Ga naar inhoud


Poging tot afpersing, hoe erop reageren?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


Er is helemaal niets gehackt. Je e-mailadres is bekend bij de afzender en wordt gebruikt om je geld af te troggelen.

Dat e-mail adres hebben ze buitgemaakt bij een gehackte webshop of wellicht bij eerdere hacks bij je thuis, je hebt er vaak genoeg over geklaagd.

 

Dus niet op reageren, gewoon weggooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jan Ambers zei:
  • Groot was m'n verbazing toen ik onderstaande mail van mij aan mij ontving!
    Mijn emailadres was juist!
    ....

Kijk zorgvuldig naar het emailadres van de afzender; zit er geen spatie ergens tussen en eindigt het met .be?

In ieder geval niet betalen!

Daarna het bericht opslaan op een usb stick voor het geval je toch last krijgt.

(Daarna hèt bericht van je pc verwijderen en de usb stick in de kast gooien).

 

Dat zou ik doen.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n bericht heb ik al een keer of drie gekregen. Gewoon negeren dit soort grappenmakers.

Het enige wat die hebben zijn duizenden email adressen, die sturen zulke berichten in bulk weg. In de hoop dat er iemand intrapt.

Met de komst van Elon Musk zijn satelliet internet, kunnen we nog meer zulke toestanden verwachten.

Je zou eens moeten zien wat ze op Facebook allemaal proberen met fake accounts om aan geld te raken.

De boodschap hier is nergens op klikken behalve de delete toets.

  • Like 1

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, mebo870 zei:

Zo'n bericht heb ik al een keer of drie gekregen. Gewoon negeren dit soort grappenmakers.

van je familie moet je het hebben

al die linkjes naar grappige poezen en honden of kinderen die in de tuin weer iets grappigs flikken en de nep acties om geld te storten voor het goede doel als ook de petities voor een betere wereld

 

Jaren lang kreeg ik soortgelijke meuk in de email inbox.

En merkte vaker dat er familieleden in de CC en BCC stonden en er dus ook last van hadden.

 

na een email adres wijziging heb ik er helemaal geen last meer van

 

Bovendien moet je alle familieleden en vrienden de AVG regels duidelijk maken inzake van het doorgeven van jou eigen email adres aan derden als ook de gegevens van jouw familie en vrienden niet doorgeven.

Heb je een google account of facebook account heb je natuurlijk ook nog eens de pech dat je voor meerdere apps op je smartphone toegestaan hebt dat de gegevens gebruikt mogen worden door google en mesa. Dus ook de adres gegevens van familie en vrienden.

 

Lees je wel eens online kranten en of NU.nl zijn ook alle gegevens bij de marketing partners bekent via de trackers en cookies.

Webshops weten er ook wel raad mee.

 

Maar om je zelf niet paranoïde te maken, gewoon onbekende berichten en mails wissen... en nooit op reageren.

Gaat het over geld ga naar de politie / cybercrime.

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan je hier nou nog verbaasd over zijn? Deze email krijg ik al jaren een paar keer in de maand. Al zo oud als de weg naar Rome.

Jouw email is gewoon ergens opgevist en wordt nu gebruikt in mailing lists.

 

Het is heel eenvoudig om het return adres te veranderen in jouw adres zodat het lijkt alsof je de email zelf verstuurd hebt.

 

Gewoon email weggooien en zeker geen vage tooltjes downloaden want die maken weer gebruik van jouw goedgelovigheid.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dezelfde mail ook al enkel malen gehad op mijn spam/onzin mail adres wat ik gebruik bij niet al te serieuze site's.

Heb voor de gein wel eens terug gemaild dat hij zijn gang maar gaat. 

Omdat mijn familie en bekenden niet anders van mij verwachten dan mij zo achter de PC te zien zitten.

 

  • Bedankt 1
  • Haha 1

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-9-2022 om 22:40, Psychosammie zei:

....

 

Het is heel eenvoudig om het return adres te veranderen in jouw adres zodat het lijkt alsof je de email zelf verstuurd hebt.

...

 

Hoi Psychosammie

Hoe doe je dat dan?

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...