Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, gerrit B zei:

maar "de natuur" waar een ieder het over heeft dat beschermd moet worden die bestaat gewoon weg niet en dat wil men maar niet inzien.

Vrijwel alles wat men koste wat kost wil behouden is aangelegd en wordt al eeuwen in meer of minder mate onderhouden en geregeld.

Kom me niet aan dat "alles" aangelegd is. Wat aangelegd is de landbouwgrond dikke vette punt.

Er is bv hei afgegraven en tot landbouw grond gemaakt.

Hier en daar zijn nog wat plukjes blijven staan en die proberen we te beschermen.
Dat is de situatie nu. Er is domweg te veel landbouwgrond en uitstoot hier in NL.

Opkopen die overmaat boerenbedrijven en de grond inzetten voor wat nuttigs ipv gras en mais om de overmaat stikstof uitstoters aan het vreten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uren geleden, gerrit B zei:

nee dat zegt ik niet, dat maak jij er van, maar "de natuur" waar een ieder het over heeft dat beschermd moet worden die bestaat gewoon weg niet en dat wil men maar niet inzien

Vrijwel alles wat men koste wat kost wil behouden is aangelegd en wordt al eeuwen in meer of minder mate onderhouden en geregeld.

🤔

De Wadden en het duinlandschap zijn "aangelegd"? 

Wat wordt er "al eeuwen onderhouden en geregeld"? 

Dus op basis van het feit dat iets eeuwen geleden zou zijn "aangelegd" (Jouw woorden/aanname) en waaruit door de eeuwen een heel rijk ecosysteem is ontstaan, kan wel weg omdat het ooit de mens en niet Moeder Natuur is geweest die ermee begonnen is (maar wel heeft gemaakt tot wat het recentelijk nog was)?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gaat citeren dan wel graag het juiste citeren en niet alleen stukjes uit een tekst halen die jou het beste uitkomen.

 

18 uren geleden, gerrit B zei:

Tja, dat wordt moeilijk hé met een natuur die in Nederland alles behalve natuurlijk is, op een paar gebieden na is vrijwel alles wat we hier hebben aangelegd.

en ja ook een groot deel van de duinen zijn aangelegd en dat wordt nog steeds bijgehouden en geregeld om te voorkomen dat Noord en Zuid-Holland bij de 1e de beste storm onder water komen te staan.

  • Bedankt 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommigen zoals Gerrit en Cees zeggen op dit forum vaak buitengewoon zinnige dingen over de meest gekke dingen waar zij meer weten dan ik, en ik vind dat super en neem meteen aan wat ze zeggen na enig overdenken, maar hebben helaas als het over stikstof gaat een blok voor hun hoofd cq een enorm gebrek aan kennis en op grond daarvan een volkomen fout vooringenomen standpunt. Dat is niet hun vakgebied.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kun je shoppen in de materie wat jou het beste uitkomt maar als je een beetje het nieuws volgt en wat verder wil kijken dan je neus lang is dan kom je ook heel andere zaken tegen.

 

kust onderhoud

 

en nee voordat er weer geroepen wordt dat het weer een of andere vage site is, gewoon te vinden op de site van Rijkswaterstaat.

Dus wie heeft er nu een blok voor zijn hoofd?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, gerrit B zei:

Natuurlijk kun je shoppen in de materie wat jou het beste uitkomt

Je kunt natuurlijk ook de natuur zijn gang laten gaan zoals je bv met stikstof predikt.

Maar dan zullen er toch een paar plaatsen aan de kust wat voor de mens onleefbare eigenschappen gaan krijgen.

Die paar plaatsen aan de kust waar preventief zand gestort wordt kun je echt niet scharen onder "een groot gedeelte" van de duinen is door ons aangelegd.

Trouwens die duinen worden niet aangelegd, het zand wat ongewenst verloren gaat wordt aangevuld.

Als jij dat selectief leest als we maken daar de duinen dan moet je dat maar doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur geleden, gerrit B zei:

Als je gaat citeren dan wel graag het juiste citeren en niet alleen stukjes uit een tekst halen die jou het beste uitkomen.

 

en ja ook een groot deel van de duinen zijn aangelegd en dat wordt nog steeds bijgehouden en geregeld om te voorkomen dat Noord en Zuid-Holland bij de 1e de beste storm onder water komen te staan.

 

49 minuten geleden, gerrit B zei:

Natuurlijk kun je shoppen in de materie wat jou het beste uitkomt maar als je een beetje het nieuws volgt en wat verder wil kijken dan je neus lang is dan kom je ook heel andere zaken tegen.

 

kust onderhoud

AANLEGGEN = ONDERHOUD?

 

"Wel graag juist citeren"  en "niet shoppen" zeg je,  maar wel zelf aan de haal gaan met de terminologie?  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

pfffff......... praat daar dan maar eens tegen.

Misschien dat het met plaatjes beter werkt.

 

kaartNederland14eeeuw.thumb.jpg.44bad6e8c3b770b71173f429866c84e6.jpg

 

Dit was de kaart van Nederland, toen noemde men het nog de lage landen, in de 14e eeuw

Ontken dan nog eens dat alles puur natuur is en niets is aangelegd/gecreëerd is door onze voorouders en dat dit nog steeds in stand gehouden wordt (onderhouden) door de huidige generatie.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

pfffff......... praat daar dan maar eens tegen.

Misschien dat het met plaatjes beter werkt.

 

Dit was de kaart van Nederland, toen noemde men het nog de lage landen, in de 14e eeuw

 

Ik zie in ieder geval een zeer uitgestrekt duinengebied van zuid naar noord-oost.

En dat dus al in de 14e eeuw, toen er nog heel weinig bewoners waren in die Lage Landen: minder dan 1 miljoen.

 

Ik denk niet dat die zich toen veel bekommerden om duinlandschappen. Die waren er gewoon.

 

Wat wel man-made is door de eeuwen heen, is de toenemende vernieling ervan inclusief het hele ecosysteem eromheen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gerrit B zei:

Ik zou zeggen haal je geschiedenisboeken er eens bij en ga bijv. eens zoeken op mijnheer Leeghwater dan kun je zelf zien wat er allemaal aan natuur is gemaakt.

Je springt nu van de hak op de tak zonder op mijn opmerking in te gaan.

We hadden het over duinen en niet over dijken.

(Ik zie trouwens niet het verband tussen dijken aanleggen tegen overstromingen en afbraak biodiversiteit, laat staan dijken en stikstof. Die dijken hadden  inderdaad positieve gevolgen, niet een vernietiging van ecosystemen zoals we nu zien gebeuren.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, gerrit B zei:

we hadden het toch over aangelegde natuur ?

Over vernieling van ecosystemen in zogenaamd "aangelegde natuur" ten gevolge van stikstof. (Het onderwerp)

En dat die "natuur" daardoor die naam niet verdiende. (Wat natuurlijk een zwart-wit redenatie is. "Aansturen" en "aanleggen" zijn  twee verschillende dingen.)

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...