Ga naar inhoud


Vastgelopen en weer losse schotel bijstellen


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

M'n Greg draaide al een aardige tijd niet meer en stond vast op 46 oost. Omdat hij daar meestal op stond voor CBC Sport was het niet zo'n probleem, dus eerst maar zo gelaten want de oorzaak was onduidelijk.

Tot de schotel van de muur moest ivm reparatie van het dak die een paar dagen zou duren. LNB-kabel losgemaakt, schotel er met 2 man afgetild en motor opengemaakt. Zag de vele draadjes weer eens en dacht "ik kan een foto maken en alle draden merken en loshalen, maar ik kan ook de motor eraf halen want er is haast bij en dan kan ik hem later er weer aan zetten". Dus motor eraf en toen merkte ik dat de draaias van de schotel vastzat.

Na de dakreparatie de nog vastzittende schotel er weer met 2 man opgezet, de mount op ongeveer pal zuid gezet en LNB aangesloten. Maar geen lock op CBC Sport.

De dagen erna herhaaldelijk kruipolie op de as gespoten en na ca een week dacht ik "eens kijken of hij draaien wil" en hem van 46 naar 7 oost laten gaan.

En toen ging het fout want hij draaide een graad of 10 en liep toen vast.

Opnieuw een aantal dagen kruipolie en vandaag gekeken of hij naar 30 west wilde. En hij ging keurig draaien maar stopte zoals ik verwachtte na een 35 graden, dus pal zuid op ca 7 oost.

In het menu bij rotorinstellingen "ga naar 0 positie" gekozen met het idee dat hij dan zou blijven staan maar in het geheugen op 0 stond. Is daarbij ietsje naar oost gegaan wat niet had gemoeten. Maar daarna naar een zender op 7 oost laten gaan en vervolgens draait hij een 35 gaden naar het oosten.

 

Ik denk er als oplossing nu over de motor er weer af te halen, de schotel pal zuid te draaien en de motor er weer aan te zetten. Heeft iemand van jullie een simpeler oplossing? Ik dacht hem met "ga naar 0 positie" te hebben maar dat was hem dus niet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's


Geplaatst:
2 uren geleden, minplus zei:

M'n Greg draaide al een aardige tijd niet meer en stond vast op 46 oost. Omdat hij daar meestal op stond voor CBC Sport was het niet zo'n probleem, dus eerst maar zo gelaten want de oorzaak was onduidelijk.

Tot de schotel van de muur moest ivm reparatie van het dak die een paar dagen zou duren. LNB-kabel losgemaakt, schotel er met 2 man afgetild en motor opengemaakt. Zag de vele draadjes weer eens en dacht "ik kan een foto maken en alle draden merken en loshalen, maar ik kan ook de motor eraf halen want er is haast bij en dan kan ik hem later er weer aan zetten". Dus motor eraf en toen merkte ik dat de draaias van de schotel vastzat.

Na de dakreparatie de nog vastzittende schotel er weer met 2 man opgezet, de mount op ongeveer pal zuid gezet en LNB aangesloten. Maar geen lock op CBC Sport.

De dagen erna herhaaldelijk kruipolie op de as gespoten en na ca een week dacht ik "eens kijken of hij draaien wil" en hem van 46 naar 7 oost laten gaan.

En toen ging het fout want hij draaide een graad of 10 en liep toen vast.

Opnieuw een aantal dagen kruipolie en vandaag gekeken of hij naar 30 west wilde. En hij ging keurig draaien maar stopte zoals ik verwachtte na een 35 graden, dus pal zuid op ca 7 oost.

In het menu bij rotorinstellingen "ga naar 0 positie" gekozen met het idee dat hij dan zou blijven staan maar in het geheugen op 0 stond. Is daarbij ietsje naar oost gegaan wat niet had gemoeten. Maar daarna naar een zender op 7 oost laten gaan en vervolgens draait hij een 35 gaden naar het oosten.

 

Ik denk er als oplossing nu over de motor er weer af te halen, de schotel pal zuid te draaien en de motor er weer aan te zetten. Heeft iemand van jullie een simpeler oplossing? Ik dacht hem met "ga naar 0 positie" te hebben maar dat was hem dus niet.

V-box uitzetten (netstekker trekken ) , motoraansluiting van vbox losnemen en kort aansluiten op accu of acculader . Daarmee de motor op 0 zetten , motoraansluitingen weer aansluiten aan vbox en netstekker er weer in .

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Interessant alternatief, hoewel de Aston DS 200 uitbouwen een klus wordt. Maar de motor loshalen etc is een kouwe rotklus.

Ik dacht dat ik 5 draden in de motor zag:

1 van een optische sensor van 5 Volt (vermoed een overbodige)

2 stuks voor voeding van de motor (M1 en M2)

2 stuks van de sensor (rechthoekig omega-symbool en GND)

 

Ik moet dan de M1 en M2 draden losmaken en aan de plus en min acculader aantikken (6V of 12V?) terwijl m'n vrouw kijkt welke kant hij opdraait (bij verkeerde kant + en _ omwisselen) en hoever. Klopt dit?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:
17 uren geleden, minplus zei:

Interessant alternatief, hoewel de Aston DS 200 uitbouwen een klus wordt. Maar de motor loshalen etc is een kouwe rotklus.

Ik dacht dat ik 5 draden in de motor zag:

1 van een optische sensor van 5 Volt (vermoed een overbodige)

2 stuks voor voeding van de motor (M1 en M2)

2 stuks van de sensor (rechthoekig omega-symbool en GND)

 

Ik moet dan de M1 en M2 draden losmaken en aan de plus en min acculader aantikken (6V of 12V?) terwijl m'n vrouw kijkt welke kant hij opdraait (bij verkeerde kant + en _ omwisselen) en hoever. Klopt dit?

Die 5 v aansluiting is zeker geen overbodige als er werkelijk een optische sensor in zit (meest voorkomende bij die Fibo)

Jou laatste opmerking klopt helemaal  , ik zou zeker gaan voor de 12 v want uit de aston komt ca. 36 v

Denk er wel aan om de stekker van de Aston eruit te halen tijdens deze handelingen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Ik heb indertijd bij het installeren die draad voor een optische sensor er voor de zekerheid maar bijgetrokken. Vier of 5 dunne draadjes maakt voor de doorvoeren niets uit.

12 Volt wordt het en de stekker er zeker uit.🙂

Binnenkort maar eens mee bezig. Znx.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

  • 1 maand later...
Geplaatst:

Eindelijk tijd gevonden om ermee bezig te gaan en de Aston besturing uit te bouwen.

Maar helaas, de 12 volt was niet genoeg om de motor te laten draaien.

Dat wordt dus helaas de motor loshalen, de schotel op zuid fixeren en de motor weer vastschroeven. Een rotklus dus die ik liever met warm weer doe.

Dus even een paar maanden geen draaibaar meer. Gelukkig hebben we de Bigbisat met 6 LNB's nog.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst: (aangepast)

Hoi @minplus

 

Wat ik nu ga schrijven hoeft helemaal niet op jouw situatie te slaan; wat ik heb meegemaakt -lang geleden- met mijn Nokia dBox 9200S is het volgende (ik had er DVB2000 in hangen met NoOneManIt) aangesloten op een Stab Italia rotor dmv DiSEqC 1.2 ( de 9200S beschikte niet over USALS), hij draaide maar een klein stukje naar links en rechts, wat bleek?: Mijn begrensers stonden totaal verkeerd!

 

aangepast door D-box
  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Geplaatst:

Is hier idd niet aan de orde. De limieten staan prima, hoewel ik die op oost opnieuw in moet stellen want het rietdak is 20 cm naar voren gekomen, dus 53 oost kan ik nu vergeten. Dat was eerder probleemloos maar houdt nu bij 46 oost echt op en dan zit de schotelrand  al een klein beetje in het riet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...