Ga naar inhoud


Voor houtkachels en barbecues


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

https://iplo.nl/thema/lucht/houtstook-stookwijzer-stookalert/

https://www.stookwijzer.nu/

 

Er zijn mensen die behoorlijke hinder ondervinden, vooral astmatici, chronische bronchitis.

 

Komt vandaag niet voor wegens de storm, maar afgelopen week moest ik 's avonds mijn kiepraam dicht doen omdat hier in de straat behoorlijk wat houtkachels en open haarden waren aan het roken. Windrichting stond verkeerd.

Na meerdere heftige hoestbuien en pompje kon ik eindelijk slapen.

Het komt toch weer voor dat gebruik van de houtkachels als goedkoop alternatief voor de gasgestookte CV maar het blijft ongezond natuurlijk.

 

Kijk altijd even op de stookwijzer of jouw buurt veilig is.

Dit geld idem dito voor de tuinfeestjes met barbecues !

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uren geleden, Tonskidutch zei:

Kijk altijd even op de stookwijzer of jouw buurt veilig is.

Vandaag is het zo'n dag dat je prima kunt en wilt stoken.

Er is wind en het regent de hele dag door.

Ik bekijk het stookadvies voor mijn locatie en wat denk je:

 

image.png.bdc16751c7294442b4610c0424595598.png

 

Waarom denk ik nu dat die fraaie site altijd het advies geeft het kan maar liever niet.

Longpatienten hebben immers altijd last van rook.

 

aangepast door theparasol
typo, zin liep niet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Beperken overlast van houtstook

Particuliere houtstook leidt tot negatieve gezondheidseffecten door emissies naar de lucht en kan overlast geven voor omwonenden. Bij bepaalde weersomstandigheden blijft rook langer hangen, of is er al veel fijnstof in de lucht. Dan adviseren de Stookwijzer (verwijst naar een andere website) en het stookalert (verwijst naar een andere website) om het houtvuur uit te laten. Helemaal geen hout stoken is het beste voor een gezonde leefomgeving.

 

ja dat staat er niet voor niets bij in de eerste link @theparasol

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

maar afgelopen week moest ik 's avonds mijn kiepraam dicht doen omdat hier in de straat behoorlijk wat houtkachels en open haarden waren aan het roken. Windrichting stond verkeerd

 

50-60 jaar geleden stookte vrijwel iedereen op hout/kolen, enige klacht was toen dat het soms kon stinken (de buurman gooide al zijn afval in de kachel tot kippenbotjes/ koffiefilters ed. aan toe) maar je hoorde niemand over andere klachten.

Soms denk ik ook wel eens men moet ook wat te klagen hebben, je kunt toch ook zelf zien hoe de wind staat, doe gewoon dat raam dan eerder dicht als je er last van hebt.

Maar nee vandaag de dag is het van "ik heb ergens last van dus jij moet je maar aanpassen"

 

Zoals laatst ook bij de rijdende rechter, de haan van de buren maakte te veel lawaai en moest weg.

Vrouw werkte 's nachts en sliep overdag maar dat beest maakte lawaai waardoor ze niet kon slapen, terwijl de buren er alles aan gedaan hadden dat 's morgens vroeg en 's nachts niemand last zou hebben van dat beest.

Maar nee het raam dicht doen dat deden ze niet want ze sliepen altijd met het raam open (welke precies op de tuin van de buren uitkeek) dus dat beest moest weg

Uitspraak was dan ook "niet zeuren, doe je raam maar dicht als je er overdag ligt te slapen dan heb je er ook geen last van"

 

En natuurlijk als de straat blauw staat van de rook uit jouw schoorsteen dan zou er toch bij je een lampje moeten gaan branden om dan niet of wat anders te gaan stoken.

Maar dat geldt ook voor mensen met klachten, als je aan ziet komen dat je wat kunt gaan ruiken (met als gevolg dat je daar klachten door kan krijgen) dan kun je ook zelf voorzorgsmaatregelen treffen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gerrit B zei:

Maar nee vandaag de dag is het van "ik heb ergens last van dus jij moet je maar aanpassen"

Dat komt omdat we het te goed hebben. Waar moeten we anders over klagen?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tonskidutch zei:

dit zijn tools die je kan gebruiken als buur. Juist opdat je iets kan doen.

Ik heb ernstige twijfel over de intenties van deze tool.

Mijn overtuiging op dit moment is dat het advies altijd zal luiden dat het stoken afgeraden wordt.

De longpatienten moeten primair zelf (voorzorgs) maatregelen nemen en buren die overlast veroorzaken doordat ze de allesbrander gekocht hebben met de intentie dan voortaan ook maar alles te kunnen en moeten verbranden pak je aan via de gemeente met een verzoek tot handhaving.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, gerrit B zei:

Zoals laatst ook bij de rijdende rechter, de haan van de buren maakte te veel lawaai en moest weg.

Heb ik ook gezien en overlast gevende hanen en honden komen regelmatig voor.

In sommige gevallen is het absoluut terecht maar in dit geval had ik ook direct zo iets van nou als die haan daarom weg moet dan verlies ik mijn vertrouwen in de rechtspraak.

Wat mij ook opvalt aan dit programma is dat mensen totaal overbodig hun hond(en) meenemen naar de uitzending.

Wat er aan rookoverlast voorbij komt is veel kleiner. In de regel omdat de goede buur zijn rookafvoer niet voor elkaar heeft volgens de geldende regels en de gemeente die zijn taak op dit punt verzaakt en meent niet te moeten handhaven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Doe effe normaal zeg, dit zijn tools die je kan gebruiken als buur. Juist opdat je iets kan doen.

Zelfs voor de brommers wordt euro 5 ingevoerd en je ouwe houtkachel gebruiken mag je ook wel eens overdenken.

Wie zegt dat het een oude kachel is?

Heb net een maand of wat geleden een bedrijf die houtkachels bouwt en verkoopt beveiligd en de houtkachels waren daar gewoon niet aan te slepen.

Als je daar nu een kachel bestelde dan moest je geluk hebben dat hij nog voor de komende winter gemonteerd kon worden. (bestaande klanten die al een houtkachel hadden en waar iets defect was gingen voor)

En ja allemaal klasse A kachels wat betreft energieverbruik.

 

En natuurlijk kun je over het gebruik van een houtgestookte kachel nadenken, dat trek ik ook niet in twijfel, maar dat nadenken kun je als patiënt van "iets" zelf ook en niet meteen de bal bij een ander neerleggen.

Jij hebt ergens last van dan kun je ook zelf kijken hoe je deze overlast als zo klein mogelijk ervaart ipv. de ander te gaan verbieden om op een alternatieve manier zijn huis te verwarmen.

en nee ik heb zelf geen houtkachel.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin jaren 70 in stad (Groningen dus) vrijwel zonder geld kurkdroog hout in een allesbrander verstookt. Daar rook je buiten niets van.

Ik vermoed dat tegenwoordig veel mensen niet meer weten hoe je hout moet verbranden en dat het niet vochtig mag zijn. En dat je een haard vol moet laten draaien en niet af en toe half uit moet laten gaan want dan gaat hij roken. Om maar een paar dingen te noemen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mojo zei:

Dat komt omdat we het te goed hebben. Waar moeten we anders over klagen?

Weer zo´n lul verhaal dat we het te goed hebben, wie zijn we? Als jij niet kunt bedenken, waar we over kunnen, of moeten klagen, heb ik er in elk geval al een, de avatar die begint met een M. Wordt het niet eens tijd dat we schijt hebben aan long patiënten, zolang de economie toelaat om hele locaties te vergiftigen? Ik geef er een als voorbeeld, Tata Steel. Die gasten zijn een equivalent voor 100.000 houtkachels? Ik woon in de Botlek, 8 maanden korter leven, dat is te overzien, kom je een maand te kort om voor een vervanger te zorgen, en als je, wat er dan nog van rest, ook nog in de fik kan steken, lijkt het verdomd veel op barbecuen. Is dat geen substituut voor een crematorium, dan heb ik liever de houtkachel.    
 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, waterpas zei:

waar we over kunnen, of moeten klagen, heb ik er in elk geval al een, de avatar die begint met een M.

Als je daarover wil klagen dan moet je bij de directie zijn.

 

We kunnen natuurlijk alles gaan verbieden. Tata Steel en andere fabrieken sluiten. En dan?? Met z'n allen op het gras gaan zitten, Kumbaya zingen en hopen dat het allemaal goed komt?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...