Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Sorry, maar je bericht gaat over het weer en klimaat over 50 jaar.

Weersvoorspellingen over 14 dagen zijn niet te maken of met een zekerheid van 10%.

Over 50 jaar zouden we ook zo maar in een nieuwe ijstijd kunnen zitten.

Of het zo warm wordt wordt hoofdzakelijk bepaald door de draaiing van de aardas en de zonnevlekken activiteit.

Die 50 miljard die wij in het klimaat gaan stoppen helpt slechts de temperatuur met 0,000036 graden te verlagen, denken ze!

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat we zien en jij ook kunt zien, Cees, is dat de diversiteit met in Nederland met 70% is afgenomen.

Ik hoef m'n auto-voorruit niet meer af te boenen na een rit, ik zie hier nog 3 vlindersoorten rondvliegen ipv 30.

En dan gaat het over 5 jaar en niet 50 jaar.

 

Je kunt prima alles op de draaiing van de aardas en de zonnevlekken schuiven en eerder was dat vast zo toen de invloed van de mens nog niet aanwezig was, maar de razendsnelle verandering van nu is in miljoenen jaren niet voorgekomen. Er is dus iets vreemds aan de hand.

 

Depositie van stikstofverbindingen en daarmee het kapot gaan van het milieu met een achteruitgang van het evenwicht is een factor daarin.

Maar vooral ook een factor in de leefbaarheid van ons land.

Waarbij sommigen het liefst geen last willen hebben van planten en dieren, behalve om ze op te eten want voor de rest zijn ze storend naast hun hondje en het gras om ze op te laten poepen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, ceesv zei:

Sorry, maar je bericht gaat over het weer en klimaat over 50 jaar.

Ja, en?

Kijk dan even 50 jaar terug (1973) en noteer de verschillen met vandaag.

Ook goed.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die verschillen zijn onvoorstelbaar groot. Waarbij we 10 jaar wat rust en 35 jaar afbraak hebben meegemaakt en als ik hier om me heen kijk 40 jaar, hoewel mensen hier wanhopig proberen iets te verbeteren. En soms lukt het een beetje.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het weer voor 3 september 1973

 

Dat het in 1991 veel warmer was, maar in 1903 op 3 september nog veel warmer.

In 1923 was het op 3 september heel erg koud.

Wat leert ons dat?

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ceesv zei:

Het weer voor 3 september 1973

Dat het in 1991 veel warmer was, maar in 1903 op 3 september nog veel warmer.

In 1923 was het op 3 september heel erg koud.

Wat leert ons dat?

Dat je niet losse krenten eruit moet pikken die in je redenatie passen, maar de rode draad moet vaststellen over die 50 jaar.

En die is niet te ontkennen en wordt wereldwijd erkend door de serieuze wetenschappers.

Inclusief de causale verbanden.

En dat de nieuwe feitenkennis die erbij komt, die zorgwekkende rode draad alleen maar duidelijker en sterker bevestigen.

 

Maar dat antwoord wist jij best.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het zal jou ook duidelijk moeten zijn dat de wereld om ons heen doorlopend verandert, soms gaat de temperatuur omhoog in een periode, soms gaat die omlaag en hebben we een ijstijd.

 

Geen reden voor paniek, dat is van alle tijden.

 

Zo is het ook met de natuur, die verandert niet alleen per jaargetijde maar ook per decennia.

Ook geen reden voor paniek, ook dat is van alle tijden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, ceesv zei:

Geen reden voor paniek, dat is van alle tijden.

Dan wil ik het nog wel iets duidelijker maken, vanwege je  herhaaldelijke "van alle tijden":

 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1061125/zomers-warm-in-september-hoe-bijzonder-is-dat

 

Dat het nog zo warm wordt in september, is volgens de weerman niet bijzonder. ‘Maar dat het zo’n serie van dagen is, is wel bijzonder.’ aldus de weerman.

 

En hij kan dat desgevraagd vast cijfermatig aantonen, en beweert dit niet even vanuit de losse pols.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het antwoord staat in je link.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit dus?

 

Waarom wordt het nu ineens zo warm?
Dat heeft te maken met het hogedrukgebied dat nu boven Nederland hangt, legt RTV Noord-weerman Gert Voerman uit. ‘Deze trekt langzaam naar het oosten. Hierdoor draait de stroming naar het zuidoosten en die neemt warme lucht mee.’

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ceesv zei:

Dit dus?

 

Waarom wordt het nu ineens zo warm?
Dat heeft te maken met het hogedrukgebied dat nu boven Nederland hangt, legt RTV Noord-weerman Gert Voerman uit. ‘Deze trekt langzaam naar het oosten. Hierdoor draait de stroming naar het zuidoosten en die neemt warme lucht mee.’

 

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van 😄 

 

Of wil je de wollen onderbroek alweer uit de kast halen ofzo? 😛 

 

Vu+ Zero 4k

Formuler F3

Dreambox 500HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, minplus zei:

Je bedoelt dat van alle landen die het meer of vooral minder goed  doen we op plaats 11 staan en het dus fantastisch doen, Gerrit?

Nee dat bedoel ik dus duidelijk niet maar al die sceptischi die alleen maar hel en verdoemenis verkondigen dat het zo slecht gaat, dat de natuur niets meer op kan vangen en dat er niets gebeurd hebben er blijkbaar geen flauw benul van wat er verder in de wereld gebeurd en dat we het in ieder geval al beter doen dan die andere 169 landen. (terwijl die ook nog eens helemaal geen stikstofprobleem hebben)

Niet dat we daarmee meteen alle problemen hebben opgelost en jij ipv. 3 verschillende soorten vlinders er plots weer 15 ziet (je woont trouwens wel in een heel erg slecht gebied wat dat betreft want hier vliegen er toch zeker wel 25 verschillende soorten rond) maar we zijn ook zeker niet het slechtste van de klas. En dat terwijl we ook nog eens 1 van de dichts bevolkte landen ter wereld zijn en dan ook nog eens een enorme vee en landbouwindustrie hebben die alleen maar monotone landerijen met 1 soort gewas willen en de rest vergiftigen.

 

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier zie je al enkele jaren verschillende projecten waar boeren delen van hun land inzaaien met andere mengsels en dit niet of pas veel later maaien, dat bermen in de zomer niet meer gemaaid worden, perkjes en soms zelf hele bermen met bloemenmengsels worden ingezaaid, boeren geen gras maaien zonder eerst te hebben gekeken of er geen vogels broeden, hazenlegers aanwezig zijn enz. wijken/wegen waar massaal vogelnestkastjes worden opgehangen, er aandacht is voor vleermuizen en uilen, rivieren worden aangepast en weer ruimte krijgen om te meanderen enz.

 

Het kan natuurlijk dat ik toevallig in een provincie woon die ondanks een grote agrarische sector wel actief bezig is om van alles te verbeteren, waar wel vrijwilligers bezig zijn om met hun hobby (de natuur) de agrarische sector te helpen. Maar ik zie hier het aantal soorten dus wel stijgen, hoor bij vlindertellingen bijzondere vermeldingen en wordt tijdens mijn hobby wel bijna leeggezogen door insecten die bij een ander niet op de voorruit willen belanden.

 

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ceesv zei:

 

Waarom wordt het nu ineens zo warm?
 

Maar dat is de kern helemaal niet van zijn betoog.

Die is dat het "zeer uitzonderlijk" is in september dat we een hele reeks/volle week warme zomerse dagen hebben.

Dat we dus record op record breken. Dat zien we over de hele wereld.

Die zijn niet "van alle tijden". 

De rode draad is een zeer snel stijgende trend aan extreme records op alle vlakken.

Ik hoef die in de lijst van dit jaar vast niet op te noemen (2023 is nog niet eens om). Die lijst wordt elk jaar steeds langer: te land, ter zee, en in de lucht. En ze versterken elkaar allemaal.

2024 kun je nu al extrapoleren.

 

Maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...