Ga naar inhoud


Opticum heeft een speciale lnb die erg goed tegen de zon en koude kan


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Moderator
4 minuten geleden, Sprietje zei:

en tot 95% vochtigheid kan verdragen.

Dus bij regen naar binnen halen?

 

  • Haha 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, Sprietje zei:

Opticum heeft een speciale lnb op de markt gebracht met een speciale uv-bescherming en die extreem koude- en hittebestendig is

Op de bijgevoegde foto zie ik dat deze LNB in april 2019 getest is.

Dan hebben ze er lang over gedaan die op de markt te brengen.

 

In de bijgevoegde pdf zie ik nog iets opmerkelijks....

2 uren geleden, Sprietje zei:

extreem koude- en hittebestendig is (-35° C ~ 70° C) en tot 95% vochtigheid kan verdragen.

Wanneer je het datablad pdf leest AX MIMIC SUN Sunprotect Quad LNB Stand: 14.6.2019 zie je het volgende:

afbeelding.png

 

afbeelding.png

 

Daar lees ik dat de maximum temperatuur geen 70, maar 7 graden C. bedraagt.

 

Het lijkt erop dat er enige onduidelijkheid is over de specificaties van deze LNB.

Gelukkig is hij wel geschikt voor 4K UHD.

 

Conclusie, je moet de marketing afdeling geen data sheet laten schrijven.

 

Ter aanvulling, nog wat specificaties van andere merken:

Triax TIQD Slim Line Lens Quad LNB :       

Temperatuurbereik (in bedrijf): -40 tot +60 °C

 

inverto black:

Operating Temperature

- 30 °C  ~  + 60 °C

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Cees, dan moet je eens in de databladen van Inverto kijken. Daar kom je ook de meest waanzinnige fouten tegen. Daarin staat dit merk dus niet alleen. Die 7°C moet natuurlijk 70°C zijn en dat staat ook op twee andere plekken in dat zelfde datablad wat je niet laat zien en dat is uitzonderlijk hoog. Daar komen de concurrenten niet aan. Maar ik weet niet of jij wel eens een lnb gezien hebt die een aantal jaren op de schotel gemonteerd heeft gezeten in Zuid-Spanje? Daarbij zie je regelmatig dat de kap helemaal verpulverd is door de zon en dat de gaten er in vallen met als gevolg vocht en regen in de lnb maar ook spinnen die er voor zorgen dat er geen signaal meer ontvangen wordt.
En ja, dat ze al geruime tijd geleden getest zijn.... In de catalogus van 2020-2021 staan ze nog niet in.

 

Edision 6 graden monoblock Twin.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ceesv zei:

Gelukkig is hij wel geschikt voor 4K UHD.

 

Conclusie, je moet de marketing afdeling geen data sheet laten schrijven.

 

Is die LNB voverigens ook al eens getest op die specs? Je moet gewoon voor de lol eens een digitale thermometer op je eigen LNB houden in de zomer (datum plaatsing TOPIC compleet verkeerd gekozen)

 

aangepast door Tonskidutch

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
15 uren geleden, Sprietje zei:

In de catalogus van 2020-2021 staan ze nog niet in.

 

Hij staat toch echt sinds 2019 op de website van Opticum.

 

https://www.opticum-gmbh.de/lnb-serien/ax-mimic-lnb-serie/

 

image.png

 

image.png

 

12 uren geleden, moonchild zei:

De gele kleur van  feedkap zal voor bijzonder veel interesse van vogels zorgen ;)  denk hierbij aan de oranje kapjes bij Invacom.......

 

Wie weet, of ze er bij Opticum intussen ook achter gekomen zijn dat geel toch niet zo een handige kleur is voor het beschermkapje.

 

Voor de rest ben ik het met je eens, op den duur verweren al die kapjes, zelfs van mijn Katrein LNB.

En voor wat de temperatuur van de LNB betreft, de kunststof behuizing isoleert de metalen behuizing van de LNB voor direchte opwarming, ik ken geen LNB's die op de heetste zomerse dag stoppen met werken, er zijn wel exemplarische fouten bij alle merken, maar dat wordt meestal veroorzaakt door ouderdom.

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een en ander op het plat dak van ons bureau getest met betrekking tot verwering en temperaturen van materialen.

{ hout metaal kunststof keramisch, noem maar op }

 

Wij kwamen tot de conclusie dat bijvoorbeeld materiaal voor terrassen nagenoeg even heet worden gedurende een zonnige zomerdag.

Als ook bepaalde kunststof tuinmeubels waar je jouw blote dijen en onderarmen aan kan verbranden die meer dan 70 graden warm worden.

En het is dus aan te nemen dat een LNB behuizing dergelijke temperaturen in de hoogzomer voor z'n kiezen zal krijgen, vandaar de vraag of jullie al eens die oppervlakte temperatuur hebben gemeten. Want meten is weten ( wordt ons telkens om de oren geslagen ).

 

Grote temperatuurschommelingen binnen een heel korte tijd is meestal het probleem bij materialen die bloot staan aan weer en wind. Dat was onze conclusie bij de materiaal onderzoeken. Vooral bij kunststoffen.

 

 

 

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Is die LNB voverigens ook al eens getest op die specs? Je moet gewoon voor de lol eens een digitale thermometer op je eigen LNB houden in de zomer (datum plaatsing TOPIC compleet verkeerd gekozen)

Overigens is het de vraag of de zomer de beste testmoment is. Het zou ook best eens tijdens de sun outage kunnen zijn in bijv. oktober, een paar weken geleden waarin de meeste gesmolten lnb's voorkomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Wij hebben een en ander op het plat dak van ons bureau getest met betrekking tot verwering en temperaturen van materialen.

{ hout metaal kunststof keramisch, noem maar op }

 

Wij kwamen tot de conclusie dat bijvoorbeeld materiaal voor terrassen nagenoeg even heet worden gedurende een zonnige zomerdag.

Als ook bepaalde kunststof tuinmeubels waar je jouw blote dijen en onderarmen aan kan verbranden die meer dan 70 graden warm worden.

En het is dus aan te nemen dat een LNB behuizing dergelijke temperaturen in de hoogzomer voor z'n kiezen zal krijgen, vandaar de vraag of jullie al eens die oppervlakte temperatuur hebben gemeten. Want meten is weten ( wordt ons telkens om de oren geslagen ).

 

Grote temperatuurschommelingen binnen een heel korte tijd is meestal het probleem bij materialen die bloot staan aan weer en wind. Dat was onze conclusie bij de materiaal onderzoeken. Vooral bij kunststoffen.

Er bestaan kunststoffen die heel hitte bestendig zijn, denk maar aan de kunststof afvoerpijpen van hoogrendementsketels waar de verbrandingsgassen doorheen gaan en die ook nog eens met agressieve stoffen te maken hebt. Het is allemaal te koop alleen kost het wat meer dan de standaard kunststof granulaatkorrels en de meeste lnb fabrikanten kiezen voor zo goedkoop mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zijn er heel wat thermoharders en thermoplasten onder de kunststoffen en ze zijn natuurlijk niet allemaal geschikt voor spuitgieten van LNB onderdelen. Alsook niet allemaal geschikt voor het doorlaten van de golflengten.

 

Het vergelen is een bekend effect door UV straling en het uitdampen van weekmakers natuurlijk ook.

 

De beste LNB's gaan minstens 10 jaar mee in onze contreien en dat waren toch de Kathrein UAS LNB's voor destijds een vette 100€. (ik had er een op mijn CAS70 die ik weggegeven heb toen ik ging verhuizen)

 

Je hebt ook goedkope voor 10€ die je elk jaar zou kunnen vernieuwen.

 

 

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...