Ga naar inhoud


* Ziggo begint met doorgifte tijdelijk HDR-kanaal


meijelsat

Aanbevolen berichten

 

Alle Ziggo-klanten kunnen vanaf vandaag kijken naar het tijdelijke Full HD 1080p50/HDR-kanaal NPO UHD. De zender staat op voorkeuzepositie 999. 

 

Bron: totaal tv 

 

Vraag of geschikt voor oude  full HD ontvangers met mpeg4?

 

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er is nog geen uitzending, alleen een placeholder (en die is gewoon in 1080). Even afwachten dus…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle Ziggo abonnementen krijgen een HDR tijdelijke doorgeven moeten ook via ook 1080i/50 bij oude full HD ontvangers met mpeg4? Er zijn veel bezitters van oude full HD ontvangers en 4k tv vinden niet eerlijk consument en klagen bij Consumentenbond.

 

 

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, youriy zei:

Voor ontvangst van die zender is alleen een 4k-tv voldoende.

Ik heb idee mijn tv is 4k/HDR ingebouwd. Vraag kan via coax kabel van Humax naar tv aansluiting. Dat heb wel (mooi) beeld met kanaal 99õ?

aangepast door meijelsat

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites

De NPO is vandaag begonnen met de uitzending van NPO1 UHD. Nog niet in echt Ultra HD natuurlijk, dat feest begint vanmiddag pas.
Een uitgelezen kans om de TV optimaal in te stellen!
Dat kun je doen door contrast en helderheid van NPO1 UHD te vergelijken met NPO1 en aanpassingen te maken, indien nodig.
Je TV zal dat zelf zo goed en kwaad als het kan hebben gedaan, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Als straks de uitzending echt begint kun je altijd nog een aanpassing maken, maar hiermee heb je een goed startpunt.
Je hoeft niet bang te zijn dat je de normale instelling van je TV verziekt, HDR heeft zijn eigen instellingen set (profiel).

 

NPO 1 UHD maakt gebruik van HLG, een vorm van HDR, High Dynamic Range, die redelijk compatibel is met SDR, standard Dynamic Range, zoals toegepast op de normale HD uitzendingen.
Door gebruik te maken van 10 i.p.v. 8 bits sampling voor de kleur componenten ontstaat er ruimte om extra helderheid en kleurdiepte toe te passen.
Om dat mogelijk te maken wordt het normale SDR helderheids en kleur bereik verkleint.
Dat heet mapping en daar worden verschillende mapping tables voor ingezet.

Dit is goed te zien als je een zelfde frame vergelijkt in een opname van NPO1 (links) en NPO1 UHD.
De TV zal dat signaal zodanig aanpassen, zodat alles weer klopt. De HDR flag in de info frames zorgt daarvoor.

 

1940304905_202211201031-NPO1-WNLopZondag.ts_snapshot_27_29_042.thumb.jpg.26997aa5bf9e0375f140bc75a97a318d.jpg  929782425_202211201031-NPO1UHD-WNLopZondag.ts_snapshot_11_20_586.thumb.jpg.125d1a9f5382ef5f8c78453c73d9ac4a.jpg


Voor voetbal is HDR vooral een voordeel als de zon maar een deel van het veld verlicht.
Normaal is het contrast zo groot dat de beeldtechnici veel moeite moeten doen om het diafragma van de camera steeds bij te stellen, opdat het spel te volgen blijft.
En dat is geen sinecure. Ik kan rustig stellen dat ik een groot deel van mijn leven in reportagewagens heb doorgebracht , meestal bij voetbalwedstrijden, dus ik weet waar ik over praat. Met HDR is het wat eenvoudiger voor de "shaders".

 

Ik ben erg benieuwd of de technici geleerd hebben van de eerdere evenementen in HDR.
De fouten van toen hoop ik nu niet meer te zien.
Het grootste probleem bij de vorige editie bleek het combineren van de SDR graphics met het HDR plaatje.
Het duurde toen even voor ze dat door hadden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@meijelsat Met je Humax full hd kabelontvanger zal je géén NPO HDR beeld krijgen, ook al is je tv UHD....

Je hebt 3 optie's,

 

1, je zoekt op MP of een andere tweedehands site een Quantis  CI-1.3 of ander merk CI module en stopt je smarcard van je Humax in de module, stop de coax in de tv en doe een zenderscan op 474000 en netwerkcode 5555, dan krijg je NPO hdr op voorkeuze 999.

 

2, Je vraagt aan ZIGGO om een ci module met ingebouwde smartcard, je betaald 2 euro méér per maand.

 

3, Je vraagt aan ZIGO om een Mediabox mini, meestal krijg je die als trouwe klant gratis.

 

Suc6 en laat even weten met welke optie het gelukt is........

 

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @dunhans

De topicstarter had al het advies gekregen om zijn TV op de kabel aan te sluiten.

Kennelijk kan dat bij die oude beestjes nog via de Humax doorlus?

 

Voor de ontvangst van NPO1 UHD is geen CI benodigd, de zender wordt ongecodeerd doorgegeven.

Netwerkcode 4444 volstaat..

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen is het WK begonnen en kunnen we genieten van prachtige Ultra HD beelden en redelijk goed voetbal (je kunt niet alles hebben).

Helaas gaat er nog iets mis bij de conversie van HDR naar SDR voor het reguliere NPO1.

Wellicht is hier gekozen voor de verkeerde mapping LUTs. Het resultaat is een heel mat (heiig) plaatje met te weinig contrast.

Diegenen die dat ook zo ervaren kunnen proberen om de gamma instelling te verlagen, tenminste als je die hebt op je TV.

 

Wie het begin van de huidige wedstrijd, Denemarken tegen het altijd lastige Tunesië heeft gezien, weet nu hoe de spelers het ervaren als ze uit de catacomben het veld oplopen.

Als je een goed HDR toestel hebt, met voldoende helderheid, weet je wat ik bedoel.

Dan moet je geen OLED toestel hebben want die kunnen maar een beperkt deel van het beeld maximaal "verlichten".

Dat is inherent aan de technologie die ze gebruiken.

 

Verder niks mis met OLED toestellen, begrijp me niet verkeerd, maar dit "special effect" als ik het zo mag noemen, is voorbehouden aan de LED toestellen.

Ik bedoel het effect als je van een donkere ruimte in de volle zon stapt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag heb ik ook wat met de beeldinstellingen zitten spelen,  mijn Qled  tv geeft het mooiste en helderste beeld met de dynamische beeldinstelling, de kleuren zijn heel gedetaileerd, maar niet overdreven, tevens zijn de bewegingen vloeiender. Zal binnenkort ook eens met de gamma instelling prutsen.

Zet ik de "gewone" NPO 1 op dan is het beeld foeilelijk, schreeuwende kleuren enzo, en moet ik terug naar mijn aangepaste standaard beeldinstelling.

 

En inderdaad, Ziggo geeft de NPO 1 HDR versie op voorkeuze 999 door ZONDER codering, dat is ook voor het eerst! Had ik even niet gezien, bedankt voor je reactie.

Op voorkeuze 400 krijg ik Ziggo Sport (zelfde als 14), die is wel UHD resolutie en op 425 zit ESPN in ultra HD, die geven ook een prachtig plaatje!

  • Bedankt 1

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Old Satterhand zei:

Intussen is het WK begonnen en kunnen we genieten van prachtige Ultra HD beelden en redelijk goed voetbal (je kunt niet alles hebben).

Helaas gaat er nog iets mis bij de conversie van HDR naar SDR voor het reguliere NPO1.

Wellicht is hier gekozen voor de verkeerde mapping LUTs. Het resultaat is een heel mat (heiig) plaatje met te weinig contrast.

Diegenen die dat ook zo ervaren kunnen proberen om de gamma instelling te verlagen, tenminste als je die hebt op je TV.

 

Wie het begin van de huidige wedstrijd, Denemarken tegen het altijd lastige Tunesië heeft gezien, weet nu hoe de spelers het ervaren als ze uit de catacomben het veld oplopen.

Als je een goed HDR toestel hebt, met voldoende helderheid, weet je wat ik bedoel.

Dan moet je geen OLED toestel hebben want die kunnen maar een beperkt deel van het beeld maximaal "verlichten".

Dat is inherent aan de technologie die ze gebruiken.

 

Verder niks mis met OLED toestellen, begrijp me niet verkeerd, maar dit "special effect" als ik het zo mag noemen, is voorbehouden aan de LED toestellen.

Ik bedoel het effect als je van een donkere ruimte in de volle zon stapt.

 

Ik heb hier een 77 lg oled prachtig helder uhd beeld 😀Maar dat wel bij KPN

  • Bedankt 1

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, dunhans zei:

Zet ik de "gewone" NPO 1 op dan is het beeld foeilelijk, schreeuwende kleuren enzo, en moet ik terug naar mijn aangepaste standaard beeldinstelling.

 

Bedoel je hiermee te zeggen dat jouw TV geen aparte instellingen bewaart voor HDR en SDR?

Dan ben je in de aap gelogeerd. Kun je blijven prutsen! 🤨

 

3 uren geleden, mereltje zei:

Ik heb hier een 77 lg oled prachtig helder uhd beeld 😀Maar dat wel bij KPN

 

Je krijgt hetzelfde signaal. Goed te weten dat je tevreden bent met je LG OLED.

LG staat erom bekend een goede beeldkwaliteit te leveren zonder dat de kijker de instellingen van de TV hoeft te optimaliseren.

 

Geen klachten over de beeldkwaliteit van het voetbal?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...