Ga naar inhoud


off topic dienstplicht was mooi


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Zojuist, Michel zei:

Dan heb je wat gemist. Vanuit het vliegveld van Goose Bay labrador wordt gevlogen naar Battle Harbour, een eilandje waar de walvissen 'aanleggen'  om te zonnen. Geweldige tijd gehad in die omgeving. Alleen de 'snelweg' naar Quebec, translabrador-highway was niet zo'n succes, want dat bleek een snelweg te zijn van 1150 KM, voornamelijk grindweg. Dat was iets minder ;)

 

Ik heb echter niet dienstplichtig gediend, maar was jaren beroepsmilitair, waarna ik uiteindelijk mijn eigen bedrijf startte.

De high way was inderdaad een grindweg. Maar ik ben in de buurt van het vliegveld gebleven.  Met als hoogtepunt een vlieg show op goose bay en uiteraard 's avonds gezellig even borrelen.  Ik ben als dienstplichtig militair in juli 1992 en en augustus 1993 geweest op Goose Bay.

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Voor mij was dat iets later. In 1993 zat ik in opleiding.

Wel mooie dingen meegemaakt zoals een private Vliegshow van de blue angels in El Centro (USA) waar we voor een oefening waren en de Blue Angels hun wintertraining deden. We vlogen toen met de KDC-10 van Eindhoven naar de Azoren, na een nachtje daar door naar Goose Bay, een week later van Goose Bay naar Bangor (USA), toen naar El Centro, nog een nacht Las vegas gedaan en toen via San Diego met een airliner terug naar Amsterdam.

 

Ook regelmatig meegehopt met de C130 naar Vicenza en zo geleerd dat de Italiaanse ATC geen engels spreekt, maar iets dat er op lijkt ;)

 Mooie tijd bij de luchtmacht!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben van de lichting 1972 , wat wil zeggen richting Duitsland. Exact op mijn 21° verjaardag verplicht binnengetreden in de kazerne van Turnhout. Was een transit kazerne dus na drie dagen met de boemeltrein naar Lüdenscheid . Maar die eerste dagen waren hels ( zoals het verhaal van Tonski ) , eerste dril marcheren door een sergeant à la Louis Gossett Jr. , twee volle dagen hard labeur en letterlijk je kleineren tot een grauwe muis. In de avond en in de nacht bezoek van de stoere jongens die de "bleu's" (groentjes) een lesje wilden leren. Je bed in "geef acht" kwamen zetten was nog één van kleinste vernederingen. Blij dat ik was aangekomen in Duitsland , daar was mijn dril sergeant een harde maar wel met het hart op de juiste plaats. Ik had nog een geluk dat hij afkomstig was van Dikkebus een gemeente zes kilometer van mijn dorp. Ik ben landmeter van beroep en was topograaf bij de artillerie , normaal moest ik na mijn studies twee jaar stage uitdoen bij een erkende (slecht betalende) landmeter maar gelukkig telde mijn jaar legerdienst hiervoor mee , mooi meegenomen natuurlijk.
Na mijn zes maanden van opleiding , mocht ik de rest van mijn legerdienst uitdoen als verkoper bij de shop van vinylplaten , héérlijk. Heb een ganse platenarsenaal verzameld en die zijn bij mij heden nog altijd goed bewaard. Ik heb er dagelijks nog fijne momenten bij , hier hoor je ook dagelijks , The Doors, The Birds , ect... door de boxen. Toch al bij al een leuk jaar doorgemaakt en hele toffe vrienden gehad waarmee je een gans jaar alles samen trotseert.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is niets overkomen, laat ik dat vooropstellen.

Maar het maakt je niet echt blij als het je makkers overkomt. Toen was er nog geen internet dus digitaal kun je er nu niets meer over terugvinden.

Ofschoon er twee bonden waren voor militaire dienstplichtigen die ook statuten en notulen bij hielden. En natuurlijk is een en ander bij het ministerie van defensie achter het kopieer apparaat gevallen.

 

De opleiding was in Breda Chassé Kazerne super goed begeleid en hartstikke leuk kantine personeel en beroeps koks. Ik had ook meteen een nickname; Woody van Woody Allen wegens mijn bril wellicht.

En m'n maten waren ook keigoeie mannen. Samen er het beste van maken. Maar ik heb heel veel gezien en meegemaakt in de tijd van Oirschot dat echt niet door de beugel kan.

Overigens "in de gillende looppas" de op appel ontbrekende soldaat halen zoals de Majoor Sergeant mij opdroeg deed ik dus gillend.... en het bataljon lachte zich een deuk.

 

 

Shuck Dub

R.L. Burnside

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een leuke anekdote, tijdens de opleiding in de Jan van Schaffelaar kazerne in Ermelo, hadden wij een kaartlees oefening te velde, ik was daar bar slecht in, die oefening was individueel, dus je ging alleen op pad; ik stapte gewoon een lagere school in (met volle bepakking en met mijn FAL om mijn schouder) - wel met rode mondigstop,- ik stapte gewoon die klas in, zowel die kindertjes als de juf schrokken zich een hoedje; ik vroeg die juf waar het eindpunt van mijn opdracht was, ze tekende dit op een schoolbord en ik kwam als eerste binnen.

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was dus niet correct @D-box! Of de russen zich ook daarmee bezig houden en of ze ook de weg kwijt zijn?

 

Ik werd na een ongeval tijdens de dienst "ge-herkeurd". En was 7,14% invalide. Ja bij 9% zou ik levenslang een maandelijkse vergoeding hebben gekregen.

Ik vroeg die militaire Arts nog hoe hij ,14% zeker kon zijn. 😂

 

Shuck Dub

R.L. Burnside

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben mijn militaire ‘carrière’ gestart op de Bernhard kazerne in Amersfoort i.v.m. de te volgen kaderopleiding. Ik was lichting 75/4.

Diverse van die klote oefeningen op de hei gehad en meerdere keren kort gedetacheerd geweest in Ermelo. Bracht ook nog extra centen op. En dat konden wij dan weer spenderen in Brutus of de Boekanier waar het wemelde van verpleegsters. Een prachtig jachtgebied. In de parate tijd was het allemaal ietsje anders. Wij hadden in Amersfoort een tanktraining voor een verkenningsbataljon gehad. Allemaal ouwe meuk met óf een T.O.W op een AMX onderstel of een 105 mm geschut AMX tank. Ach, dat liep allemaal door elkaar heen. Ik werd paraat in het Johannes Post pretpark in Havelte. Daar kregen wij een cursus tank schilderen. Een pantsergranaat kon daar niet meer doorheen met 10 lagen verf. Daarnaast ook veel oefeningen in Duitsland zoals o.a. in Paderborn, Sennelager en Hohne waar de Duitse dames nogal warm werden van onze gouden strepen, zijnde sergeant. 🤣🤣 Maar ook daar hebben wij ons gemiddeld prima vermaakt. Met de nadruk op gemiddeld want bij - 20 graden en in je voertuig slapen is niet altijd prettig.

 

Daarna kreeg ik mijn oproep voor de KMS omdat ik de ambitie had om beroeps te worden. Toen nog wel. 🤣🤣

Ik was al dienstplichtig sergeant, vervolgens naar de KMS, daar werd ik weer soldaat 1, en na een maand op de KMS besloot ik, hoofdzakelijk als gevolg van het traineren door een super debiele instructeur (is later ook met ziekteverlof gegaan en nooit meer teruggekeerd) dat ik besloten had dat beroeps tóch niets voor mij was (achteraf zeker jammer dat zo’n lul dat mede veroorzaakt had). En toen weer terug naar het parate onderdeel als sergeant. De lol was eraf en heb mij a.g.v. gefingeerd heimwee laten afkeuren.

En rap terug naar het gewone leven.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Ja helaas zijn er veel watjes door de keuring gekomen.

En nog veel meer worden niet eens meer gekeurd! Daar gelaten dat ze ooit meer dan 5 minuten met een Psycholoog gesproken hebben tijdens die keuring. Maar dat is een kwestie van het feit dat te weinig jeugdigen dit beroep tegenwoordig nog kiezen. En teveel met trauma's terug komen uit de oorlog of crisis gebieden.

Je kan die titel watjes ook aanvullen. Niet gewild iemand te doden en die wel gewild is iemand te doden, met een beetje wroeging of zonder spijt.

Echte moordenaars gaan liever voor de criminaliteit wegens het geld.

 

 

Shuck Dub

R.L. Burnside

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

Maar dat is een kwestie van het feit dat te weinig jeugdigen dit beroep tegenwoordig nog kiezen.

 

 

Denk dat je de plank mis slaat, Dienstplicht  is niet een vrijwillige keuze. Wat was ook alweer het topic onderwerp ? Dienstplicht toch ?

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...