Con Geplaatst: 31 december 2022 Geplaatst: 31 december 2022 (aangepast) Sinds een aantal dagen ligt de Growatt-server er weer uit. Althans Growatt stuurt geen gegevens meer terug dus de integratie hiervan in HA is (tijdelijk) voorbij. Voorheen (in Domoticz) las ik de Growatt zelf uit via de RS485 uitgang met een Python script. Op mijn NUC heb ik HA ooit geïnstalleerd. In de directory home/growat staat het pythonscript welke iedere minuut (kan korter) mijn omvormer uitleest en de gegevens plaatst in een csv file. Als ik internet lees is het mogelijk om de laatste regel in te lezen in HA, te splitten en in sensors te stoppen. Mijn leven bestaat uit veel tut's lezen, trail and error maar dit keer kom ik daar niet mee weg. Wie kan mij op weg helpen. Een fragment van de csv file staat hieronder; 31.12.2022 13:30,101,400,9428 31.12.2022 13:31,105,400,9428 31.12.2022 13:32,108,400,9428 31.12.2022 13:33,101,400,9428 31.12.2022 13:34,92,400,9428 Nog even het stukje script wat ik nu heb; allowlist_external_dirs: - "/usr/share/" - "//ha@192.168.2.130/home/growat/" whitelist_external_dirs: - //ha@192.168.2.130/home/growat/ sensor: - platform: file name: growat file_path: /usr/share/log.CSV value_template: > {{ value.split(',')[2] }} unit_of_measurement: "W" 31 december 2022 aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Tonskidutch Geplaatst: 1 januari 2023 Geplaatst: 1 januari 2023 20 uren geleden, Con zei: {{ value.split(',')[2] }} [2] staat voor maxsplit toch je hebt echter 4 values in een regel van de cvs en nu is nog de vraag wat je wil schrijven printa printb printc printd in die sensor Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Con Geplaatst: 1 januari 2023 Auteur Geplaatst: 1 januari 2023 4 uren geleden, Tonskidutch zei: [2] staat voor maxsplit toch je hebt echter 4 values in een regel van de cvs en nu is nog de vraag wat je wil schrijven printa printb printc printd in die sensor {{ value.split(',')[2] }} veranderd in; {{ value.split(',')[4] }} Maar bracht geen soelaas. Echter heb ik het idee dat de file log.CSV niet wordt gelezen Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Oplossing Con Geplaatst: 2 januari 2023 Auteur Oplossing Geplaatst: 2 januari 2023 Goed, het werkt allemaal na een dikke week. Eerst nog maar even waarom dit belangrijk was. In 2013 zonnepanelen laten plaatsen met een Wifi-stick. Toen viel veel de Growatt-server uit en kreeg je geen info meer van de server. Ik heb destijds een Python-script geschreven die direct (via modbus) de omvormer uitlas. En dat ging goed in Domoticz. Met een Cronjob wordt iedere minuut geupdate. Nu ik al even met HA bezig ben ontstond het probleem door veranderingen op de server de integratie van HA niet meer werkte. Dus heb ik mijn Python script weer leven ingeblazen maar kreeg de waarde uit de csv niet uitgelezen en nu blijkt om een aantal redenen. Als eerste kun je alleen files benaderen in de directory; /usr/share/hassio/share. Mijn csv file stond in /home/. Als tweede was het configureren van Yaml echt tobben, het stukje script maakte sowieso geen entity aan dus kun je ook niet uitlezen. Bleek dat mijn "allowlist_external_dirs:" niet goed was geconfigureerd. Uiteindelijk moe(s)t het als volgt zijn; homeassistant: allowlist_external_dirs: - /share Blijkbaar was "/share" voldoende, sterker nog hetvolgende ging niet; homeassistant: allowlist_external_dirs: - /usr/share/hassio/share Toen werd er een entity aangemaakt. de volgende stukjes script haalt de momentane en uurlijkse waarden binnen; - platform: file name: csvfile file_path: '/share/log.csv' value_template: > {{ value.split(",")[1] }} - platform: file name: csvuur file_path: '/share/log.csv' value_template: > {{ value.split(",")[2] }} Met een template heb ik dan 4 parameters; Afname net Growatt levering Levering net Gebruik Hetgeen resulteert in het volgende fragment; En alles wordt iedere minuut ververst, Growatt gaf per 10 minuten een update hetgeen resulteerde in een negatief gebruik wanneer de zon aantrok, heel vervelend. Kortom mission completed. 1 Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen