Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Zou eigenlijk moeten werken wanneer het bestandsformaat overeen komt.

 

Toegestane bestandstypes: : zip, txt, doc, pdf, png, bmp, jpeg, jpg, rar, docx, xls, xlsx, 7z, rtf, mp4, mp3

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 22-6-2024 om 15:07, Noordzee zei:

op excursie naar de Ross Revenge

Mooi !

Was je speciaal daar voor heen-en-weer naar het VK ?

Of ook nog andere dingen gezien ?

 

Dezelfde foto's heb ik ook ( heel slechte kwaliteit ) maar dan van 40 jr terug.

Toen nog op vol vermogen ( nou ja, zo vertelde men dat ) vanaf het schip, op 2 frequenties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, kees321 zei:

Toen nog op vol vermogen ( nou ja, zo vertelde men dat ) vanaf het schip, op 2 frequenties.

"Vol vermogen" niet echt, maar wel zodanig dat na zonsondergang de 963 tot in zuid Duitsland zeer goed binnenkwam en overdag de 558 tot voorbij de Duitse grens. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ceesv zei:

Zoals hierboven uitgelegd noem ik 500 Hz meer audio bandbreedte, die door het gros van de ontvangers niet wordt weergegeven geen betere geluidskwaliteit.

Maar wel op mijn analoge Panasonic want die is jaren geleden al mee geweest naar de States en Canada en daar gaven de AM muziekzenders een geweldig mooi geluid. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, kees321 zei:

Mooi !

Was je speciaal daar voor heen-en-weer naar het VK ?

Of ook nog andere dingen gezien ?

 

Dezelfde foto's heb ik ook ( heel slechte kwaliteit ) maar dan van 40 jr terug.

Toen nog op vol vermogen ( nou ja, zo vertelde men dat ) vanaf het schip, op 2 frequenties.

Onderdeel van een langere vakantie in Engeland en Schotland. 
 

We zijn nu nog steeds op het eiland Mersea. Vanaf de aanlegsteiger kon je het schip niet zien liggen. Vandaag hadden we een stuk verderop een leuk terrasje ontdekt en vanaf daar zag ik het schip in de verte wel liggen, Toen ik dat doorhad, kon ik eigenlijk nergens anders meer naar kijken. De Ross Revenge heeft iets magisch….😎

 

Ik heb zaterdag van alles kunnen bekijken: drie studio’s, de ruimte waar de singles en LP’s staan, de “huiskamer”, de machinekamer, de stuurmanshut, de keuken, de ruimte waar de zender staat, etc. 

Het schip is veel groter dan ik dacht. Op dagen dat er niet live uitgezonden wordt, mag je ook de twaalf slaaphutten bezichtigen, maar dat kon afgelopen weekend dus niet. 

Uiteraard ook het voordek en het achterdek bezocht. Het dek wordt trouwens momenteel door vrijwilligers onderhouden. En dat is hard nodig ook. Het schip is duidelijk aan een grote opknapbeurt toe. 

Veel materiaal (waaronder de platen) wordt nu niet meer gebruikt. Tegenwoordig gaat de muziek ook tijdens de live-uitzendingen vanaf de PC. 

Indrukwekkend was ook de ruïne die destijds was veroorzaakt door Nederlandse opsporingsambtenaren. Die hadden lang geleden het schip overvallen terwijl het buiten de territoriale wateren lag. De sporen van die actie zijn nog steeds zichtbaar. 

Aanstekelijk was het enthousiasme van DJ Josh die de rondleiding verzorgde. Net als het enthousiasme van de andere vrijwilligers daar. 

O ja, er was ook nog een shop aan boord. Ik had al de nodige mokken, maar nu heb ik ook een T-shirt kunnen aanschaffen en wat kleinere souvenirs. Best handig, want ze sturen tegenwoordig niets meer per post naar Nederland

aangepast door Noordzee
  • Like 2

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

AM Radio was de mooiste hobby die ik gehad heb. Jarenlang. Helaas is het nu bijna over met de AM.

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eduard07 zei:

Helaas is het nu bijna over met de AM.

 

Ook met de FM. 

Dat is jammer maar daarvoor hebben we DAB+ in de plaats. 

Ook het 5G Broadcast netwerk is in opmars en gaat een goede toekomst tegemoet. 

Wat AM betreft zijn er nog best wel wat kortegolf zenders in de lucht waaronder zelfs MiAmigo en nog wat van die hobby zenders. 

Er zijn zelfs sterke kortegolf zenders die komen dichtbij de geluidskwaliteit van mono FM vanwege de grote bandbreedte. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ook met de FM. 

 

Die zal zeker haar langste tijd hebben gehad, maar ik zie voorlopig nog geen exit.

Gezien de geluids- en ontvangstkwaliteit kon die langer blijven dan menigeen misschien denkt en de komende jaren als aanvulling gaan fungeren op dab+.  

Het is wellicht vergelijkbaar met hoe het met tv is gegaan: eerst is digitaal aanvullend op analoog, later andersom, totdat analoge ontvangst aantoonbaar weinig mensen meer bereikt. Dan volgt "de natuurlijke dood".   

 

Ik moet nog zien wat er van 5G radio terecht komt.

Overspannen verwachtingen ervan waren er een paar jaar geleden al in die blamage van het naïeve Nedersaksische parlement:

https://radiowereld.nl/dab/2019/06/duitsland-parlement-nedersaksen-stemt-tegen-dab-2/

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2024 om 09:56, Drs. IJzerbout zei:

Deze posting tijdgelijk. 
 

nogmaals: de bandbreedte van een AM zender komt overeen met de halve audio bandbreedte.

9 kHz HF in Europa is 4,5 kHz audio

10 kHz HF in Amerika is 5 kHz audio

 

wil je een audio bandbreedte van 10 kHz zou de MF bandbreedte 20 kHz moeten zijn. 
Er is geen enkele radio die daarbij ook maar in de buurt komt. 
Dus het is pure onzin hierop verder te gaan. 
Ofcom heeft het niet begrepen. 
Afgezien van digitale SDR ontvangers heeft het geen zin. 
De betere audio kwaliteit gaat in de MF doorlaat ten gronde. 


Nog even een aanvulling hierop voor de volledigheid. Dat kwam vandaag nog bij me op. 
De grotere bandbreedte om te zetten in een betere geluidskwaliteit moet resulteren in meer MF bandbreedte. 
Dit gaat onherroepelijk ten koste van de gevoeligheid en S/N van de ontvanger. 

Daarom moet ook aan de zenderkant het vermogen drastisch verhoogd worden om een goede geluidskwaliteit over te dragen. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier al ruim 50 jaar een Panasonic portable en daar heb ik Caroline963 nog op beluisterd.

Geruchten gingen dat ze met hun uit  Amerika afkomstige 50 kW AM zender met de bandbreedte in 1983 buiten het Europese boekje gingen.

Samen met de Optimod kon ie i.i.g. aardig spetteren aan de zijkanten, maar het AM geluid was fantastisch.

Hetzelfde verhaal voor landpiraat Radio Nova in Ierland in 1981 op 819 kHz.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
17 minuten geleden, Eduard07 zei:

Samen met de Optimod kon ie i.i.g. aardig spetteren aan de zijkanten, maar het AM geluid was fantastisch.

Maar het blijft wel AM middengolf kwaliteit.

 

Je mist heel veel van het totale geluidsplaatje, of je lijdt aan ernstige gehoorschade.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Eduard07 zei:

Geruchten gingen dat ze met hun uit  Amerika afkomstige 50 kW AM zender met de bandbreedte in 1983 buiten het Europese boekje gingen.

 

Dat is grappig. 

Illegaal als piraat uitzenden en je dan wel netjes aan de telecommunicatie regels van Europa houden? 

Ik geloof dat ze lak hadden aan de bandbreedte van hun signaal. 

Een piraat die buiten zijn boekje gaat? 

Of anders gezegd, je neemt illegaal 2 frequenties in beslag en neemt daardoor mogelijke storing bij legale zenders in koop, maar je houd je wel netjes aan de voorschriften ?


 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ceesv zei:

Maar het blijft wel AM middengolf kwaliteit.

Open deur!

T.o.v. van de andere AM zenders die toen nog in de lucht waren, viel Caroline963 extreem en in positieve zin op.

Ik meen me te herinneren, dat die Optimod van Caroline toentertijd zodanig en positief in het nieuws kwam, dat de AM zenders (Telefunken, vrij dof geluid) in de Flevo ze ook zijn gaan aanschaffen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...