Ga naar inhoud


drive kan niet leeggemaakt worden.


joker55

Aanbevolen berichten

Beste mensen.  Twee HD's, groot 8 Tb, zaten in mijn Synology NAS als SHR raid.(linux systeem).  Ik heb een andere NAS gekocht, maar kon deze 2 drives niet 1:1 overzetten....bestandsysteem kwam niet overeen, problemen etc. Dus, een backup gemaakt, en nu wil ik die drives, die nog prima zijn, gebruiken in mijn nieuwe NAS. Rechtstreeks erin zetten begint de nieuwe NAS te mekkeren, dus ik dacht deze op mijn windows PC aan te sluiten, en in schijfbeheer de linux partities eruit te halen, en dan te formatteren. De NAS formateert deze dan wel opnieuw naar zijn smaak.  Maar zodra ik de partitie wil verwijderen, komt de melding "parameter onjuist" en ik kan er niets meer mee.  Schijf 6 is die bewuste schijf, en ik probeer de 2789 Gb partitie te verwijderen.

Iemand een idee??.

 

image.png.f6b7279c95297897ba9302466a32478d.png

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eén op één ovcerzetten in een NAS kan vrijwel nooit. Toch lijkt mij dat je deze schijven gewoon in de NAS moet kunnen stoppen waarna de NAS alles verwijdert.

 

Wat zijn de meldingen van je NAS?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vast wel maar dat zou ik niet doen.

 

Als je op Youtube bekijkt hoe je een nieuwe Synology NAS voor de eerste keer van DSM voorziet dan zie je ook steeds de waarschuwing dat alles van je schijf verwijderd wordt. Dat zou geen enkel probleem mogen zijn.

 

Maar omdat @joker55 gebruik wil maken van oude schijven ben ik wel benieuwd naar de melding die de NAS geeft. Mogelijk bevatten ze toch een defect. Zelf zou ik nooit oude schijven in een nieuwe NAS doen.

 

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hele verhaal is ook dat ik 2 nieuwe schijven heb gekocht, elk ook 8 Tb, omdat de oude schijven in de oude NAS een beetje vol liepen. De nieuwe in de nieuwe NAS ( DS1821+) en dat ging prachtig.  Maar die oude zijn nog prima te gebruiken, en wilde ik als pool2 erbij gooien, om juist extra ruimte te krijgen, dan heb ik 2 volumes, elk 8 Tb, met 4 schijven, 2 om 2 in SHR raid.. De data die erop stond, heb ik overgepompt naar de nieuwe drives.  De oude in de nieuwe NAS, en alles begint te mekkeren en piepen, corrupte drives, etc etc.  Maar in de oude NAS werken ze prima, met 0 foute blocks volgens SMART. Zijn ook nog 3 jaar oud.  Maar de nieuwe NAS wil er niets mee. Nu dacht ik ze op de windows PC te zetten, en in schijfbeheer te legen, een driveletter te geven en format....maar dat lukt dus niet.  Ik ga het morgen eens met Gparted proberen.....kijken wat er gebeurt.  bedankt alvast.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel je NAS als je PC geven problemen aan met de schijven. Ik zou voorzichtig zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

schijven van een NAS in Windows?

Dat komende uit Synology is toch minstens EXT3 of butterfly, daar kan Windows schijfbeheer helemaal niks mee.

 

p.s.

wat voor RAID was dat eerst in de Synology?

o sorry zie het al !!!

 

aangepast door Tonskidutch
mistake

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Dat komende uit Synology is toch minstens EXT3 of butterfly, daar kan Windows schijfbeheer helemaal niks mee 

 

klopt, normaal niet, wel als je deze in een externe behuizing prikt op de USB poort.  Dan kan je met schijfbeheer aan de slag, meerdere keren zo gedaan.  Tevens mbv  "diskinternals" kun je met windows de schijf benaderen, files copy en paste.

 

Deze schijven werkten prima in de oude NAS (414j) maar deze werkt met DSM 6.2.

De nieuwe (1821+) werkt op DSM 7, en zijn niet compatible. DSM 7 kan niet op de oudere systemen, zoals 414j. De nieuwe NAS mekkerde en wilde deze migreren, waardoor de andere twee ook meegingen, en dat wilde ik niet, kans op verlies datas

Nu heb ik ze geplaatst in de oude NAS, en op beide schijfen een "secure erase" uitgevoerd........zowaar: in schijfbeheer zie ik ze weer, en ze waren leeg, niet geinitialiseerd.  Prachtig, deze beide nu in de nieuwe NAS geprikt, en nu worden ze daar met DSM 7 geinitialiseerd zoals ik hoopte, nu wordt er een tweede opslagpool gemaakt.

Dus eea is gelukt... Een opslagpool creëren met 8 Tb schijven duurt wel ff, dan kijken hoe ze werken, foute blocks, testen met S.M.A.R.T. wat daar uitkomt......dan volume 2 erop en ze zijn klaar voor gebruik.

 

Allen dank voor de reacties !

aangepast door joker55
  • Like 1

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

je kan die disks prima wipen in windows.

 

Open een elevated cmd (cmd starten als admin). start diskpart. Doe list disks en kijk of het inderdaad disk 6 is. Dan select disk 6. Als je dan clean doet wordt de partitie tabel van de disk geleegd en kan je een nieuwe partitie tabel erop laten zetten door je nas.

image.png

 

Let wel op dat je de juiste disk selecteert, anders clean je de verkeerde disk.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, wiz zei:

Open een elevated cmd (cmd starten als admin). start diskpart. Doe list disks en kijk of het inderdaad disk 6 is. Dan select disk 6.

 

Dat is het probleem juist. Aangezien dit een disk dat was opgebouwd met LINUS partitie, is deze onzichtbaar voor Windows.  Via CMD en dan "list disk"zag je alleen de C en D drive. zie plaatje....

Alleen in schijfbeheer zag je disk 6 en de linux partitie.  Maar goed, een secure erase op mijn oude NAS deed gelukkig ook de truc.zie ook plaatje, de disk is helemaal  "niet geinitialiseerd". (alsof nieuw uit doos)....en de nieuwe NAS is nu druk bezig om deze schijf te initialiseren (nu op 26%, dus morgen in de middag klaar.)

 

image.thumb.png.b9bc7e9896e270e0e0e1b45910c52098.png

 

 

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, het lijkt op dit moment idd een beetje overdone, maar dat was die 414j toen ik hem 4 jaar geleden kocht ook, en die liep helemaal tegen zijn max aan zo onderhand.  Daar zaten 2 schijven in van 8 Tb, en 2 van 4 Tb, beide in SHR en dus 2 volumes, samen 12 Tb. Met 5 verschillende users met 3 studenten loopt dit gewoon vol, zoveel programma's moeten ze hebben tegenwoordig voor studies.   Iedere user krijgt als thuis ingelogd wordt op zijn laptop / desktop automatisch 5 extra drives ( drive P t/m T)  de gedeelde mappen van P-rogramma's, dan hun persoonlijke map Q files, mijn documenten etc etc, en de drie gedeelde media map ( photo's, music en video, R, S en T) Alle programma's worden geinstalleerd op die program map op de NAS, zoals bijv MS-Office (word, excell, acces,  powerpoint en outlook),   Dan hoef je die niet te installeren op elke PC, je start word etc op van de P drive. Met hun persoonlijke paswoord wordt een eigen drive Q gemaakt (gedeelde map), voor bijv mijn bestanden, persoonlijke fotoos, en opslag......de media drives is voor een ieder toegankelijk alleen voor lezen Familiefotoos, films, muziek.  Alleen ik als admin kan overal in. Dan heeft iedereen nog toegang tot een algemene map om met elkaar te delen. Dan voor mij waar verder niemand in kan nog de boekhouding, administratie voor 2 bedrijven (mijn eigen en vrijwillig boekhouder/secr voor een kaartvereniging met 75 leden)  Nou, de 414 had zijn handen meer dan vol, en dan is opeens 12 Tb erg weinig, wat 4-5 jaar geleden een bodemloze put leek.

Dus nu een krachtpatser..... en heb er twee nieuwe drives, elk 8 Tb bij gekocht.   Dus ik kan weer vooruit.  Deze is ook een stuk sneller.

Net een uitgerbreide S.M.A.R.T. - test gedaan op die oude schijven, maar  0 beschadigde sectoren, dus ik heb er alle vertrouwen in.  Hij is nu op die derde pool een nieuwe volume 3 aan het maken, icm uitgebreide intrigiteitscontrole.....duurt ook weer ff.

Dan zondag volume 1 wat ontlasten naar volume 3....want vol 1 zit 89% vol, volume 2 zit 76% vol.

 

image.thumb.png.789eb04b695712a4de5f8ec78324d11f.png

 

 

 

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...