Ga naar inhoud


Probleem met Ikea Silverglans dimmer op Domoticz gecombineerd met de Ikea Styrbar afstandsbediening.


Aanbevolen berichten

Ik maak al geruime tijd zeer tevreden gebruik van de combinatie Domoticz op Raspi 2 + een Conbee 2 Zigbee hub.

Ik kan mijn onlangs gekochte IKEA Silverglans dimmer zonder enig probleem koppelen in Domoticz en het werkt verder dan ook prima daarin. Tot zover geen probleem.
Omdat mijn vrouw graag een aparte knop wilt gebruiken om deze verlichting geheel buiten Domoticz om te kunnen bedienen heb ik ook een IKEA Styrbar afstandsbediening aangeschaft. Onlangs heb ik precies zo werkend gehad zoals gewenst. Althans zo leek het even. Toen ik de lampen + de Silverglans driver daadwerkelijk na eerst een tentoonstelling gemaakt te hebben in de keuken gemonteerd had merkte ik dat de Zigbee hub om een of andere onbekende reden het contact met de Silverglans driver was verloren. Het leek dus een óf óf functie te zijn terwijl ik zeker weet dat het gecombineerd, dus bediening via Domoticz én met de Styrbar afstandsbediening gewerkt heeft. Zodra ik de AB gebruikte zag je de slider in Domoticz netjes mee reageren. Eerder vond ik een topic waar iemand uitlegde hoe hij dit werkend had gekregen en voor zover ik weet deed hij dit op de manier waarop ik het ook had gedaan.

 

  1. Eerst resetten van de Silverglans driver en Domoticz laten zoeken naar nieuwe lampen. Dat lukt probleemloos. Resetten via ‘druk en houd de reset knop minimaal 10 seconden vast’ of power off en power on de driver 6 keer achter elkaar.
  2. Vervolgens de Styrbar afstandsbediening rechtstreeks koppelen aan de Silverglans driver met het drukken en vasthouden van de koppel-button binnen 5 cm van de Silverglans driver. Dan reageert de driver door de aangesloten lampen een aantal malen te laten knipperen en is ook die koppeling een feit. Helaas bleek in mijn geval de eerste koppeling weer geannuleerd. Wat ik ook deed.

 

In dat topic stond specifiek vermeld om de Styrbar afstandsbediening rechtstreeks aan de Silverglans driver te koppelen en niet door deze in Domoticz toe te voegen. Helaas kan ik dat specifieke topic niet meer vinden om te bevestigen of ik daadwerkelijk exact hetzelfde kunstje uitgevoerd had.


Is er iemand hier die een soortgelijke setup heeft met één of meer Ikea lampen die zowel met Domoticz als met de afstandsbediening te bedienen zijn?

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...