Ga naar inhoud


schoonmaken rolluiken


blitz10

Aanbevolen berichten

Gewoon met een spons en autoshampoo, gaat prima en desnoods even met een wasborstel tussen de lamellen zelf.

Wil je ze minder snel weer schoonmaken dan wat Psychosammie aangeeft nl. even goed in de autowas zetten zodat vuil zich minder goed kan hechten.

Pas op met de hogedruk spuit heb je een goede hogedrukspuit dan is de kracht zo groot dat je de lamellen kunt verbuigen en dan ben je nog veel verder van huis.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

uhm nee

13 uren geleden, gerrit B zei:

nl. even goed in de autowas zetten

Dat mag niet bij zomaar elke pantser-lamel, er zijn verschillende pantser-lamellen met verschillende oppervlakte behandeling.

Bij overdracht van een nieuwbouw woning met dergelijke rolluik lamellen moet men officieel altijd ook een onderhoud plan meeleveren en dat komt van de fabrikant die anders zijn 10 jaar garantie niet waarneemt.

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zullen er best een paar zijn die al gebruik maken van nano materialen en die niet behandelt mogen worden maar bij de meeste rolluiken staat in het onderhoudsplan dat ze regelmatig schoongemaakt moeten worden en moeten worden gewaxt.

Dan kun je dure speciale wax voor rolluiken gaan kopen maar ook gebruik maken van de veel goedkopere autowax.

Maar ga je even wat zoeken dan vindt je die dure rolluiken wax ook wel voor de helft van de prijs en dan is het verschil met autowax niet zo heel groot meer.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Nederlandse huizenbouw is eigenlijk slecht voorgezien wat betreft rolladen.

Ik heb die dingen lang genoeg gehad en eigenlijk zou het in Nederland verplicht moeten zijn. Want daarmee bespaar je veel energie. In de zomer en in de winter.

Zoals ik ze in Duitsland had, waren ze altijd inpandig..niet van die lelijke bakken buiten of binnen. Je hebt er geen weet van dat je ze hebt.

Schoonmaken doet bijna niemand. Aan de binnenkant worden ze niet vuil. En als je ze werkelijk wilt schoonmaken dan de ramen open naar beneden met de rolladen en even met een doek eroverheen. Ik heb nog nooit iemand met wax zien modderen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook veel rolluiken aan de buitenzijde (is altijd beter wat betreft warmte- en koude wering)

voor vaste ramen. Die kun je niet aan de binnenzijde schoonmaken.

Maar waarom zou een dergelijk rolluik aan de binnenzijde vervuilen?

 

Mocht ze tóch (bij een vast raam) aan de binnenkant schoongemaakt moeten worden dan

zit er niets anders op dan het pantser eraf halen. Maar zoals eerder vermeld, dan heb je een

uitdaging. Dat is gewoon een takkenklus.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor valt best mee.

simpel rolluik geheel ophoog draaien

schroefjes los en kabel los maken.

gehele bak er af tillen

ergens anders uitrollen en de achterkant schoon maken en alles in omgekeerde volgorde terug plaatsen.

 

1 tip, doe dat niet zoals mij op het gras want je wilt niet weten hoeveel grassprietjes er dan plots op je rolluik komen te zitten.

Als ze nu weer vuil zijn dan haal ik eerst een stuk oude vloerbedekking op bij mijn broer wat toch wordt weggegooid en leg daar het rolluik op om beschadigingen te voorkomen en spuit ze daarop schoon.

 

Achterkant wordt hoofdzakelijk vuil als je de kierstand gebruikt om toch wat te kunnen ventileren dan gaat in de kiertjes uiteindelijk vuil en stof zitten.

voordeel is wel dat die kiertjes zo klein zijn dat er geen muggen doorheen passen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gerrit B zei:

gehele bak er af tillen

in je eentje?

 

Gerrit doe effe normaal ja, bij een 2 meter rolluik kun je al de Arbeidsinspectie op je dak krijgen (of het rolluik op je voet) afgezien van het laddertje waar je mee aan de slag gaat.

 

Quote

Een werknemer mag op basis van arboregels niet meer dan 25 kilo tillen. Bij werken op een ladder mogen gewichten van maximaal 5 kilo of voorwerpen van maximaal 1 vierkante meter worden vervoerd.

 

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denk je dan dat een gemiddeld rolluik weegt?

Beetje dun aluminium en purschuim, denk dat de motor nog het zwaarste van alles is.

 

En al wel eens gezien hoe zonnepanelen op het dak komen ondanks dat je max 5kg mag tillen  of 1m2 mag vervoeren?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben je uiteraard ook bereid om de hoofdprijs te betalen voor je panelen. 🤑

 

De praktijk is draagbeugel/draaghulp op je schouder, paneel er in en sjouwen maar.

De echte cowboys leggen hem zo op de schouder en houden hem met de een handje vast en met de andere hand de ladder vast houden.

 

Gemiddeld paneel zit dacht ik rond de 15 kg maar er zijn ook zwaardere en met 1m65 x 0m99 toch ook wel een stukje groter dan 1m2

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, gerrit B zei:

gehele bak er af tillen

Ehh die ene keer dat ik een rolluik heb schoongemaakt heb ik zeker de hele bak er niet af getild.

Als je de afdekkap er af hebt dan kijk je al tegen de binnenkant van de lamellen van de rolluik. Dus daar beginnen met het stukje voor stukje schoonmaken. De onderste lamellen kon ik toen net nog bijkomen tussen het raam en rolluik.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot wat veel denken staat die bak meestal los bovenop de zijgeleiders en is er dus zo af te tillen.

Moet je natuurlijk geen rolluik van ik weet niet hoe breed hebben, maar voor een raam van bijv. 1m50 breed is het een fluitje van een cent.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...