Ga naar inhoud


Hoe van windows8.1 naar Linux


pirrewit

Aanbevolen berichten

Kodi werkt goed op Linux Mint en met de gratis versie van VMware kun je inderdaad een Windows omgeving in een VM draaien.

Hiervoor heb je wel een krachtigere PC nodig maar kan wel.

 

Vandaar dat ik ook een dual boot systeem adviseer, mocht je een programma willen bilijven gebruiken dat alleen op Windows verkrijgbaar is.

 

Op de site https://alternativeto.net/ kun je equivalenten van een bestaand windows programma vinden voor een ander operating systeem.

 

 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik zie bij Linus Ubuntu of mint dat er thunderbird,firefox,en vlc op staat . Dat is goed voor pakweg 80% van mijn bezigheden. DCCE2 ,Dreamboxedit en Kodi maakt het zowat 90%

 

Voor Linux is er inderdaad Kodi en voor dreamboxedit is er Demon-editor.  Om files van en naar je sat ontvanger te sturen heb je onder Linux Filezilla.

 

In een PM heeft Pirrewit aangeven zelf aan de slag te gaan met een oudere Win7 PC en ik heb hem doorverwezen naar het forum van Linux mint.

Het lijkt mij verstandiger om daar vragen te stellen inzake de installatie, dan hier.

 

aangepast door tommiedepommie

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, tommiedepommie zei:

Ik zie bij Linus Ubuntu of mint dat er thunderbird,firefox,en vlc op staat . Dat is goed voor pakweg 80% van mijn bezigheden. DCCE2 ,Dreamboxedit en Kodi maakt het zowat 90%

 

Voor Linux is er inderdaad Kodi en voor dreamboxedit is er Demon-editor.  Om files van en naar je sat ontvanger te sturen heb je onder Linux Filezilla.

 

In een PM heeft Pirrewit aangeven zelf aan de slag te gaan met een oudere Win7 PC en ik heb hem doorverwezen naar het forum van Linux mint.

Het lijkt mij verstandiger om daar vragen te stellen inzake de installatie, dan hier.

 

Nu hopen dat het geen 32bit machine is want daar gaat de laatste versie van Mint niet op

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een 64 bit maar ook dit lijkt niet te lukken net zoals met upgrade naar W10. Ik heb een usb stick en iso file en na booten krijg ik enkel een mooie groene cirkel met LM in het midden en dat is het.

ik doe het zonder internet verbinding

 

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, pirrewit zei:

ik doe het zonder internet verbinding

als je de term Verbose iets zegt kun je zien wat allemaal aangeroepen wordt bij de installatie

of Linux Mint met een simpele toetsdruk ook Verbose weergeeft durf ik niet te zeggen

 

Maar dan zul je zien dat je natuurlijk wel een netwerkkabel erin moet hebben anders hangt ie op LanManager

Runnin' With The Devil

Van Halen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik om te testen de oudste pc die al jarenlang in de kast ligt. Die staat niet meer in een netwerk. Dus ik zal eerst hier weer eens werk van maken om deze in de werkgroup te zetten.

Intussen heb ik geen probleem meer met de nieuw opgestoken kennis van BIOS. Waarvoor dank.👍

Ik blijf verder klooien en toch veel opsteken.

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen hang dat ding niet in de workgroup...

Je steekt de Ethernetstekker erin net voor je de pC opstart dan zoekt LM het zelf uit indien je router dhcp adressen geeft.

 

anders ben je met zo'n oud kreng al bij wijze van spreken gehackt, voor je LINUX erop hebt

ja te laat hij is al offline

Runnin' With The Devil

Van Halen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben steeds online en de laptop is nog steeds "stand alone". Vooraleer LM kan zoeken met ethernet moet hij er eerst op staan en dat is tot nu toe nog niet.De bedoeling van dat oud kreng is juist eens kijken hoe LM er uitziet en hoe je er mee werkt. Maar uiteraard basic.

Maar bedankt voor de waarschuwing . IK had/heb geen idee van de gevaren.

 

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook in het ander topic geschreven, zodra die oude Windows versie aan WAN komt ben je potentieel de klos.

Als je router / modem gewoon DHCP verdeeld krijgt de pC die je gebruikt een WAN aansluiting zodra je LM geinstalleerd hebt.

Dus terwijl die installeert communiceert hij (die pC) enkel met de router en niet met buiten=WAN

pas als de installatie voltooid is communiceert de LM met de buitenwereld met een firewall ertussen en de nieuwste webbrowsers

aangepast door Tonskidutch

Runnin' With The Devil

Van Halen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Linux Mint heeft standaard de firewall DISABLED. Je moet hem zelf aanzetten met 'sudo ufw enable'

ik vind het een beetje raar hoe @tonskidutch omschrijft dat een PC die in het netwerk hangt, plotseling 'WAN' wordt. De PC blijft 'LAN' maar maakt gebruik via NAT van de 'WAN' poort op het modem/router. 

De PC in het lokale netwerk krijgt geen WAN IP-adres.

Het is een beetje onduidelijk wat @tonskidutch bedoelt met 'als de installatie voltooid is' . Als hij bedoelt dat handmatig alle updates geïnstalleerd zijn, dan klopt het dat de laatste versie van Firefox geïnstalleerd is. Geen enkele andere browser wordt standaard met Linux Mint geïnstalleerd. 

Wil je Chrome of Edge op je Linux machine, moet je die handmatig zelf installeren.

 

Sowieso is het van belang zodra Linux Mint geïnstalleerd is, deze meteen te voorzien van alle updates.

 

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-mint-cinnamon.html

 

edit: linkje toegevoegd

aangepast door tommiedepommie

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tommiedepommie,

misschien dat ik het niet 100% duidelijk uitgelegd heb, maar als je een oude Windows versie aan je netwerk hangt is die al aan het brullen dat ie bestaat de Broadcast... alsook zijn er protocollen die contact maken met de buitenwereld en dus een achterdeur zijn die niet afgesloten is. (bedoeld als beeldspraak)

Dat komt mede door de verouderde software en jaren geleden ontdekte veiligheidsrisico's die het oude Windows OS heeft.

Zet je die nu in je Thuisnetwerk en is die WAN zijdig benaderbaar.

Dat snap je toch wel neem ik aan. Het gaat niet om Linux maar om die Windows pC die je in het netwerk hangt OOK AL HEEFT JE ROUTER EEN NAT

 

We hebben het 3 jaar geleden op het bureau waar ik wel eens werkzaam ben als ZZPér zelf ondervonden waar een oude Windows XP computer nog aan het netwerk hing. Die ééne XP pC gebruikte men om oude software te starten die niet meer op de Nieuwe Windows versies werkt.

De SERVER toen nog Windows 2003 werd onmiddellijk gehackt. De Sysop heeft een en ander met backups kunnen herstellen. En dit is hun zelfs tweemaal gebeurd. Ja vraag je jezelf af wtf.......

 

Dus nu naar Linux Mint =>

Dat doe je dus door niet Windows te laten booten maar in de BIOS te gaan onmiddellijk bij aanzetten van je oude pC en dan de boot order aan te passen via de bootable usb of dvd

Zo ver kun je het hopelijk nog volgen toch?

 

Dan komt Linux Mint met installatie routines en maakt enkel contact met de Linux Mint Servers en vraagt om updates. Verder maakt hij geen contact.

 

Daarvoor heb je dus geen firewall nodig. Maar het is wel vreemd dat die nog niet ingeschakeld is bij LM.

WANT in je LAN kunnen andere pC's geïnfecteerd zijn!

Het lijkt me evident dat je een nieuwe installatie niet aan het toeval overlaat. Zo ken ik het van Linux OpenSuse daar is de Firewall actief en alles is dicht.

 

Een lang verhaal, uitleg die niet elke ICT'jer tevreden zal stellen, dat besef ik ook als niet ICT'jer.

 

Niet iedereen is bekwaam genoeg om systemen te onderhouden en opnieuw in te richten. En volgens mij kijkt @pirrewit niet goed genoeg naar welke BIOS het is en hoe die aan te passen is qua instellingen.

 

 

 

Runnin' With The Devil

Van Halen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet iedereen is bekwaam genoeg om systemen te onderhouden en opnieuw in te richten. En volgens mij kijkt @pirrewit niet goed genoeg naar welke BIOS het is en hoe die aan te passen is qua instellingen.

 

Daar heb je 100% gelijk in Tonskidutch.🤣

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een skype verbinding op een tweede pC kan men anderen ook helpen zo doet onze Sysop dat ook indien er BIOS instellingen nodig blijken en neemt dan eventueel de pC over vie via Teamviewer om ook daadwerkelijk aanpassingen en instellingen te veranderen (niet in de BIOS fase natuurlijk).

aangepast door Tonskidutch
schrijffout

Runnin' With The Devil

Van Halen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...