Ga naar inhoud


disecq 28 op astra23


Wim100

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben nieuw in de satomgeving en heb wat problemen met een M7 ontvanger van Tvv

Er is enkel nog tv kijken van toepassing via netwerkkabel, dus geen signaal meer op sat...

Als ik wat opzoekwerk verricht dan kon dat wel eens de schotel positie zijn die niet meer oke is.

Ben dan wat beginnen zoeken met de schotel naar links, naar rechts,... tevergeefs

Als ik de installatie opnieuw probeer uit te richten , uitgaande van kleine wijziging in horizontale positie, dan begin ik met autodiseq en pas ik de positie aan totdat de scan netjes de 3 astra s vind,  namelijk A19 23,28 op respectievelijk diseq 1,2,3, en 4 niet aangesloten

Als ik dan de 3 koppen -skew wat regel kom ik soms aan 3 x 90 tot zelfs 100%,  kwaliteit signaal en kwaliteit  ,  ideaal zou ik denken...

Als ik bij laatste stap de zenders nu wil scannen om de zenderlijst in de receiver van Tvv te pompen dan blijkt dat te mislukken...

(Er is geen zenderlijst meer aanwezig in de M7 receiver/decoder na een volledige herstart...- decoder ook  minimum 1/2 van netspanning gehaald)

Als ik dan de schotel uitricht via een kompas-app (🤔) dan moet ik hem wel een stukje verder oostwaarts draaien... als ik dan een auto diseq search doe dan vind de decoder op lnb 2 de astra 28 ipv de 23 (astra 19 en 28 kop heb ik voorlopig niet op de beugel gemonteerd om het eenvoudig te houden).  ofwel deugd de app niet via gsm?

Zenderlijst niet in te krijgen dus

Waar zie ik het verkeerd?

thx!

Vraag is ook wie er gelijk heeft,  de auto diecq die beweert dat de Lnb astra 28 ziet op "2" of het kompas dat zegt dat de autofunctie betervwordt overschreven door manueel 23,5 toe te kennen aan poort2.

However,  geen van beide geeft resultaat tot nu toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
16 minuten geleden, Wim100 zei:

als ik dan een auto diseq search doe dan vind de decoder op lnb 2 de astra 28 ipv de 23

Dat betekent dat je dan met de kop van Astra 3, 23 graden oost uitgericht bent op Astra 2, 28 graden oost.

 

Kompas app?  iets met en telefoon?

 

Wanneer je in Amsterdam woont en je wilt je schotel uitrichten op Astra 3, 23 graden oost "hangt" de satelliet vanuit Amsterdam gezien op 157 graden geografisch, of magnetisch op 154,9 graden

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach okė

Kompas die ik gebruikte was inderdaad met mijn gsm.. niet ideaal vermoed ik.

Als ik het goed begrijp heeft de auto diseq functie het dan effectief wel juist en zit ik met de bedoelde uitrichting op astra 23 dus inderdaad op 28 te kijken momenteel.

Brengt mij dan wel terug op eerste pogingen, de schotel bijgedraaid tot alles via auto diseq werd gezocht en effectief gevonden als voorspeld, A19 op 1, A23 op 2 A28 op 3 signaal en kwaliteit perfect,  en toch geen zenderlijst te "plukken"?

 

Wat mij toen wel opviel was dat ik na verwoede pogingen om de zenderlijst te scannen vaststelde dat die signaalkwaliteit ondertussen slecht of volledig was weggevallen zonder aan de schotel nog te komen... Dus ene moment perfect, zenderlijst afhalen werkt niet, nog even controleren dan maar en signaal is slecht tot spoorloos...

Diseq of Lnb defekt/gestoord...?

Of M7 decoder om zeep?

Ook een enkele keer was het mij wel gelukt om de lijst te plukken maar dan had ik wel geen beeld helaas,  de mogelijkheid om op te nemen was dan wel in het keuzemenu opnieuw verschenen.

 

Dit laatste item is eigenlijk de beginreden dat ik had opgemerkt dat er iets verkeerd liep.. kon niet opnemen.. geen signaal meer dus... tv kijken kon wel nog maar dat was dan via de netwerkkabel...

 

Blijven proberen dan maar of een van de andere koppen die voor A19 en A28 worden gebruikt eens bevestigen en als A23 afregelen om eventuele fout in lnb na te gaan?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet hoe je schotel installatie eruit ziet, losse LNB's en een losse Diseqc schakelaar?

 

In dat geval even de antenne kabel rechtstreeks aansluiten op de Astra 3 (Middelste) LNB

Wel eerst je ontvanger spanningsloos maken, anders kan het fout gaan en werkt er niets meer.

 

Heb je een tripple LNB met ingebouwde diseqc switch kan het zijn dat je lnb defect is.

 

 

Je moet er wel zeker van zijn dat je schotel goed is uitgericht, anders zal je ontvanger geen zenderlijst inlezen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi 

Ik heb als opstelling 3 losse lnb s telkens met 4 outputs die via 4  disecq (met 3 input en 1 receiver output)worden verdeeld en waarvan er eigelijk maar 2 outputs worden gebruikt met name voor de M7 weergave en opname

De andere 2 zijn naar de bovenverdieping gelegd maar nooit aangesloten

Momenteel hangen de 2 lnb s van astra 19 en 28 naast de schotel omdat ik dacht eerst de 23 eens goed te krijgen

 

Ik zou dus een van die andere lnb s eens kunnen monteren

Moet ik de huidige dan effectief afkoppelen van de diceq

? Kwestie van interferenties te vermijden ofzo?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooiste zou zijn als je bij familie of bekenden de fastscanlijst erin kan zetten Dan de ontvanger op NPO 1 zetten en langzaam verdraaien tot er beeld komt op de tv. Mocht dat niet lukken dan controleren of de mast waterpas staat en op de juiste schotel elevatie. (Hoogte instelling.)  Bij een losse diseqc switch nazien of de lnb"s op de juiste diseqc ingang zitten. Middelste lnb op ingang twee( astra3) Rechter lnb op ingang 3 (astra2) en linker lnb op ingang 1 (astra 1).  Dit alles gezien vanaf de achterkant van de schotel. Bij een triple lnb van Canal Digitaal zijn de aansluitingen (instelling) al goed. Ook belangrijk zijn goed passende f-connectors. Bij losse lnb"s kun je ook een andere lnb proberen, dus van astra 1 of 3 in het midden plaatsen. Als de lnb niet stuk is zou het zo moeten lukken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uren geleden, Wim100 zei:

problemen met een M7 ontvanger van Tvv

Dan kan het zijn dat je een heel lang verlengsnoer nodig hebt.

Wanneer ik mij niet vergis zal de ontvanger wanneer de netspanning eraf geweest is weer opnieuw een zenderlijst willen inlezen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt! Het zijn verschrikkelijke ontvangers….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, adelaar zei:

Het mooiste zou zijn als je bij familie of bekenden de fastscanlijst erin kan zetten Dan de ontvanger op NPO 1 zetten en langzaam verdraaien tot er beeld komt op de tv. Mocht dat niet lukken dan controleren of de mast waterpas staat en op de juiste schotel elevatie. (Hoogte instelling.)  Bij een losse diseqc switch nazien of de lnb"s op de juiste diseqc ingang zitten. Middelste lnb op ingang twee( astra3) Rechter lnb op ingang 3 (astra2) en linker lnb op ingang 1 (astra 1).  Dit alles gezien vanaf de achterkant van de schotel. Bij een triple lnb van Canal Digitaal zijn de aansluitingen (instelling) al goed. Ook belangrijk zijn goed passende f-connectors. Bij losse lnb"s kun je ook een andere lnb proberen, dus van astra 1 of 3 in het midden plaatsen. Als de lnb niet stuk is zou het zo moeten lukken. 

Alles nagezien en correct verbonden, ambetante is dat de M7 eerst aangeeft dat het signaal en de kwaliteit op bvb astra 3 "94%" is op de automatisch gevonden diseq2...

Bij zenderlijst laden noppes...

Ik mag er dan toch van uit gaan dat de schotel perfect is uitgericht of zijn die meetwaarden dan maar een momentopname en niet betrouwbaar genoeg om van een perfecte afstelling te mogen spreken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Dan kan het zijn dat je een heel lang verlengsnoer nodig hebt.

Wanneer ik mij niet vergis zal de ontvanger wanneer de netspanning eraf geweest is weer opnieuw een zenderlijst willen inlezen.

 

Klopt,  willen wel maar lukken is andere koek,  "mijnheer vind het niet"

Als ik dan toch nog even opnieuw de kwaliteit laat scannen dan is die (soms) ook geen 95 % meer zoals eerdere scans . Dit yerwijl ik de schotel intussen niet meer heb gemanipuleerd. Geeft soms zelfs plots "rode *X* " = zoek het zelf uit, die satelliet hangt daar niet meer intussen...🥶

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan mss. ook eens vermelden welkt schotel je hebt (maat en merk).

Welke LNB je gebruikt.

Op welke locatie staat dat. 

En natuurlijk een foto van de opstelling kan soms wonderen doen.

De helpers zullen je dankbaar zijn.

 

 

aangepast door Wimo01
kleine aanpassing

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Wimo01 zei:

Je kan mss. ook eens vermelden welkt schotel je hebt (maat en merk).

Welke LNB je gebruikt.

Op welke locatie staat dat. 

En natuurlijk een foto van de opstelling kan soms wonderen doen.

De helpers zullen je dankbaar zijn.

 

 

Ik neem morgen enkele foto s

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...