Ga naar inhoud


Was vroeger alles beter?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

1 mud waren 6 zakken kolen (jutezakken) of aardappelen, wij verbouwden zelf onze aardappelen in een moestuin van 400m2 en dan was 1 mud 2 grote aardappel manden of 3 kleine aardappelmanden.

Ik weet nog dat het dan altijd door de familie ging van je moet daar en daar de kolen of aardappelen halen want die gebruikte grotere jute zakken.

Blijkbaar kosten toen de kolen of aardappelen niet zo veel want regelmatig werd er ook los gestort en rolde er dan wat meer van de wagen (werd nog met paard en wagen gebracht) dan werd dat echt niet terug geschept.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Op school leerden we dat 1 mud, 144 kg was, maar dat weet ik niet meer zeker. 

dat zal de leeftijd zijn 😁

1 mud is ongeveer 70 Kg en een grote aardappelmand is samen met de mand 37,5 Kg en een kleine mand 25 kg.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrit B zei:

1 mud is ongeveer 70 Kg

 

Juist. Mijn vader had op zolder 2 oude theekisten staan. Daar ging dan een paar mud aardappelen in. Lading gif erop tegen het uitlopen 😁

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-1-2022 om 15:07, Sprietje zei:

Daarna werd de teil op de wasbok geplaatst waarna de was het door de wringer ging.

 

Mijn moeder had al vroeg een wasmachine. De wringer zat bovenop de machine. Het water liep dan netje in de machine.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden in de inpandige schuur waar wasbok en fietsen stonden een groot stenen kolenhok met een opening onder voorin. Via een trap kon je er bovenop komen  en daar zat een luik waarlangs de muds eierkolen en antraciet erin gemikt werden. Heb er vaak bovenop gezeten, was voor mij toen erg groot en hoog., was ook een beetje een bergruimte. De kolen moest ik via de opening onderin in de kit scheppen.

Er was ook een rioolput in de hoek van de schuur met een tralierooster erop en grijs water erin. Daar is m'n uit z'n kooi ontsnapte hamster nog in verzopen. Blijkbaar hadden de deuren van kamer naar keuken en van keuken naar schuur op een kier gestaan toen zij 's nachts uitbrak.

Die rioolput was een prima kweekplek voor muggen, want eens in de zoveel tijd ging m'n vader met een flitspuit in de schuur bezig en mochten wij er niet komen tot de stank zo ongeveer verdwenen was...

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gerrit B zei:

dat zal de leeftijd zijn 😁

1 mud is ongeveer 70 Kg en een grote aardappelmand is samen met de mand 37,5 Kg en een kleine mand 25 kg.

Een Mud is een inhoudsmaat en geen gewichtsmaat. Wil je er een gewicht aan relateren, dan is dat product afhankelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is pas later zo geworden toen er overgestapt naar het decimale stelsel, toen hebben ze een mud gelijk gesteld aan 100liter

In het dagelijkse gebruik was het altijd rond de 70 Kg

3 uren geleden, Psychosammie zei:

 Lading gif erop tegen het uitlopen 😁

Klopt, kan me de witte bussen met groenachtige sticker er op zo weer voorstellen met wit/blauwachtig poeder en dacht dat er zelfs nog 1 van in de kelder bij mijn moeder staat.

 

2 uren geleden, minplus zei:

We hadden in de inpandige schuur waar wasbok en fietsen stond en een groot stenen kolenhok met een opening onder voorin.

Wij hadden ook een echt kolenhok waar zoveel mud in kon met aan de voorzijde een schuif en een klep.

Trok je de schuif te ver open en rolden de kolen massaal naar beneden en dan mocht je ze zelf er weer bovenin gooien.

Deed je het goed dan kon je met de kolenkit zo de kolen opscheppen en kreeg je zelfs geen zwarte handen.

Ik hoor mijn moeder nog ze weer schreeuwen "niet met de kolenkit over de vloer schrapen" want dan werden de randen kaal en moesten ze weer met kachelzwart netjes gemaakt worden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


       Allemaal gel*l en anekdote´s over wat we deden, waar we het mee moesten doen, en dat met het blikveld van eenogige kip, zij  kijkt, zoals wij luisteren, als we het beter willen horen. Maar was het nou beter?? Om jullie op weg te helpen, gemiddelde leeftijd, medische zorg, genieten van film, muziek, media, auto´s die gemiddeld 14 jaar meegaan, en tot slot, condooms of de pil, in plaats van een glas met een gebit, op het nachtkastje. In welke wereld leven jullie?

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, gerrit B zei:

Dat is pas later zo geworden toen er overgestapt naar het decimale stelsel, toen hebben ze een mud gelijk gesteld aan 100liter

In het dagelijkse gebruik was het altijd rond de 70 Kg

Hallo zeg, het decimale stelsel bestaat al sinds 1820. Heb jij dat nog meegemaakt? Dan moet je al 202 jaar oud zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een ding is zeker, het was in ieder geval wel een heel stuk onbevangener.

Wij gingen 's morgen na het ontbijt weg, (4 boterhammen mee en wat drinken in een Grolsch beugelfles) en waren dan de gehele dag weg om te vissen,  hutten bouwen, een vlot bouwen, crossen met een oude brommer enz. zonder voortdurend contact met thuis oid.

Pas als we niet om 18.00 uur thuis waren met het eten dan werden er een keer wat onrustig.

Daarnaast is een lang leven prachtig, maar wat als je de laatste jaren in bed. oid. door moet brengen?

 

1 minuut geleden, Sprietje zei:

Hallo zeg, het decimale stelsel bestaat al sinds 1820. Heb jij dat nog meegemaakt? Dan moet je al 202 jaar oud zijn.

nee gelukkig niet maar zo zit het wel in elkaar met het mud.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even de link te leggen met TV, radio en aanverwante media

 

In 1963 stiekem mijn 6 transistor radio naar school meegenomen om naar de elfstedentocht te luisteren, kreeg ik een uitbrander van de gymleraar omdat hij pas na de gymles merkte dat ik hem bij mij had, anders had hij de hele les aan kunnen staan..

Thuis met zijn allen luisteren naar de radio, we hadden distributie met 4 zenders. En mijn vader op oudejaarsavond bezig met zijn pas gekochte bandrecorder (grote spoelen!) om Wim Kan op te nemen, die hebben we daarna nooit meer afgeluisterd..

Of we luisterden naar de hoorspelen van Paul Vlaanderen. (Kun je nu nog op internet vinden, aanrader!!)

Televisie kijken? Dat deden we op woensdagmiddag bij iemand in de buurt, wij hadden niet zo’n duur ding. Vond mijn vader ook niet nodig. Maar toen er een zeer belangrijke voetbalwedstrijd was (hadden ze begin jaren 60 al een Europacup?) ging hij wel naar een bevriende familie om de wedstrijd te kijken. De favoriet verloor, geen idee meer wie dat was.

En dan de film, op woensdag en zaterdagmiddag was er een middagvoorstelling in het Rembrandt theater (ik woonde toen in Den Haag) met Danny Kaye of George Formby (die laatste vind je nog op Netflix)

En mijn eerste autoradio was een Blaupunt, met buizen. Woog een kilo of twee en moest altijd eerst een minuutje opwarmen voor er geluid uit kwam.

 

Of die tijd beter was? Ik vind het gewoon leuk om er aan terug te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-1-2022 om 12:31, Psychosammie zei:

 

Mijn buurman werkte bij Amroh. Hij had de enige auto in de straat.

Werkte hij dan in Muiden?

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...