Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten


Ik vind dat de zender al aardig bij getuned is. Caroline heeft al heel wat feedback gehad. Ik denk dat we tot het voorjaar moeten wachten. Dan kunnen ze  op locatie nog aan de slag. Dat hebben ze immers ook aangekondigd.

Ik ben niet ontevreden over het signaal, maar de oude 1 kw zender (Radio Waddenzee) klonk inderdaad perfect.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Duidelijk uitgelegd.

Het is jammer dat de oorspronkelijk BBC 648 kHz en 1296 kHz zijn stilgelegd.

Ik kan me nog goed herrineren hoe de 1296 kHz in de late namiddag met Holland FM in mijn toenmalige locatie bij Heidelberg loeisterk doorkwam.

Deed niet onder voor een locale zender.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik kan me nog goed herrineren hoe de 1296 kHz in de late namiddag met Holland FM in mijn toenmalige locatie bij Heidelberg loeisterk doorkwam.

Deed niet onder voor een locale zender.

De (reclame)inkomsten wogen echter niet op tegen de uitgaven...

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

de oorspronkelijk BBC 648 kHz

Die ging hier en was ook de enige bijna 24/24 zonder enige storing !!

Die zender ramde 24/24 onze radio luid & duidelijk compleet aan flarden 😎

Heel af & toe zwalpte het geluid 's avonds laat wel eens op & neer !!

Maar dat was echt heeeeeeeel zelden !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-2-2022 om 08:57, Drs. IJzerbout zei:

Het is jammer dat de oorspronkelijk BBC 648 kHz en 1296 kHz zijn stilgelegd.

Ik kan me nog goed herrineren hoe de 1296 kHz in de late namiddag met Holland FM in mijn toenmalige locatie bij Heidelberg loeisterk doorkwam.

 

Beide zenders werden ook wel Border Blasters genoemd. Net als Radio Luxemburg en Radio Andorra uit Andorra, Radio Monte Carlo uit Monaco en Europe 1 uit het Duitse Saarland.

Zo waren er nog wel wat meer. Ook aan de Mexicaanse, Amerikaanse en Canadese grenzen stonden Border Blasters.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit voorgaande reacties maak ik op dat de hoeveelheid fading ook afhangt van de sterkte van een zender.

Bij Caroline 648 geen verschil op gemerkt tussen 1 en 4 kw. 

Zijn er nog ander technische oorzaken bij een zender die van invloed kunnen zijn op de heftigheid van fading?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De afstand en het variëren van de hoogte van de reflecterende laag rond de aarde welke ervoor zorgt dat de zender over de horizon kijkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ceesv zei:

De afstand en het variëren van de hoogte van de reflecterende laag rond de aarde welke ervoor zorgt dat de zender over de horizon kijkt.

Ik denk de gekozen (AM)frequentie ook.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, de hoogte (lengte) van de zendmast dient op de zend frequentie  te resoneren.

De hele mast is namelijk antenne.

Om de middengolf speelt de opstel hoogte van die mast geen rol, wel de ondergrond, die dient een goede "aarding" te geven.

Wanneer op zandgrond er bijvoorbeeld een slechte geleiding van de aarde is, worden er soms koperdraden in de grond gelegd om die "aarding" te verbeteren.

 

Die reflecterende laag om de aarde is afhankelijk van dag of nacht aanwezig en de reflecterende hoogte varieert.

Dat veroorzaakt de fading.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IJzerbout moet het toch weer even recht zetten.

Op de AM lange en middengolf frequenties is bij het uitzenden altijd sprake van een grondgolf en en ruimtegolf.

Overdag is de grondgolf van belang en bepaalt de (dag) reikwijde van de zender. De ruimtegolf is er wel maar omdat de Kennely-Heaviside laag (E-laag) door de zonnewind dichter naar de aarde wordt gedrukt speelt de reflectie geen rol.

´s Avonds en´s nachts is het een ander verhaal omdat de zonnewind ontbreekt schuift de Kennely-Heaviside laag verder naar boven tot op ca. 100-150 km en kan de reflectie van de ruimtegolf een enorme afstand overbruggen.

Nu is het zo dat waar de ruimte en grondgolf elkaar treffen bij de ontvanger er phaseverschuivingen optreden en dit resulteerd in fading. Ook kunnen er meerdere ruimtegolven op de aarde elkaar treffen en ook dit veroorzaakt (sterke) fading.

Verder is de Kennely-Heaviside laag niet stabiel en zwabbert wat op en neer en dit maakt zich ook bemerkbaar aan de ontvanger kant.

Programma-aanbieders hebben vaak hele verschillende interessen of doel. Soms wil men de ruimtegolf liever niet en ontwerpt dan zenderantennes met een minimale Schwund. En andersom is ook het geval zoals bij Radio Luxemburg die vanuit Luxemburg hoofdzakelijk naar Engeland wilden uitzenden. Dat ging dan alleen ´s avonds en ´s nachts. Met een sterke ruimtegolf.

De sterkte van de grondgolf is afhankelijk van de golflengte. Hoe langer de golflengte, hoe minder demping de grondgolf ondervind en hoe verder de reikwijdte. Heeft ook sterk te maken met het terein. Natte grond is goed voor de voortplanting, droge grond, en bossen niet. Zout water is het allerbeste en daarom hadden de zeezenders en zeer goed bereik. Ook de 648 Caroline zender staat praktisch in het water. Dat is ideaal.

Je moet je de grondgolf voorstellen als een dik tapijt rondom de zendermast die zijn oorsprong heeft aan het punt waar de mast op de grond staat. (Als de mast aan de voet gevoed wordt).

De hoogte boven het maaiveld van een AM zender is niet belangrijk. Wel de gesteldheid van de grond.

Normale omhullende detectoren in ontvangers zijn zeer gevoelig voor fading. Beter is een synchroon-detector. Maar die zie je haast nooit. Alleen in topklasse AM ontvangers.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoekterm in deze :

propagatie (voortplanting) :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)

( met handige plaatjes 🙂   )

 

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Normale omhullende detectoren in ontvangers zijn zeer gevoelig voor fading. Beter is een synchroon-detector.

O, daar moet ik eens op studeren, dat had ik vele jaren eerder moeten weten  😕

'keb wel geëxperimenteerd toentertijd met verschillende ontvangers en antennes maar dat maakte toch niet veel verschil.

 

Momenteel komen de programma 's va de Ross, 'kzal het zo eens even aanzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...