Ga naar inhoud


Diseqc switch tester


Saucer

Aanbevolen berichten

Een vraag :

 

Weet iemand toevallig of er een eenvoudige Diseqc switch tester voor 4 LNB's bestaat? Ik heb op internet gezocht maar kan (bijna) niets hierover vinden.

Ik heb meerdere (vrijwel nieuwe) Diseqc switches liggen waarvan ik het sterke vermoeden heb dat ze defect zijn.

Daarom zou ik ze graag willen testen.

 

Saucer

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een direct idee heb ik niet. Ik heb een klassieke 4 LNB schotel met 4 x quad LNB's. De 4de uitgang van iedere LNB gaat naar een 4:1 DiseqC switch  Die kan ik makkelijk vervangen om te testen...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Soldeer 4 led lampjes met een 3k3 serie weerstand op 4 f-connectors en schroef ze op de 4 aansluitingen van je diseqc schakelaar.

 

even op de ontvanger aansluiten en je weet of die in ieder geval schakelt.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke ontvanger heb je 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceesv.:

 

Bedankt voor je reactie. 

Vraag: dit kan geen prolemen geven voor de switch of de ontvanger?

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

smetje limb.BE.: 

 

De ontvanger waardoor de Diseqc switches waarschijnlijk defect geraakt zijn, was een Philips DSR 8121.

Ik heb een opstelling met 4 LNB’s (Inverto) en 2 stuks Spaun Diseqc switches 

(Waarom een Philips DSR 8121ontvanger? Omdat dit apparaat een dubbele tuner heeft en een prachtig beeld geeft).

Ik had 3 LNB’s aangesloten, voor 19,2 ; 23,2 en 28,5 satellieten.

Dat functioneerde prima.

Een paar dagen geleden heb ook de 13 (Hotbird) aangesloten.

 

Ik heb eerst de ontvanger van de netspanning gehaald en daarna de Hotbird LNB aangesloten.

Nadat ik alles nogmaals had gecontroleerd en de connectoren gecontroleerd had of ze goed vast waren gedraaid,  de netspanning weer op de ontvanger gezet.

Geen beeld.  ???

Instellingen gecontroleerd (Diseqc A  19,2 ; B 23,2 ; C 28,5 en D 13.)

Volgens mij alles goed, maar nog steeds geen beeld. (no signal).

 

Andere ontvanger geprobeerd: (SAB Titan 4)  ook: geen beeld.

Alles weer spanningsloos gemaakt en een andere Diseqc switch (Maximum) aangesloten op de SAB Titan 4, spanning erop en, whalla, alles doet het.

Alles weer spanningsloos gemaakt en de 2e  Spaun switch aangesloten op de SAB ontvanger: geen beeld.

Weer de Maximum switch aangesloten en alles doet het weer.

 

Ik had de maximum switch ook nog op de Philips ontvanger geprobeerd, maar dat gaf ook geen ontvangst.

 

Ik vraag mij nu af: wat kan er aan de hand zijn?

 

Is het zo dat de switches defect kunnen raken door de Philips ontvanger?

Indien ja, hoe is dat dan mogeijk? en waarom alle twee tegelijk?

 

Dit is eerder gebeurd met een DSR 8121. Ik heb toen een andere DSR 8121 en 2 nieuwe Spauns gekocht, en dat heeft, tot ik de Hotbird  LNB aansloot, goed gefunctioneerd.

 

Vandaar dat ik de switches graag wil testen.

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En die Hotbird lnb maakt geen sluiting?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Saucer zei:

Een paar dagen geleden heb ook de 13 (Hotbird) aangesloten.

 

En dat was net even teveel voor je installatie.

Je probleem wordt veroorzaakt door het stroomverbruik van je LNB's (vooral de quads), in combinatie met de kwaliteit en lengte van je coax kabels.

Gewoon een kwestie van spanningsverlies tussen je ontvanger en de schotel.

De Maximum werkt veel beter in dat geval, dat is mij ook gebleken. Die Spauns verrekken het dan nog om te schakelen.

 

Dus: wat voor kabel heb je in gebruik en wat is de lengte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, Saucer zei:

een Philips DSR 8121.

De netvoeding van die ontvanger wil wel eens verouderen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Frans B zei:

Als een LNB 200mA trekt, en dat is best aan de hoge kant, gaan veel receivers al over hun nek. Kan zelfs de power adapter zijn (vaak wel).

 

Zoveel trekken ze niet, 135 mA voor een verticale en 142 mA voor een horizontale transponder, incl switch.(Quad Inverto Black, Spaun)

2022082319033438.thumb.png.18047232f3388097946c31afc7e724a0.png

 

 

aangepast door Old Satterhand
screenshot toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar of de lichtnetadapter van die Philips ontvanger nog in ore is?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...