Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
8 uren geleden, Sprietje zei:

Regelmatig uitzuigen zorgt er niet voor dat er geen stof in de sensor zelf komt. Het vals alarm na een bepaalde levensduur blijft dus komen. Als uitzuigen van de rookmelder de oplossing voor vals alarm zou zijn, zouden ze ook geen rookmelder ontwikkeld hebben die zich automatisch aan de vervuilingsgraad aan past.

Klopt helemaal, uitzuigen/uitblazen werkt zelfs averechts omdat je het stof dan juist verder de melder in zuigt/blaast en je eerder onnodige alarmen krijgt.

Niet doen dus

Ook niet proberen de rookkamer schoon te maken met een penseel oid. het werkt allemaal niet. (na 40 jaar met die dingen gewerkt te hebben spreek ik uit ervaring)

De meeste melders zijn gewoon al standaard voorzien van zo'n automatische aanpassing en bij sommige melders kun je de rookkamer vervangen.

Kijk je echter naar de kosten van deze melders dan kun je beter na 10 jaar een nieuwe kopen.

Kies gewoon een melder uit het middensegment (tussen de 20 en 30 euro) en je hebt vrijwel altijd een goede melder met een batterij die 10 jaar meegaat en niet te vervangen is.

Koop je een melder van rond de 10 euro dan zal deze ook werken maar moet je vaak sneller batterijen vervangen en zijn voorzieningen als automatische aanpassing ed. vaak achterwege gelaten, is er een mindere kwaliteit kunststof gebruikt (verkleurt sneller) en kunnen ook al reageren op gassen terwijl er geen rook te bekennen is. (nieuwe vloerbedekking bijv.)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Ik heb een weekje meegelopen met de projectleider van een woningbouw corporatie (stichting) en die projectleiders laten dergelijk aankoop advies eveneens onderzoeken door gecertificeerde bureau's.

De brand/rookmelder is namelijk hun verantwoordelijkheid als onderdeel van de verplichte installaties en die moeten ze zelf onderhouden.

Daar nemen ze geen risico's voor.

Hier hebben ze van Ei Electronics / Hemmink de EI650i (Éire = Ierland)  opgehangen die ik zelfs via de smartphone app met een audiolink kan oproepen.

Een apparaat met stofcompensatie conform de handleiding.

Het type die @Matchless zocht en ook vond is natuurlijk iets anders gezien de domotica optie.

Maar @gerrit B ondanks de door jouw gegeven weblinks kan ik geen rechtsgeldig advies vinden over het vroegtijdig vervangen van je brand en rook alarm, behalve dat men het in die link noemt en dat kan net zo goed reclame zijn om de klant eerder geld te laten uitgeven dan de gecertificeerde 10 jaar functionaliteit.

Mercy Mercy Me

Robert Palmer

Geplaatst:
9 uren geleden, Tonskidutch zei:

ondanks de door jouw gegeven weblinks

euuhhh welke weblinks?

Maar gaat dat over de levensduur van 10 jaar dan hoef je niet lang te zoeken naar niet commerciële adviezen.

levensduur rookmelder.

Verder even kijken wat een fabrikant zegt over de levensduur en wat je moet doen om zeker te zijn van de werking.

De meeste fabrikanten geven aan dat je de rookmelder 1 x per maand moet testen en de omgeving van de melder schoon moet houden, maar wie doet dat of denkt daar aan?

De meeste klagen er alleen maar over dat dat onding juist 's nachts bedenkt dat de batterij leeg is, al reageert als je een kaars dooft of juist dat hij pas reageerde toen het huis al half afgebrand was.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen