Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:
7 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Nou mensen, dit topic gaat ook weer richting: zwetsen. 🤔

Goed voorbeeld van een gekleurde stellingname! Dank!👌👍

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0


Geplaatst:
8 uren geleden, Tonskidutch zei:

Probeer zelf eens een lesonderwerp samen te stellen en probeer je tijdens het lesgeven neutraal op te stellen.

Dat zal moeilijk zijn en waarschijnlijk ook saaie lesstof worden, maar als de kinderen thuis komen met "wij eten geen vlees meer want de juf op school vertelde dat die arme koeien, varkens en kippen alleen maar dik gevoerd worden zodat wij ze op kunnen eten" dan weet je wel uit welke richting het komt.

Als je dan verteld "ja...... als je dan groente gaat eten dan wordt een zaadje gepoot, krijgt het plantje wat daar uit komt zoveel mogelijk voedingsstoffen (en dus ook van die vieze stikstof) om zo snel mogelijk te groeien en tegen de tijd dat het plantje groot wordt worden zijn wortels er afgesneden om in de supermarkt verkocht te kunnen worden".

Dan is dat een verhaal wat ze niet gehoord hebben want de juf vindt koeien knuffelen wel leuk maar wil ze niet opeten en een varken moet lekker in de modder kunnen baden en een kip moet in het zand kunnen krabben op zoek naar insecten en wormen.

Als je dan verteld dat dat varken dat doet zodat vliegen, muggen en andere insecten hun niet kunnen steken/bijten terwijl er in een stal juist voorkomen wordt dat er vliegen en muggen ed. zijn is het toch wel een eenzijdig verhaal wat er afgestoken wordt zonder de keerzijde te vermelden (of deze misschien zelfs wel helemaal niet te kennen)

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:
1 uur terug, gerrit B zei:

Dat zal moeilijk zijn en waarschijnlijk ook saaie lesstof worden, maar als de kinderen thuis komen met "wij eten geen vlees meer want de juf op school vertelde dat die arme koeien, varkens en kippen alleen maar dik gevoerd worden zodat wij ze op kunnen eten" dan weet je wel uit welke richting het komt.

Als je dan verteld "ja...... als je dan groente gaat eten dan wordt een zaadje gepoot, krijgt het plantje wat daar uit komt zoveel mogelijk voedingsstoffen (en dus ook van die vieze stikstof) om zo snel mogelijk te groeien en tegen de tijd dat het plantje groot wordt worden zijn wortels er afgesneden om in de supermarkt verkocht te kunnen worden".

Dan is dat een verhaal wat ze niet gehoord hebben want de juf vindt koeien knuffelen wel leuk maar wil ze niet opeten en een varken moet lekker in de modder kunnen baden en een kip moet in het zand kunnen krabben op zoek naar insecten en wormen.

Als je dan verteld dat dat varken dat doet zodat vliegen, muggen en andere insecten hun niet kunnen steken/bijten terwijl er in een stal juist voorkomen wordt dat er vliegen en muggen ed. zijn is het toch wel een eenzijdig verhaal wat er afgestoken wordt zonder de keerzijde te vermelden (of deze misschien zelfs wel helemaal niet te kennen)

 

Is het onderwijs inmiddels dermate simplistisch, Gerrit. Ik weet dat het geen schijn is van 50 jaar geleden, maar zo erg..?

 

Los van het feit dat het onderwijs links zou zijn. Gigantische apekool.

Het bespreken van wat een lever doet en dat alcohol niet meehelpt aan de werking heeft niets met links of rechts te maken. Net-zo-min als het bespreken van de effecten van een overmaat aan stikstof in de ecologie ook maar iets met links of rechts te maken heeft.

Ook al stemmen de mensen van het grootkapitaal die profiteren van de overmaat aan meer dan alleen stikstof die de natuur kapot maakt zondermeer (ultra)rechts.

Maar dat staat volkomen los van hoe je in het (hoger)onderwijs de stikstofkringloop uitlegt aan leerlingen.

Je bespreekt gewoon de feiten want dat is je functie in het onderwijs.

Emotionele toestanden eromheen heeft een leerling geen moer aan; bezorgt hem hooguit een veel lager cijfer op z'n examen..

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst: (aangepast)

Ben ik dus niet met je eens.

Gemiddeld zit je toch snel van je 4e jaar tot je 20e op school, als je 16 jaar lang de linkse kant op geduwd wordt en het rechtse geluid niet gehoord wordt of zelfs niet geduld, dan zal er hoe dan ook veel links gedachtegoed blijven hangen, hetzelfde als je nu naar een christelijke school bent gegaan of niet.

Op zich niet erg, mits men dan zelf maar de keuze kan maken, maar als je als leerling een rechtse mening op papier zet en het antwoord wordt dan fout gerekend omdat de docent er anders over denkt dan is er wel iets mis in het onderwijs.

En dat geldt net zo voor de les alcohol gebruik, stikstof of wat dan ook, wij hadden een leraar Hondius die gewoon aangaf 'joh een ieder moet zich gewoon een keer klem zuipen om te weten wat het is en sommigen hebben daar een keer of 20 of nog meer voor nodig en anderen de komende 5 jaar elk weekend voordat ze het snappen'

Ook een les wat me nog altijd van hem bij is gebleven is de discussie over verstandelijke gehandicapten.

Zijn stelling  'als in de natuur iets mankeert aan een jong dier dan wordt hij over de rand van het nest gezet en besteden de ouders er geen aandacht meer aan en gaat het dood of wordt opgegeten, alleen wij als mensen zijn de enige soort die aandacht besteden aan personen die nooit kunnen functioneren in de dagelijkse samenleving en tot hun vaak vroegtijdige dood verzorging nodig hebben'

Klasgenoot met een gehandicapt broertje vond het alles behalve een leuke les.

 

Dus ja feiten bespreken prima maar zoals altijd kun je feiten op meerdere manieren uitleggen maar als je altijd maar 1 kant van het verhaal hoort en de feiten die het tegendeel beweren niet gehoord worden dan wordt je wel een kant opgeduwd zonder zelf een afgewogen conclusie te kunnen trekken.

 

Ik weet nog dat onze kinderen extra les op school kregen omdat de standaard lesstof van groep 6 allang bekend was en ze ook de lesstof van groep 7 al foutloos maakten.

Dus kregen ze al wiskundige problemen om op te lossen, extra talen als Engels en Spaans om het toch maar een beetje interessant voor hun te houden. Kinderen blij want ze hadden tenminste een uitdaging.

Project werd stopgezet omdat je volgens de docenten die dit moesten begeleiden een gedachtekronkel moest hebben om dit nog te snappen.

aangepast door gerrit B
  • Bedankt 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Republikeinen in de VS noemen alles wat hun niet bevalt "woke".

Val niet in dezelfde kuil door alles wat je niet bevalt, "links" te noemen.

Zo "links" is Nederland niet eens, want de "echte" linkse partijen in NL hebben bij elkaar 30-35 zetels in de TK,.

 

Maar wat we in NL het afgelopen decennium hebben gezien, is wel een algemene verschuiving naar "rechts", en die noemen alles wat niet bevalt "links" om electorale redenen. Ook partijen in het centrum. Die hebben natuurlijk standpunten met een links(ig) accent en met een rechts(ig) accent.

Maar zwart-wit standpunten kunnen soms meer kiezersvolk trekken.

 

En zo is het stikstofprobleem ook volledig gepolitiseerd. Zelfs als je zo objectief mogelijk beschrijft wat stikstof(fen) is/zijn en wat het/ze doet/doen, wordt het al bestempeld als "een links onderwerp". Je mag er dus niet eens over praten op school? "Er is geen stikstofprobleem!" wordt er her en der geroepen, zonder enige onderbouwing. Als als die wel wordt gegeven, is die selectief. Want de wetenschappelijke onderbouwing van het feitelijke tegendeel is "woke".

 

Dus is het onderwijs nou zo "links", of zijn degenen die het roepen, zelf doorgeschoten?

 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

  • Moderator
Geplaatst:

Bedenk dit:

Leraren stemmen overwegend links: hoe erg is dat?

Uit een enquête van de Algemene Onderwijsbond blijkt dat de meerderheid van hun leden links, of op zijn minst progressief stemt. Deze leden zijn voornamelijk (86 procent) onderwijzers.

https://www.hpdetijd.nl/2017-03-30/linkse-leraren/

 

We driften wat weg van het onderwerp.

Stikstof!

 

Voorlopig is er geen oplossing in zicht, Nederland blijft op slot!

 

没有照片描述。

Met dank aan @cookie monster voor het plaatje.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

https://www.rivm.nl/nieuws/ammoniak-in-duinen-komt-grotendeels-uit-zee

 

Quote

Uit metingen van het Meetnet Ammoniak in Natuurgebieden is echter gebleken dat de concentraties ammoniak in duingebieden hoger zijn dan met modellen werd berekend.

Quote

Het is aannemelijk dat deze ammoniak is aangevoerd via de grote rivieren naar zee, waarschijnlijk is het afkomstig van uitspoeling uit landbouwgronden.

 

Om nog even op de aanname van iemand in te gaan die eerder dacht dat het probleem niet kan kloppen.

van de akkers <> in de rivieren <> naar zee en <> terug op land

Second Life

Mungo Parker

 

  • Moderator
Geplaatst:

PDF RIVM Ammoniak- depositie in de duinen langs de Noordzee- en Waddenzeekust

 

Citaat.

Drie mogelijke bronprocessen zijn verkend:

1) vervluchtiging van ammoniak bij hoge pH uit het zeewater (gasvormig),

2) algengroei in zee, waaronder die van schuimalgen (Phaeocystis), waarbij schuim op het strand ontstaat waaruit ammoniak kan vervluchtigen en

3) ammoniak dat via verstuivend water (spray) als aerosolen in de lucht komt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

 

2 uren geleden, ceesv zei:

We driften wat weg van het onderwerp.

Stikstof!

Dat lijkt me nou juist niet, aangezien ik dagelijks nog "Er is geen stikstofprobleem." tegenkom.

De kwaliteit/inhoud van het Nederlandse onderwijs lijkt me wel een van de belangrijke voorwaarden om er een goede discussie over te kunnen voeren.

Moet ook school ook, Naast de andere belangrijke kennisvakken.

 

De school is ook de plek waar uitleg wordt gegeven bij scheikunde over de verschillende soorten (stik)stoffen.

Zoals -inderdaad- ammoniak.

 

 

 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst: (aangepast)

Deze stikstof kwestie zijn we nog lang niet vanaf.

Zoals het er nu voor staat houdt dit kabinet het niet nog een half jaar uit.

VVD dreigt al de stekker eruit te halen vanwege de asielcrisis en de ongelimiteerde instroom.

 

Grote kans dat het roer dan flink omgaat in de 2e kamer en dat de stikstofkwestie heel anders behandeld gaat worden.

 

aangepast door Gerard 76


 

  • Moderator
Geplaatst:

Ik deel je optimisme niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ben ook verre van optimistisch.

 

Zo is de post ook alles behalve bedoeld.

 

Enige wat misschien als positief gezien kan worden is dat na een val het stikstofprobleem wat pragmatischer behandeld gaat worden dan nu het geval is.


 

  • 3 weken later...
Geplaatst:
Quote

Om de klimaatdoelen van Ierland voor 2030 te bereiken gaat men 200.000 runderen van de markt halen, doden.

bron SRF avond nieuws 20-06-20223

Overigens Ierland stemt in met de klimaatplannen van de EU en argumenteren dat economische groei alleen mogelijk is indien ze in de stikstof problematiek zelf kunnen kiezen welke sector prioriteit krijgt.

bron Indepentdent.ie

 

De klimaatplannen behelzen natuurlijk ook de stikstof deposities.

 

Het probleem bestaat elders in de EU ook wordt hiermede nogmaals bevestigd.

Second Life

Mungo Parker

 

Geplaatst:

Overwoekering van mens en dier (en vegetatie) ligt aan de wortels van het klimaatprobleem: verdringing van bepaalde soorten (verschraling van de diversiteit)  zonder enige onderlinge balans zijn aantoonbare, causale gevolgen.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:
14 minuten geleden, Eduard07 zei:

Overwoekering van mens en dier (en vegetatie) ligt aan de wortels van het klimaatprobleem: verdringing van bepaalde soorten (verschraling van de diversiteit)  zonder enige onderlinge balans zijn aantoonbare, causale gevolgen.

 

Zo iets als:  Ganzen beschermen, daar zijn veel te veel van. Of zo iets beschermen als een steenmarter. Zoiets is bedacht door mensen achter een bureau, zonder te beseffen wat voor gevolgen zoiets heeft.

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...