capaciteit.

         

De door mij genoemde prijs is de consumentenprijs dus incl btw. via reguliere verkoper (geen cowboy via derde import oid).

 

Een monoblock is wellicht iets groter dan een split uitvoering. Maar in de regel heeft ie wel een beter rendement en is ie wat stiller.

 

Alleen wat feit is dat de technische ontwikkelingen snel gaan en prijzen door de gekheid vd mensheid wel aan fluctuaties onderhevig zijn. Evenals de uitleverbaarheid van aantal systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, joop001 zei:

De door mij genoemde prijs is de consumentenprijs dus incl btw. via reguliere verkoper (geen cowboy via derde import oid).

 

Een monoblock is wellicht iets groter dan een split uitvoering. Maar in de regel heeft ie wel een beter rendement en is ie wat stiller.

 

Alleen wat feit is dat de technische ontwikkelingen snel gaan en prijzen door de gekheid vd mensheid wel aan fluctuaties onderhevig zijn. Evenals de uitleverbaarheid van aantal systemen.

 

Ik had het over Auer HTI, Airwell heeft ook een mooie lijn. Dus zeker geen cowboy...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

 

Ik had het over Auer HTI, Airwell heeft ook een mooie lijn. Dus zeker geen cowboy...

Ik had het ook niet over de merken als cowboys. Maar wel over sommige "installateurs" waar je soms advertenties van langs zie schieten. Wou dus aangeven dat ik kijk naar prijzen genoemd door reguliere installateurs. Hopelijk daarmee het misverstand opgelost. 

 

Wat betreft de genoemde merken zeker niets mis mee. Sterker zelf heb ik voor bijv Auer en diens importeur ACR in Nederland zeker grote waardering. Hier draait bijv een Auer Edel air 270L warmtepompboiler. Doet zijn werk goed en vooral ook heel stil. De wasmachine en wasdroger maken echt beduidend meer lawaai. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-4-2022 om 11:43, Tonskidutch zei:

Maar onder zeespiegel wonen is zeer zeker een probleem gezien de waterhuishouding en dalende grondwaterspiegel / oké al jaren bekende thematiek

Het werd nog even vermeld in Buitenhof afgelopen zondag.

Voor mij is er weer veel werk aan de winkel ;)

Kwam dit artikel bij VrijNederland tegen, moest gelijk aan deze opmerking denken.

https://www.vn.nl/klimaatverandering-huizenmarkt/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, joop001 zei:

Ik had het ook niet over de merken als cowboys. Maar wel over sommige "installateurs" waar je soms advertenties van langs zie schieten. Wou dus aangeven dat ik kijk naar prijzen genoemd door reguliere installateurs. Hopelijk daarmee het misverstand opgelost.  👍

 

Wat betreft de genoemde merken zeker niets mis mee. Sterker zelf heb ik voor bijv Auer en diens importeur ACR in Nederland zeker grote waardering. Hier draait bijv een Auer Edel air 270L warmtepompboiler. Doet zijn werk goed en vooral ook heel stil. De wasmachine en wasdroger maken echt beduidend meer lawaai. 

Ik heb de prijs(zen) ook van ACR, goeie club.

 

Diverse projecten mee gedaan.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, joop001 zei:

Hier draait bijv een Auer Edel air 270L warmtepompboiler. Doet zijn werk goed en vooral ook heel stil.

Nu weten we allemaal dat er verschillen in de waarneming van personen bestaan, als ik met open raam sliep en de buitenunit aanspringt die op 9 meter van mijn raam stond was ik klaarwakker. Niet al die Buitenunits en de bijbehorende Boilers zijn echt stil te noemen.

Overigens geld dat ook voor andere installaties in huis of aan huis.

Voor een omgevingsvergunning moet men aangeven hoeveel LCaq in dBA geproduceerd wordt daar weten de vergunningverleners meestal zelf veel te weinig over.

Ik heb het zelf ervaren toen ik volgens de bestaande wet op geluidhinder een klacht indiende over die buitenunit onder mijn raam. Uiteindelijk heb ik een akoestisch adviesbureau een meting laten verrichten over 24 uur met gesloten raam en 24 uur met open raam op mijn slaapkamer. Het rapport is aan de vergunningverlener gegaan en de buitenunit is op last van de gemeente verplaatst naar een plek waar geen open ramen zijn dichter dan 15 meter.

 

Die aanschrijving van de gemeente kan ook jouw overkomen als je zonder kennis van zaken die installaties zomaar aan je huis schroeft.

Vooral die mensen die denken dat er geen vergunning voor aangevraagd hoeft worden hebben het mis.

 

Idem Dito met betrekking tot de ontvlambare koelmiddelen die in het systeem opgenomen zijn, die mogen een bepaalde hoeveelheid vloeistof niet te boven gaan en deze dienen bij de aanvraag te worden aangegeven.

 

De vergunningverlener stelt overigens de woning eigenaar verantwoordelijk en niet de installateurs die dit aanbrengen. En het kan zijn dat je leverings en montage voorwaarden hebt getekend die de installateur volledig buiten schot laat mbt verplaatsingskosten en herinstallatie.

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Nu weten we allemaal dat er verschillen in de waarneming van personen bestaan, als ik met open raam sliep en de buitenunit aanspringt die op 9 meter van mijn raam stond was ik klaarwakker. Niet al die Buitenunits en de bijbehorende Boilers zijn echt stil te noemen.

Overigens geld dat ook voor andere installaties in huis of aan huis.

Voor een omgevingsvergunning moet men aangeven hoeveel LCaq in dBA geproduceerd wordt daar weten de vergunningverleners meestal zelf veel te weinig over.

Ik heb het zelf ervaren toen ik volgens de bestaande wet op geluidhinder een klacht indiende over die buitenunit onder mijn raam. Uiteindelijk heb ik een akoestisch adviesbureau een meting laten verrichten over 24 uur met gesloten raam en 24 uur met open raam op mijn slaapkamer. Het rapport is aan de vergunningverlener gegaan en de buitenunit is op last van de gemeente verplaatst naar een plek waar geen open ramen zijn dichter dan 15 meter.

 

Die aanschrijving van de gemeente kan ook jouw overkomen als je zonder kennis van zaken die installaties zomaar aan je huis schroeft.

Vooral die mensen die denken dat er geen vergunning voor aangevraagd hoeft worden hebben het mis.

 

Idem Dito met betrekking tot de ontvlambare koelmiddelen die in het systeem opgenomen zijn, die mogen een bepaalde hoeveelheid vloeistof niet te boven gaan en deze dienen bij de aanvraag te worden aangegeven.

 

De vergunningverlener stelt overigens de woning eigenaar verantwoordelijk en niet de installateurs die dit aanbrengen. En het kan zijn dat je leverings en montage voorwaarden hebt getekend die de installateur volledig buiten schot laat mbt verplaatsingskosten en herinstallatie.

Hoe je dit nu zo pontificaal neerzet is denk ik niet juist.

 

Alvorens je reageert controleer dan eerst waar je op reageer. Een Auer Edel air 270L is een warmtepompboiler. Deze heeft een opgegeven geluidsniveau van 38dB. (Waar andere merken in de regel 55 of zelfs beduidend meer laten noteren.) Dit apparaat staat binnen opgesteld. Er is een buitenuitlaat maar ook die overschrijdt de normering niet. Dus jouw relaas refereert hier niet aan.

 

Ten tweede als je de omgevingswet en aanpalende wet- en regelgeving volgt mbt tot plaatsing van buitenunits etc etc., dan is niet zoals jij nu suggereert overal een aanvraag of melding voor verplicht. Dus svp doe die suggestie niet (voor de goede orde heb jarenlang onder meer als vergunningverlener en beleidsmedewerker bij overheden gewerkt). Het is mensen een valse vorm vd realiteit geven die de onkundige lezer schaad. Een passende suggestie is wel informeer je over vergunnings- en meldingsplicht bij het (doen laten) plaatsen van installaties. Want jij als eigenaar bent verantwoordelijk en aanspreekbaar. Laat daarnaast als particulier in overeenkomsten met je installateur en bouwadviseur/begeleider etc vastleggen dat werkzaamheden en installaties conform de van toepassingzijnde wet- en regelgeving worden uitgelegd. Want mocht er dan iets niet goed zijn gegaan en heb je als particulier gehandeld op basis en ingave van door deze gedane adviezen en/of aanwijzingen, dan heb je nog enige kans op een geslaagde schadeclaim.

 

Maar doe als particulier simpel en kijk even op de site van je gemeente om te zien waar je aan moet voldoen. Bij twijfel belletje of e-mail of soms zelfs Twitter berichtje voorkomt hoop ellende.

 

Wat wel klopt is dat er door vooral amateurs/beunhazen maar ook goedwillende installateurs fouten worden gemaakt. Fouten waardoor hinder maar ook gevaar kunnen ontstaan. Bij een melding daarover zal het bevoegde gezag (veelal een gemeente) moeten reageren. Mocht blijken dat een installatie niet voldoet aan het bepaalde in de van toepassing zijnde wet- en regelgeving zal de eigenaar vd installatie de situatie in overeenstemming met de van toepassing zijnde regels moeten brengen. Dit alles ongeacht of voor het plaatsen vd installatie geen vergunning nodig was. Was vh plaatsen vh installatie onderdeel wel een vergunning nodig geweest maar is die vergunning niet aangevraagd (en is dat het enige gebrek), dan dient het bevoegd gezag allereerst te beoordelen of de vergunning alsnog kan worden verleend alvorens verwijdering vh installatieonderdeel te eisen.

 

Kijk dat je ergenis hebt over (discipline/vakgebied gerelateerde) onkunde bij sommige afdelingen, ja dat begrijp ik. Zou zeggen breek mij daar de bek niet over open. Een onkunde over basale kennis vd AwB of dingen willen bepleiten te regelen omdat die in een verordening zouden missen terwijl dat onderwerp in andere wetgeving keurig is geregeld. Daar gaat idd nog hoop mis, dat deel ik dus voluit met je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reageer niet inzake die Auer Edel maar op het feit dat installaties geluid produceren, dat was algemeen als opmerking inzake geluidhinder.

Ik nam de Auer Edel quote als uitgangspunt om er op te wijzen dat het vaak luider is dan je als bewoner verwacht.

 

In kwestie de installaties en buitenunit kan het zijn dat je wel een Omgevingsvergunning moet aanvragen echter dat hangt af van de situatie en de apparatuur. Ergo informeer je daar zelf over als je zo iets gaat ondernemen = precies ook wat jij schrijft in de quote

 

7 minuten geleden, joop001 zei:

Een passende suggestie is wel informeer je over vergunnings- en meldingsplicht bij het (doen laten) plaatsen van installaties. Want jij als eigenaar bent verantwoordelijk en aanspreekbaar.

 

10 minuten geleden, joop001 zei:

Fouten waardoor hinder maar ook gevaar kunnen ontstaan.

En dat komt vaker voor dan je denkt waarmee ook de verzekering bijvoorbeeld kan zeggen ja maar dit vergoeden we niet.

 

Dus zijn we het eens over het feit dat je het best een goed advies inhaalt. Want ook de kwaliteitsborging is in de nieuwe omgevingsvergunning belangrijk geworden.

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...