Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mocht dit topic niet in de juiste sectie staan dan verplaats het maar.

In alle jaren dat ik hobby met schotels heb ik tot op heden bij twee mensen meegemaakt dat de coax in de F-connector compleet verbrand bleek. Ik kon geen oorzaak vinden totdat dit na een X aantal maanden opnieuw gebeurde. Eerst bij de een en enkele maanden later bij de tweede. Wat bleek, beiden hadden naast een Linux ontvanger ook een KPN ontvanger die beiden via een switch op een KPN powerLan-adapter aangesloten zitten. Wát ik ook probeer, alles netjes via de WCD van de PowerLan-adapter aangesloten maar tóch lijkt dit niet de oplossing. 
Ik vraag mij dan ook af waar ik de oorzaak moet zoeken.

En laat ik nu een paar weken geleden opnieuw een verzoek voor hulp krijgen a.g.v. plotselinge uitval van het signaal, daar naartoe gegaan en vervolgens opnieuw geconfronteerd met vrijwel volledig verbrande coax in de f-connector waardoor de betreffende tuner niet meer werkt. En deze ronde niet alleen aan de zijde van de ontvanger maar ook de f-connector aan de kant van de Duo LNB bleek volledig verbrand. En hier was geen sprake van een PowerLan koppeling. 

Ik vraag mij dus echt af hoe ik dit kan voorkomen. Ik heb geen idee namelijk. Alle info is welkom.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Geplaatst:

Ergens zit je met spanningsverschil die ervoor zorgt dat er stroom vloeit.

Bijvoorbeeld een verschil in de aarding:

Ik verzin maar iets: De Disecq is geaard via de paal waarop de schotel staat.  Het chassis van de ontvanger vindt zijn weg naar de (slechte) aarding in het gebouw.   Waar een spanningsverschil is, vloeit er stroom via de afscherming van de coax.

Geplaatst:

Betekent dat slechte coax of een verweerde kabel? De LNB maakt geen verbinding met aarde. De enige stroomkring die er is, dat is die vanaf de tuner naar de LNB. De voeding van de betreffende ontvanger is ook niet geaard. Wellicht één van de andere attributen die ook aangesloten zijn.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

Geplaatst:

Slecht geaard met potentiaalverschil… Bij oude TV’s had je zo 110V op het chassis..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

Geplaatst:

Hoe is dit dan te tackelen in een normale moderne installatie waar ‘alles’ aan elkaar hangt maar niets aan een geaarde wandcontactdoos. Box, TV, Mediaplayer etc. Alles hangt in hetzelfde netwerk.

• Moderator
Geplaatst:

Geaard stopcontact gebruiken?

Zal wel ergens een netfilter in zitten waardoor er 110 Volt op de ongeaarde aardaansluiting komt te staan die zijn weg via andere aangesloten apparaten naar aarde zoekt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)
5 uren geleden, Frans B zei:

Dit lijkt eerder op vocht in de kabel. Daardoor verbrandt de coax dus ook. Vaak meegemaakt.

Wij hadden al het plan opgemaakt om de kabels te vervangen, hoewel ik dan niet kan verklaren waarom het zowel binnen bij de aansluiting op de tuner alsook buiten op de LNB. Dat laatste overigens dan weer wèl.
Dan zal de tijd het ons leren.

aangepast door John van Dreumel

• 2 weken later...
Geplaatst:

Nog een reden om die RF schroefconnectoren niet te gebruiken.. Gebruik professionele PTC connectoren. Deze zijn waterdicht en zijn UV bestendig… Gebruik ze hier ook (buiten en binnen). Vanaf 2013 al in gebruik en nog steeds ‘volle bak’ qua signaal…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

Geplaatst: (aangepast)

Ik gebruik de schroefconectoren sinds 1995 en heb ook nog geen problemen gekend.

Wel heb ik een tijdje terug spanning gemeten tussen de massa's van de verschillende antennes en de aarde.

Toevallig kwam de massa van mijnnbierblikjes antenne tegen de aarde en de vonken sprongen eruit, terwijl de diff afschakelde.

De spanning bleek uit de tv te komen.

Voorlopig heb ik de stekker van de tv maar omgedraaid.

Mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:

Wegens omstandigheden ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om iets te (laten) vervangen. 
Overigens gebruik ik hier thuis vrijwel enkel maar 7mm schroef f-connectors en daar heb ik, behoudens een enkele uitzondering om een switch te vervangen, verder nog nooit echt een probleem mee gehad. En deze schotel hangt inmiddels ook al zo’n jaartje of 15 ongewijzigd aan de muur. De schroefconnector, mits correct aangesneden, dat zie ik dan nog niet echt als oorzaak. Rotte kabels is dan wél andere koek.

Geplaatst:

Ik heb storingen gezien dat het water uit de kabel liep. Dat kwam niet door een slechte aansluiting op de LNB, maar wel door een bocht in de kabel, en daar was de buitenkant van gescheurt.....

Ik was net op tijd om de receiver te redden, die was wel nat, maar deed het nog.

System Administrator (niet van deze site)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen