Ga naar inhoud


Hoe van windows8.1 naar Linux


pirrewit

Aanbevolen berichten

Mijn  huidige 8.1 is eigenlijk al een oudje . Ongeveer een jaartje of zeven. Begrijp ik dan goed wanneer ik hierop een linux os installeer dat ik dan nog een tijdje  veilig kan verder gaan? Dat zou nog eens een nieuw avontuur zijn op mijn leeftijd  dat al mijn huidige skills ver overstijgt. En dan beginnen de vragen ook weer zoals Ubuntu of Mint🤣

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ubuntu isobestand  downloaden en met Rufus 3.21 maak je een bootable USB daarvan.

stop je in de pC en herstart

paar vragen tijdens de installatie en tijdzone etc

klaar

 

vooraf kijk je natuurlijk in de BIOS of de bootvolgorde voor USB ingesteld staat en of UEFI aangevinkt is.

drie kwartier werk inclusief heel veel wachten

Screenshot_22.png.e2bb9b56296a16b843b7c1c47e13d1f7.png

 

aangepast door Tonskidutch

Fortunate Son

Creedence Clearwater Revival

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei probleempje : Bios en UEFI is onbekend voor mij. Dus even naar google waar ik lees : als je niet weet wat je doet blijf er af.

Iso en Rufus zijn geen onbekende meer sinds het W10-W11 topic dus dat komt wel goed.

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegelijk als je de pC opstart is de toets F1 meestal degene die je indrukt om naar de BIOS te geraken.

Daar gaat het om de boot order, dus welk opslag medium als eerste mag booten. (boot order = opstart volgorde)

Standaard is dat je HDD ( harddisk ) die wijzig je in USB, that is all. Als er geen USB in de pC zit start ie normaal toch weer met de HDD.

Dus er kan niet veel fout gaan en de boot order dus opstart volgorde kun je ook gewoon weer terug op HDD instellen bij een tweede maal dat je de BIOS in gaat.

Fortunate Son

Creedence Clearwater Revival

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een korte reactie, 

 

ik zou nooit een windows gebruiker over laten stappen naar Ubuntu. Ik ben van mening dat Linux Mint 21.1 een betere optie is voor een 'oud' windows gebruiker.

 

In de meeste gevallen is niet de F1 toets de toets om in de bios te geraken maar de DEL toets. Uiteraard afhankelijk van het merk PC en model.

Als je nog nooit met de bios in aanraking bent geweest, adviseer ik ook om even iemand te raadplegen die er iets meer verstand van heeft.

Uiteraard zou ik eerst een SSD installeren en daarna een dualboot opzetten. Mocht Linux niet bevallen, dan kun je altijd op Windows terugvallen.

 

groet vanuit het zuiden

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal wel goed komen daar @pirrewit altijd eerst even checkt hoe hij te werk moet gaan.

PC afhankelijk is de toets om in het BIOS te komen bij opstarten van die pC inderdaad, dus dat is eerste zoekactie of zijn handleiding doorlezen 😂

 

Ubuntu of Mint of OpenSuse (mijn favoriet) doet er niet zoveel toe.

Ubuntu is snel werkende mbt internet en software pakketten toevoegen

Het is toch al een avon Tuur.

Dual Boot tussen Windows en Linux is meestal lastiger in te richten omdat je dan de partities en de grootte ervan moet gaan wikken en wegen.

 

Fortunate Son

Creedence Clearwater Revival

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

tijdens de installatie van Linux Mint op een bestaand Windows systeem, stelt LM zelf voor hoe de partities in te delen en kun je simpelweg met het verschuiven van een balkje, de grootte van de partities indelen. Vaak is de voorgestelde indeling al voldoende.

Het voordeel van LM is, dat het een soortgelijk uiterlijk heeft als een Windows systeem met een menuknop linksonder, een taakbalk onderaan etc. Voor een Windowsgebruiker en ik praat niet over een hobbyist, is het gemakkelijker om zijn weg terug te vinden in een Linux Mint omgeving.

Ik installeer veel LM dualboot installaties bij gebruikers die alleen de computer gebruiken om te 'internetten'  en te mailen.

 

Ik mag aannemen dat Pirrewit niet voor een separate /home directory gaat.

 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie bij Linus Ubuntu of mint dat er thunderbird,firefox,en vlc op staat . Dat is goed voor pakweg 80% van mijn bezigheden. DCCE2 ,Dreamboxedit en Kodi maakt het zowat 90% .De rest is zeldzaam. Dit voor wat inzicht in mijn prioriteiten.

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een linux distro heb je geen DCC_E2 nodig, je kan gelijk op je receiver editen en bestanden plaatsen.

Voor Dreamboxedit is er een alternatief DemonEditor.

Voor Kodi heb ik nooit gekeken maar ook die is er https://kodi.tv/download/linux

 

Firefox is bijna overal aanwezig, Thunderbird mailclient niet altijd.

Het erbij plaatsen van software pakketten is niet heel lastig (afhankelijk van je Linux Distro)

 

p.s

Op OpenSuse 15.4 met het KDE interface staat er ook nog Open Office + een goede Imageviewer + een heel goede firewall (kan bij een thuisnetwerk ook wat tijd kosten) + een prettige bestandsbeheerder die je in twee windows kan delen met extreem veel beheermogelijkheden tot en met lezen van alle filesystems dus ook windows hdd's

aangepast door Tonskidutch
blauw toegevoegd

Fortunate Son

Creedence Clearwater Revival

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet @tommiedepommiegelijk geven met zijn Mint advies. Als je de PC opstart met een Linux Mint USB kun je het systeem al uitproberen zonder te hoeven installeren.

Ik heb voor mijn moeder (op leeftijd) een NUC gekocht en voorzien van Mint en zij stapte zonder noemenswaardige problemen over van Windows.

 

Kodi draait volgens mij ook op Mint en Windows toepassingen kunnen gedraaid worden in een virtuele Windows omgeving.

Voor veel programma's zijn Linux alternatieven die ook nog eens gratis te installeren zijn.

 

Ps. Ik heb hier thuis alleen nog maar computers die draaien op Mint.

aangepast door satlutser
aanvulling

______________________________________________________________________________________________________________________________
Zgemma H7s, OpenPli 7.3, LCD4Linux, Visiosat bisat, 19.2E-23.5E-28.2E en dvb-t2. Alles fta en gratis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, tommiedepommie zei:

ik zou nooit een windows gebruiker over laten stappen naar Ubuntu. Ik ben van mening dat Linux Mint 21.1 een betere optie is voor een 'oud' windows gebruiker.

+1 Mint lijkt nog op windows en dat is mooi om bekend te geraken met Linux. Kan je later altijd nog Ubuntu of Peppermint installeren

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...