Ga naar inhoud


Welke rattenverjager (diervriendelijk)?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Wij overwinteren met onze caravan in Spanje en staan daar aan een soort haag bestaande uit cipressen en amandelbomen.

Prima plek maar die heeft een nadeel en wel dat in de boomhaag zogenaamde ‘boomratjes’ gehuisvest zijn of althans daar rondspringen.

Op zich geen probleem dat die beestjes daar in die bomen zitten maar zij springen vanuit de bomen ook op het dak van onze caravan.

Ook dat is op zich geen probleem maar zij nemen daar uit de amandelbomen geplukte amandelen mee en gaan daarmee in de airco of op het dak zitten en gaan daar het keiharde omhulsel van de amandel open knagen totdat zij de kernen uit het omhulsel kunnen halen.

Omdat dit hoofdzakelijk ‘s-nachts gebeurt en een enorme herrie maakt, het dak of de airco fungeert immers als klankbord, wil ik nu maatregelen nemen om de beestjes op afstand te houden.

De op zich wel hele mooie zilverkleurige beestjes zijn ook nauwelijks te verjagen, behoorlijk tikken tegen het dak en / of de airco aanzetten maakt nauwelijks indruk op de beestjes.

Ik denk zelf om een ultrasoon apparaat te gebruiken welke ik op het dak kan leggen of vlakbij op een boom kan bevestigen.

Bij voorkeur een op batterijen omdat een stroomvoorziening op die plaats lastig te realiseren is.

Er is best wat keuze in deze apparaten maar er lijkt ook veel troep tussen te zitten en ook goede reviews zijn moeilijk te vinden maar wellicht kijk ik er overheen.

 

Heeft iemand ervaring mee met het verjagen van ratten / muizen maar dan op een diervriendelijke manier en die gelet op mijn huidige situatie ook makkelijk uitvoerbaar is?

 

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zorg er eerst voor dat er geen amandelen meer in de boom hangen, dan hebben die beestjes ook geen reden meer om in die boom te klimmen. Ratten leven (wonen) niet in bomen, ze klimmen er alleen in om de amandelen uit de boom te halen en op te eten. Sla de amandelen met een stok van de takken. Het beste is de amandelen die op de grond liggen op te rapen en ergens anders weg te gooien.


Ik heb ze jaren geleden ook gehad want ik heb ook tientallen amandelbomen. Vangen met ratteklemmen (grote muizenvallen) of rattevallen waarvan de klep dicht valt haalt niets uit. Het enigste wat helpt is rattengif. In feite is het geen gif. Die blauwe blokjes bestaan uit samengeperst graan waar bloedverdunner aan toegevoegd is. Na een week eten van deze blokjes, wordt het bloed van de ratten zo dun, dat ze een hersenbloeding krijgen en dood gaan. De ratten liggen dus niet te kreperen van de pijn door gif.
Als je een hond hebt, moet je er voor zorgen dat hij er niet bij kan anders krijgt die misschien ook een hersenbloeding als hij er van eet. Leg dan het rattenblokje onder een zware platte steen zodat de hond er niet bij kan maar de rat wel.


Ratten zijn heel slim. Als je echt gif zou gebruiken en er gaat een rat snel aan dood, dan zullen de andere ratten meteen weten dat de dood te maken heeft met het eten van dat gif en zullen ze het niet meer aanraken hoe lekker het ook verpakt is.


Kijk uit met ratten. Ze hebben een onuitputtelijke drang tot knagen. Ze bijten ook elektrische kabels door. Bij mij hebben ze een coaxkabel en een dikke VMVK-kabel aangevreten. Dat doen ze meestal op plekken waar jij niet bij kunt dus ze kunnen voor veel ellende zorgen.
Met ultrasoon houdt je ratten hooguit een paar dagen tegen. Daarna zijn ze er aan gewend en werkt het niet meer.


Raticida Roe-Block is bij elke ferreteria (ijzerwarenhandel) te koop.

 

Coax aangevreten door een rat.JPG

raticida roe block.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blokken rattengif die je in rattenkoffers doet, daar kan geen hond bij. Echter rattengif is in Nederland inmiddels een paar jaar verboden voor particulieren. Weet niet hoe dat in de (EU) Spanje is.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb niet de indruk dat Jürgen dit bedoelt met diervriendelijk.

 

Uilen, torenvalken en katten zijn natuurlijke vijanden, waarvoor ratten op de vlucht slaan.

Fox Terriërs zijn ook goede ratten (ver)jagers

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

dat ze een hersenbloeding krijgen en dood gaan

 

1 uur terug, Sprietje zei:

De ratten liggen dus niet te kreperen

Deze 2 kan ik niet rijmen met diervriendelijk

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Con zei:

Blokken rattengif die je in rattenkoffers doet, daar kan geen hond bij. Echter rattengif is in Nederland inmiddels een paar jaar verboden voor particulieren. Weet niet hoe dat in de (EU) Spanje is.

In Spanje overal te koop, ook bij de tuincentra.

 

rattengif.png

3 minuten geleden, Mojo zei:

 

Deze 2 kan ik niet rijmen met diervriendelijk

Veel humaner dan op laten eten door een kat of dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diervriendelijk is als je er niet met je Caravan gaat staan en de natuurlijke roofdieren hun werk laat doen.

En @Sprietje jij koopt nogal veel gift en onkruidverdelgers in die Tuincentra gezien je reacties op bepaalde topics die hier allemaal verboden zijn.

Lijkt wel of je aandelen in Monsanto hebt.

 

Gewoon de kat van de buren lenen en op je caravan dak zetten.

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Diervriendelijk is als je er niet met je Caravan gaat staan en de natuurlijke roofdieren hun werk laat doen.

En @Sprietje jij koopt nogal veel gift en onkruidverdelgers in die Tuincentra gezien je reacties op bepaalde topics die hier allemaal verboden zijn.

Je moet geen onzin vertellen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bestrijdingsmiddelen/vraag-en-antwoord/mogen-gewasbeschermingsmiddelen-waarin-glyfosaat-zit-worden-gebruikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen bedankt voor de bijdragen maar zoals ik al schreef wil ik de besten diervriendelijk bij mijn caravan vandaan houden en zij hoeven van mij niet dood, dus gif heeft voor mij geen voorkeur.

@Sprietje, jouw advies om de bron, dus de amandelen, weg te halen is hier geen uitvoerbare optie.

Achter de bomenrij waar ik sta is een niet meer in gebruik zijnde plantage van o.a. amandelbomen.

M.n. de bomen die hier vlak achter staan zijn misschien wel 5 á 6 meter hoog dus teveel om die allemaal uit de bomen te slaan.

Tussen de cipressen zie een groot aantal oude amandelen met op de uiteinden gaten waardoor de ratjes de kernen hebben verwijderd.

 

Jammer dat er nog niemand ervaringen heeft gemeld met het gebruik van ultrasone apparatuur.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Diervriendelijk is als je er niet met je Caravan gaat staan en de natuurlijke roofdieren hun werk laat doen.

 

Gewoon de kat van de buren lenen en op je caravan dak zetten.

Nou Ton, van jou had ik toch niet zo’n onzinnige opmerking verwacht.

Tenzij jij dit grappig zou hebben bedoeld maar dan had je wellicht een ‘lachebekje’ aan toegevoegd.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

Jürgen daar staan jaren geleden echt wel heel veel ervaringen over vermeld op sat4all. in een zin; Allemaal waardeloos spul waar geen rat zich aan stoort.

Dat zou best kunnen maar ik heb daar geen ervaringen kunnen vinden en als dat zo is dan is er nog zoiets als voortschrijdend inzicht want ook hier staat de techniek niet stil.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...