Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten

Het volgende had ik niet verwacht:  Peter Moore van Radio Caroline beweerd dat er moeilijk aan middengolf zenders te komen is. Vele middengolf zenders zijn de afgelopen 20 jaar stilgelegd. Zijn die dan bijna allemaal gesloopt?  

Dit bericht is terug te vinden via de home pagina van radio Caroline. Daar zie je onder de vraag naar reception reports van luisteraars het verhaal van zender baas Peter Moore.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden, RaCafan zei:

Het volgende had ik niet verwacht:  Peter Moore van Radio Caroline beweerd dat er moeilijk aan middengolf zenders te komen is. Vele middengolf zenders zijn de afgelopen 20 jaar stilgelegd. Zijn die dan bijna allemaal gesloopt?  

Dit bericht is terug te vinden via de home pagina van radio Caroline. Daar zie je onder de vraag naar reception reports van luisteraars het verhaal van zender baas Peter Moore.

Caroline zocht een AM zender die beantwoordt aan hun doelen en die betaalbaar zou zijn.

Dan vallen er al redelijk wat zenders af.

Deze zender - zo heb ik gelezen - is ook deels aangepast. Onderdelen zijn ook vaak niet meer te krijgen.

 

(Zo heb ik ooit ergens gelezen dat de langegolfzender van BBC Radio4 nog draaiend wordt gehouden op nog verkrijgbare gebruikte onderdelen, en daarna is het voor die zender ook einde oefening.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-2-2022 om 12:58, Drs. IJzerbout zei:

IJzerbout moet het toch weer even recht zetten.

Op de AM lange en middengolf frequenties is bij het uitzenden altijd sprake van een grondgolf en en ruimtegolf.

Overdag is de grondgolf van belang en bepaalt de (dag) reikwijde van de zender. De ruimtegolf is er wel maar omdat de Kennely-Heaviside laag (E-laag) door de zonnewind dichter naar de aarde wordt gedrukt speelt de reflectie geen rol.

´s Avonds en´s nachts is het een ander verhaal omdat de zonnewind ontbreekt schuift de Kennely-Heaviside laag verder naar boven tot op ca. 100-150 km en kan de reflectie van de ruimtegolf een enorme afstand overbruggen.

Nu is het zo dat waar de ruimte en grondgolf elkaar treffen bij de ontvanger er phaseverschuivingen optreden en dit resulteerd in fading. Ook kunnen er meerdere ruimtegolven op de aarde elkaar treffen en ook dit veroorzaakt (sterke) fading.

Verder is de Kennely-Heaviside laag niet stabiel en zwabbert wat op en neer en dit maakt zich ook bemerkbaar aan de ontvanger kant.

Programma-aanbieders hebben vaak hele verschillende interessen of doel. Soms wil men de ruimtegolf liever niet en ontwerpt dan zenderantennes met een minimale Schwund. En andersom is ook het geval zoals bij Radio Luxemburg die vanuit Luxemburg hoofdzakelijk naar Engeland wilden uitzenden. Dat ging dan alleen ´s avonds en ´s nachts. Met een sterke ruimtegolf.

De sterkte van de grondgolf is afhankelijk van de golflengte. Hoe langer de golflengte, hoe minder demping de grondgolf ondervind en hoe verder de reikwijdte. Heeft ook sterk te maken met het terein. Natte grond is goed voor de voortplanting, droge grond, en bossen niet. Zout water is het allerbeste en daarom hadden de zeezenders en zeer goed bereik. Ook de 648 Caroline zender staat praktisch in het water. Dat is ideaal.

Je moet je de grondgolf voorstellen als een dik tapijt rondom de zendermast die zijn oorsprong heeft aan het punt waar de mast op de grond staat. (Als de mast aan de voet gevoed wordt).

De hoogte boven het maaiveld van een AM zender is niet belangrijk. Wel de gesteldheid van de grond.

Normale omhullende detectoren in ontvangers zijn zeer gevoelig voor fading. Beter is een synchroon-detector. Maar die zie je haast nooit. Alleen in topklasse AM ontvangers.

 

Het lijkt wel of je mij spreekbeurt van 40 jaar geleden hebt gebruikt :)

 

Ik heb toen een spreekbeurt gedaan over de CB, de 27 Mhz band en het DX'en en had het ook over de verschillende lagen in de atmosfeer.

om te verklaren hoe je met een laag vermogen van een paar Watt toch tot in Amerika geraakte.

 

mvg

 

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er nog veel meer over vertellen....😁

Mijn eerste radiootje bouwde ik met de hulp van mijn vader als jochie van 12...en dat ging als maar verder.

Van een kristal ontvangertje tot één transistor, reflex ontvanger en toen met buizen. Tot aan de super ontvanger. En een FM ontvanger ook met buizen tot aan een ware satellieten ontvanger. Al mijn spullen staan nog grotendeels in mijn berging in Duitsland.

Ik had er veel plezier in en erg veel van geleerd. Het is altijd mijn hobby gebleven en ook mijn beroep geworden.

Als ik ophou met werken en dan meer tijd heb, ga ik me er weer in verdiepen maar dan meer uit nostalgisch oogpunt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, RaCafan zei:

Het volgende had ik niet verwacht:  Peter Moore van Radio Caroline beweerd dat er moeilijk aan middengolf zenders te komen is. Vele middengolf zenders zijn de afgelopen 20 jaar stilgelegd. Zijn die dan bijna allemaal gesloopt?  

 

Dat kan ik me voorstellen. Uitgerangeerde MG zenders zijn meestal van hoog tot zeer hoog vermogen en niet erg efficient.

Neem de NL AM zenders die in Flevoland stonden. Dat waren krachtpatsers die 600 kW konden leveren. En zo had/heb je er nog veel meer in Europa.

Dus ben je op zoek naar een vooral getransistoriseerde MG zender van zeg maar rond de 10 kW dan is dat niet zo eenvoudig.

In Amerika heb je betere kansen.

Maar ik snap niet dat ze niet gewoon een nieuwe hebben aangeschaft bijvoorbeeld van Nautel in Canada. Zo gek duur zijn die dingen nou ook weer niet.

https://www.nautel.com/  en hier voor 2e hands: http://www.trcorp.com/rdusedam.html

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Eduard07 zei:

(Zo heb ik ooit ergens gelezen dat de langegolfzender van BBC Radio4 nog draaiend wordt gehouden op nog verkrijgbare gebruikte onderdelen, en daarna is het voor die zender ook einde oefening.)

 

Dat klopt. Het gaat dan hoofdzakelijk om de buizen, met name de vermogens buizen in de eindtrap die niet meer gemaakt worden.

Hier te lezen: https://www.theguardian.com/media/2011/oct/09/bbc-radio4-long-wave-goodbye

 

Verder snap ik niet dat ze die LW 198 kHz niet 20 - 25 jaar geleden hebben vervangen door een getransistoriseerd exemplaar.

De stroom die ze daarmee zouden hebben uitgespaard had die investering allang terugverdiend.

Typisch Engeland...alles ouwe meuk....zo is het hele land.

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Maar ik snap niet dat ze niet gewoon een nieuwe hebben aangeschaft bijvoorbeeld van Nautel in Canada. Zo gek duur zijn die dingen nou ook weer niet.

https://www.nautel.com/  en hier voor 2e hands: http://www.trcorp.com/rdusedam.html

Ik vermoed dat ze de huidige voor een leuke prijs hebben kunnen overnemen. Naar verluidt was het de 828 kHz zender van Arrow Classic Rock. 

Het is misschien een win-win dealtje geweest: beide partijen blij, de ene kon er niks meer met een zender die de ander zocht.  

En de overdracht kon op korte termijn. En de zender stond - bij wijze van spreken - ook nog om de hoek.

 

(PS: In het "anorak" wereldje weet men elkaar natuurlijk sowieso snel te vinden. De 1/2,5 kW zender die Caroline hiervoor in gebruik had - en waarschijnlijk nu als backup wordt gebruikt - was afkomstig van Radio Waddenzee uit Harlingen.)

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dat fabeltje van de zendbuizen eens de wereld uit te helpen hier het commentaar van David Porter, iemand die het kan weten:

 

Hi There,

I write as a former BBC Senior Transmitter Engineer who worked at Droitwich in the early 1970s and afterwards at the BBC Shortwave station at Woofferton, Nr Ludlow.

I am sorry to say that The Guardian had led you up the garden path a bit re the availability of valves for the Droitwich Long Wave Marconi B6042 transmitters.

The CAT27 you featured in the piece were indeed in use at Droitwich (and many other BBC sites) and started in the those same transmitters when they were installed at Ottringham, Yorks in 1941. Ottringham was closed down in 1953 and the four transmitters were placed in storage. They were rebuilt at Droitwich in the early 60’s and came on air in September 1962.

Two, T6A and T6B ran the Midland Home Service on 1088 kHz, 276m on alternate days and the other pair T7A and T7B were combined and used at 400kW on long wave 1500m. After Sept 1967 T6A was renumbered just T6 and still was on 1088 kHz but T6B was numbered T8 and became Radio One on 247m as that third service was added.
Wartime CAT27 valves were used in the RF output stages for each transmitter with a pair of CAT30 in the modulators.

In 1984 T7A and T7B were replaced by new Marconi B6042 LW transmitters using a French valve in each one. It is these modern valves that have been the subject of speculation as to their continued supply. I am given to understand that whilst the valves are not listed in the Thales catalogue as “current” they are still available to special order and so the transmitters will no go silent for loss of supply of valves.

 

https://www.richardmudhar.com/blog/2019/05/in-rural-wales-you-still-need-an-am-radio-until-the-last-tube-fails-in-service-at-droitwich/

 

 

Ik schrijf als een voormalig BBC senior zendertechnicus die in Droitwich werkte in het begin van de jaren 1970 en daarna bij het BBC kortegolfstation in Woofferton, Nr Ludlow.

Het spijt me te moeten zeggen dat The Guardian u een beetje op het verkeerde been heeft gezet wat betreft de beschikbaarheid van buizen voor de Droitwich langegolf Marconi B6042 zenders.

De CAT27 die u in het stuk noemt waren inderdaad in gebruik in Droitwich (en vele andere BBC-locaties) en begonnen in diezelfde zenders toen ze werden geïnstalleerd in Ottringham, Yorks in 1941. Ottringham werd in 1953 gesloten en de vier zenders werden in opslag geplaatst. Ze werden begin jaren '60 in Droitwich herbouwd en kwamen in september 1962 in de lucht.

Twee, T6A en T6B verzorgden de Midland Home Service op 1088 kHz, 276m op wisselende dagen en het andere paar, T7A en T7B werden gecombineerd en gebruikt op 400kW op de lange golf 1500m. Na september 1967 werd T6A omgenummerd tot T6 en was nog steeds op 1088 kHz te ontvangen, maar T6B kreeg het nummer T8 en werd Radio One op 247m toen die derde dienst werd toegevoegd.
In de RF eindtrappen van elke zender werden CAT27 buizen gebruikt en in de modulatoren een CAT30 paar.

In 1984 werden T7A en T7B vervangen door nieuwe Marconi B6042 LW zenders met in elke zender een Franse buis. Over deze moderne kleppen wordt gespeculeerd of ze nog wel leverbaar zijn. Ik heb begrepen dat de buizen weliswaar niet in de Thales-catalogus zijn opgenomen als "gangbaar", maar dat zij nog steeds op speciale bestelling verkrijgbaar zijn en dat de zenders dus niet zullen zwijgen omdat er geen buizen meer worden geleverd.

 

ontvangers: Dreambox 7000 - Dreambox 8000 (openPLi)

schotels: 1m draaibaar - Visiosat G4+1:(19E/13E/1E/5E/5W) - 54cm:(10E) - 60cm:(23E/28E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor deze informatie! Duidelijk.

Vraag die vervolgens aan de orde komt is dan wel: wat kost zo'n speciale bestelling?

Ik betwijfel of de BBC nog geld over heeft voor nieuwe onderdelen voor de langegolfzender.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat die buizen toch nog leverbaar zijn, al dan niet nieuw of refurbished is natuurlijk prachtig...maar waarom al lang niet een getransistoriseerde zender met digitale AM modulatie inzetten?

De stroomkosten reducering zou zich al lang ge-amortiseerd hebben.

 

Alleen al de gloeidraad van één enkele buis slurpt bij 17,5 volt: 285 Ampère !!!!  Dat is 5 kW per buis!  neem dat x4 (2x HF  eind en 2x modulator) dan zit je alleen al op 20 kW voor het gloeivermogen. De rest van zo´n oude zender heeft dan een efficientie van ca 40 - 50 %.

Ik zou niet graag de stroomrekening voor dat monster betalen willen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me al langer af of de kosten van BBC Radio 4 LW wel opwegen tegen het bereik. Wellicht zijn er nog delen van het VK (bv noord Schotland) waar elk ander bereik tekort schiet. Of het zou voor de zeevissers moeten zijn.

 

RTE heeft ook nog een LW zender draaien. Zogenaamd voor Ierse ex-pats in het VK. Die is in Ierland ook niet onomstreden, want om die financieel en technisch aan de praat te houden, heeft RTE DAB-uitrol stopgezet.

De RTE LW zender heeft de laatste jaren best wat onderhoudsgeld gekost, en zond om die reden regelmatig op lager vermogen.

 

Ik ben benieuwd hoe lang LW in Europa nog te leven heeft. Welke moderne radio heeft nog LW?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Eduard07 zei:

Welke moderne radio heeft nog LW?

Ik heb er nog een (al wat oudere) , RTE is hier te ontvangen , maar beluisterbaar .... 🤫

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Ik herinner me nog de tijd (1977) dat ik in Canada, Toronto woonde. In de winter kon ik ´s morgens vroeg op de 200 kHz (later 198 kHz) heel zachtjes de BBC ontvangen. Ik vond dat prachtig.

In die zelfde tijd hadden we regelmatig condities en die waren dermate dat ik voor het eerst s nachts commerciële AM zenders uit Toronto en Ottawa kon horen.

Radio Luxemburg 1440 kHz ging op een gegeven moment uit de lucht en tot mijn grote verrassing had ik op dezelfde golflengte opeens CFGO:

CFGO - Wikipedia

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik me afvraag of een bepaalde reactie wel klopt deze vraag. Op de side van radioforum onder het zoekwoord radio Caroline las ik o.a. het volgende op een vraag van mij. 

Vraag/opmerking van mij. Nog niet zo lang geleden ging radio Caroline naar 4 KW dat geeft zoals verwacht een steker signaal op de 648. Hoe zit het nu met de geluidskwaliteit van de zender? Ik ervaar vanaf eind januari een beter geluid dan in december. 

Antwoord A ik vind het slechter klinken. Ik weet niet wat ze gedaan hebben maar het klinkt dofjes. B Misschien is het slechter maar het signaal is sterker dan voorheen. Van 1 naar 4 KW. Reactie van big T: 2 db maar, das de energie niet waard.  AM gaat vaak merkbaar in 10 db stappen. Dat valt pas op voor de luisteraar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...