Ga naar inhoud


Rookalarm heeft een extern IP-adres


Con
Ga naar oplossing Opgelost door Big fellow,

Aanbevolen berichten

Gisteren 2 rookalarmen tot leven geroepen met de Tuya app.

Echter had ik verwacht dat ze een IP-adres zouden krijgen

in mij interne reeks 192.168.2. 1-254. Maar in de info van

de Tuya app zie ik mijn externe adres 77.170.xx.xx

Klopt dat?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Met andere woorden, die rookmelders "wonen" in de cloud?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren helder en bedankt.

Ik dacht even dat ik ze niet goed had geconfigureerd.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle Tuya wifi apparatuur zit standaard vast aan de Tuya cloud. Met alle bijbehorende voor en nadelen. 

 

Ik heb zelf liever wifi apparaten die lokaal blijven. Om lampen te bedienen is er bijvoorbeeld prachtig spul van Shelly. Werkt lokaal en snapt bijvoorbeeld MQTT.

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-12-2022 om 08:59, fbouwman zei:

Alle Tuya wifi apparatuur zit standaard vast aan de Tuya cloud. Met alle bijbehorende voor en nadelen. 

 

Ik heb zelf liever wifi apparaten die lokaal blijven. Om lampen te bedienen is er bijvoorbeeld prachtig spul van Shelly. Werkt lokaal en snapt bijvoorbeeld MQTT.

Mee eens, ik heb liever ook alles lokaal.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna al dit soort apparaten werken met een cloud van de fabrikant. Sonoff, Tuya etc. Op zich prima, en eenvoudig met hun app te bedienen. Maar als ze ooit een keer stoppen dan werkt het niet meer. De meesten werken met een ESP8266 ed. Die kan je omprogrammeren naar bijv tasmota en een eigen netwerk opzetten.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bestaan ze niet in een Zigbee versie?  Alternatief: Met de interne IP adressen aan een eigen interne home-assistant achtig iets knopen en die addressen blokkeren voor uitgaand verkeer?

 

Vraag is natuurlijk wel of een rookalarm reageert voor je netwerk uitvalt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo maakt ieder zijn eigen keuze.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet weten dat je een beginnende brand alleen maar binnen de 1e 15 minuten kunt bestrijden en daarna niet meer.

Vaak/meestal is het dus beter om inderdaad alleen maar lawaai te hebben voor als je thuis bent en veilig/op tijd kunt vluchten of om op tijd te kunnen beginnen met blussen.

Voor de rest ben je dan toch al te laat, is het verzekeringswerk en kan je je de ellende besparen door onmachtig toe te moeten kijken hoe je bezit in vlammen opgaat.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2023 om 14:22, JoeC zei:

Vraag is natuurlijk wel of een rookalarm reageert voor je netwerk uitvalt....

Dan zou de brand in je modem moeten ontstaan en anders heb je zelf de rookmelders verkeerd opgehangen (en dat gebeurd heeeeeeeel vaak)

Vergis je echter niet het komt toch ook regelmatig voor dat een modem in brand vliegt, meestal omdat dat ding flink stof heeft zitten happen en nooit is schoongemaakt (regelmatig van provider wisselen heeft dus echt wel zin 😁) maar ook omdat zo'n ding vaak wordt weggestopt in een kast vol met spullen, plastic zakken enz. waardoor deze zijn warmte niet kwijt kan.

 

Maar nog veel vaker zie ik rookmelders aan de wand gemonteerd, in de hoek van de kamer, onder de treden van de trap, naast ventilatieopeningen enz.

En dat allemaal omdat ze dan wel zo'n ding willen hebben/moeten hebben maar dat lelijke ding niet op de juiste plek willen hebben hangen met als gevolg dat zo'n rookmelder dan niet op tijd reageert/kan reageren.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Matchless zei:

In home assistant kan je volgens mij ook local tuya installeren ( heb het zelf nog niet uitgezocht maar mij stond nog zoiets bij)

Dat klopt, ik heb ze ook toegevoegd in HA.

Maar ik heb nu eenmaal liever alles lokaal.

Wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van de cloud. Al mijn Shelly's heb ik ook lokaal gehouden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...