Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

En gevonden 😎

rookmelder diy 

Deze rookmelder is ook bij een supermarkt te koop en daar zit de cs2105g0-s12 chip in en pin 7 is mooi te gebruiken om een esp aan te sturen.

En testpad J4 is de I/O pin

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Dit is er een die een foto erbij maakt HomeGuard HGWSA-630

Groeten Willy

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Geplaatst:
2 hours ago, Matchless said:

En gevonden 😎

rookmelder diy 

Deze rookmelder is ook bij een supermarkt te koop en daar zit de cs2105g0-s12 chip in en pin 7 is mooi te gebruiken om een esp aan te sturen.

En testpad J4 is de I/O pin

Ik zal je vanavond (mijn tijd) een iets mooiere oplossing sturen voor het schakelen van de power naar de ESP module.... Ik test op dit moment een schakeling om remote de brievenbus te monitoren, en ik heb goede resultaten met het stroomverbruik. Als ik tijd heb zal ik een precieze meting van de stroom doen.. (Moet ik sowieso weten aangezien we dit gaan publiceren later op onze website...!)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

• Moderator
Geplaatst:

Yup..

Als firmware zou je op een esp ook tasmota kunnen zetten toch?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

• 1 maand later...
  • Moderator
Geplaatst:

Vanaf vandaag is de rookmelder in huis dus verplicht!

In Nederland kan je alles verwachten, dus...

Politie: let op babbeltruc bij controle rookmelders

Met een nieuwe babbeltruc proberen criminelen woningen binnen te komen om hun slag te kunnen slaan. Daarbij gebruiken ze het voorwendsel om rookmelders te controleren.

Dat laat de politie in een waarschuwing in diverse media weten. De boeven maken gebruik van de wettelijke verplichting dat vanaf 1 juli dit jaar op elke etage van een woning een rookmelder moet hangen.

De criminelen gebruiken bij de voordeur een zelfgemaakte identiteitskaart en geven bij de bewoner aan rookmelders te komen controleren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• 9 maanden later...
Geplaatst:
Op 13-5-2022 om 10:13, Tonskidutch zei:

Wij hebben de Google Nest in ons bureau opgehangen. Met APP en dus diverse test procedures waar m'n collega een middag mee was aan het spelen via z'n telefoon.

Ik ben maar naar huis gegaan. (tinitus - veel te harde piep)

Is veel duurder dan jouw budget.

Maar een voordeel hebben die toch ook wel, je kan namelijk ook de brandweer melden via die APP dat er brand is gedetecteerd.

p.s. of die APP's allemaal ook 10 jaar blijven werken dat staat niet echt leesbaar in de garantie bepalingen

Google stopt per 8 april 2024 ondersteuning voor Nest Secure-alarmsysteem

BRON https://tweakers.net/nieuws/208518/google-stopt-per-8-april-2024-ondersteuning-voor-nest-secure-alarmsysteem.html

Weer genaaid door Google

Mercy Mercy Me

Robert Palmer

• Beheerder
Geplaatst:

Ik heb onlangs deze gekocht (3 stuks) en ben er uitermate tevreden mee. Middels zigbee connected met Home Assistant zodat als er beneden een rookmelder afgaat, je dat boven ook goed hoort. Ze zijn ook waanzinnig klein.

CleanShot 2023-04-08 at 13.25.23.png

CleanShot 2023-04-08 at 13.26.38.png

Meer info: Develco SMSZB-120 control via MQTT | Zigbee2MQTT

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Rookmelders zijn tegenwoordig verplicht en dat is een goede zaak. Tja en welke moet je dan nemen? Ik was er al achter gekomen dat een rookmelder met losse batterijen niet handig was. Die moet je toch elk jaar wel een keer vernieuwen en daaraan voorafgaande krijg je een hinderlijk gepiep ten teken dat de batterij vervangen moet worden. Ook ben ik er achter gekomen dat een tijdelijke uitschakelfunctie in geval van vals alarm door bijv. bak en kook lucht verrekte handig is. Meestal hebben deze detectors een grote drukknop waar je dan even op moet drukken, eventueel met een bezemsteel, om hem voor even het zwijgen op te leggen. Het gepruts om de batterij los te maken van rookmelder's die zo'n drukknop niet hebben, is niet handig.

Met deze wetenschap kocht ik 6 rookmelders die deze voorzieningen hadden en dacht dat ik hiermee 10 jaar vooruit kon. Niets is minder waar. De 3 rookmelders in Spanje bleven na 1 jaar al continue piepen. Waarom? Door stof.
In Spanje is het heel veel droger dan in Nederland en daardoor stoft het daar ook veel meer. We hebben een tafeltje met een glazen blad en als je die s morgens hebt afgepoetst, dan zie je er in de middag al weer stof op liggen.
Dus die rookmelders die 10 jaar mee zouden gaan waren na 1 jaar al onbruikbaar. Natuurlijk ga je dan eerst proberen het stof uit de sensor te halen. Dus open geschroefd en met een stofzuiger alles grondig schoon gemaakt. Maar 1 ding kun je niet open maken en dat is de sensor zelf die bestaat uit een fotocel zender-ontvanger die alarm moet geven als er licht wordt weerkaatst door de rookdeeltjes van brand. Het stof in de sensor zorgt ook voor weerkaatsing en doet dus in feite hetzelfde als de rookdeeltjes.

OpticalSmokeDetector.png.ee6ece50a76cf0118e408e849216d110.png

Ik ben er achter gekomen dat er rookmelders zijn die de sensor aanpast naar mate deze meer vervuilt zijn en dat heb je dus zeker nodig als je een rookmelder hebt waarvan de batterij 10 jaar mee gaat.
Een interessant artikel hierover is dit: https://beteccontrols.nl/4-veelgestelde-vragen-over-gevoeligheid-van-kanaalrookmelders/
Het gaat hier dan wel over een kanaalrookmelder en geen gewone rookmelder die je tegen het plafond plaatst maar het probleem van stofvervuiling wordt duidelijk omschreven.
Ook de site Brandveilig geeft aan dat "Vervuiling in rookmelder is een sluipmoordenaar", zie: https://www.brandveilig.com/nieuws/vervuiling-in-rookmelder-een-sluipmoordenaar-64538

Het blijkt dat er ook gewone plafond rookmelders zijn die de instelling automatisch aanpast naar mate de sensor meer vervuilt raakt. Dat is de Hager Rookmelder TG600AL. Dat is een niet koppelbare rookmelder zonder smartfunctie maar Hager heeft ze ook met smartfunctie. Die zijn natuurlijk wel duurder. De Hager Rookmelder TG600AL zie ik bij diverse webshops voor net geen €35,- te koop. Wel een stuk duurder dan bij de bekende dumpketen die in elke plaats te vinden is maar gaat dan wel een stuk probleemloos langer mee.

Geplaatst:

Er zijn heel veel merken en modellen.

Wat ik in reactie op @Matchless zijn vraag stelde is alweer oude koek daar die Google nest al niet meer ondersteund word.

Dus minder dan de batterij levensduur kun je die zogenaamd interactieve modellen vergeten.

om een relevante test te vinden moet je eigenlijk naar de Stiftung Warentest

https://www.chip.de/artikel/Rauchmelder-Test-Sieger-der-Stiftung-Warentest_119985229.html

Mercy Mercy Me

Robert Palmer

Geplaatst:

Zover ik kan zien is er in de test van Stiftung Warentest geen enkele rookmelder opgenomen die zich automatisch aanpast aan de vervuiling door stof. Een slechte zaak dus en niet aan de praktijk getoetst. Dit is net zo slecht als lnb's testen zonder deze ook nat te maken want dan vallen er de nodige door de mand die veel signaal verliezen door druppels op de kop van de lnb.

• Like 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Sprietje zei:

Ook ben ik er achter gekomen dat een tijdelijke uitschakelfunctie in geval van vals alarm door bijv. bak en kook lucht verrekte handig is.

Dat betekent dat je op die plaatsen geen rookmelder moet hangen maar een hitte melder.

Overigens staat er in de handleiding van mijn 2 rookmelders dat ik ze regelmatig moet uitzuigen. Ze hoeven daarvoor niet uit elkaar gehaald te worden.

• Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
19 minuten geleden, Psychosammie zei:

Dat betekent dat je op die plaatsen geen rookmelder moet hangen maar een hitte melder.

Overigens staat er in de handleiding van mijn 2 rookmelders dat ik ze regelmatig moet uitzuigen. Ze hoeven daarvoor niet uit elkaar gehaald te worden.

Natuurlijk moet je in de keuken geen rookmelder hangen maar zelfs als je die in een andere ruimte naast de keuken hebt hangen kan die alarm geven als je iets aan laat bakken.

Regelmatig uitzuigen zorgt er niet voor dat er geen stof in de sensor zelf komt. Het vals alarm na een bepaalde levensduur blijft dus komen. Als uitzuigen van de rookmelder de oplossing voor vals alarm zou zijn, zouden ze ook geen rookmelder ontwikkeld hebben die zich automatisch aan de vervuilingsgraad aan past.

Geplaatst:
11 uren geleden, Sprietje zei:

Het blijkt dat er ook gewone plafond rookmelders zijn die de instelling automatisch aanpast naar mate de sensor meer vervuilt raakt. Dat is de Hager Rookmelder TG600AL. 

Hoe kom je aan die info? Ik kan daar ook op de site van Hager niets van vinden over deze specifieke eigenschap.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen