Ga naar inhoud


DM-One UHD kan nu ook Debian 11 draaien


Mimisiku

Aanbevolen berichten

Het gebruik van Dreamboxen is in laatste jaren flink geschronken. De oude DM800 (clones) zijn langzaam vervangen door nieuwere en snellere Enigma2 boxen. Zelfs de DM8000 is inmiddels lang EOL en zijn vervangen door vlaggeschepen van andere fabrikanten. Ook is de markt qua Enigma2 flink onder druk komen te staan door de verregaande beperkende acties van de providers. Toch is Dream - één van de eerste, maar ook de laatste.nog ontwikkelende leveranciers -  nog ‘in de markt’. De DM-One UHD en DM-Two UHD zijn ontwikkeld met een Armlogic CPU en bijbehorend OE 2.6. Via de Dream community wordt driftig mee-ontwikkeld. Recent is daar de Alan-Turing multiboot verschenen (nakomeling van de bekende Barry-Allen). Deze staat nu niet alleen het installeren van diverse images toe, maar recent is daar de Debian 11 ‘Bullseye’ distro bijgekomen!! Deze wordt geïnstalleerd op dezelfde SD kaart als waar Alan-Turing op draait. Deze ‘Bullseye’ start je op net alsof je een image start. Met een €30 kostend mini toetsenbord met muis! kun je Bullseye volledig benutten. Je hebt de beschikking over een volwaardige Linux Desktop omgeving en webbrowser. Zaken als Video On Demand, maar ook bijvoorbeeld het compileren van je eigen OScam op je eigen box! Hoe handig is dat?

 

 

14EB4EBE-E26C-4634-BD76-D3391344191C.jpeg

3A02BD06-C2A3-4B4C-A010-65FC1CE8CCBD.jpeg

0F34F496-5D9E-4019-9B64-FFC5166BB5F4.jpeg

ECD24617-BE37-4ACC-86A1-7A6736DAAA94.jpeg

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gezien het bericht gisteren ineens weg was en ik niet weet of er al op geantwoord was.

 

Oscam kun je dacht ik op elke box compileren mits je build tools hebt geïnstalleerd of een script., is ook vaak het makkelijkst om de native omgeving te nemen. 

 

En onder Debian 11 gedraagd die zich dan nog wel als een ontvanger of alleen een computer.?

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, door een ‘domme’ actie van de forumbeheerder zijn alle postings vanaf 18:30 gisteren verdwenen….

Er was dus al op gereageerd (ook door jouw), maar dat is via de aardleiding verdwenen.

Uiteraard zal het mogelijk zijn om OScam op een box te compileren, maar ik heb het in al die jaren nooit gezien of gehoord (ook niet op andere fora). Gezien de ‘snelheid’ van de oudere SoC’s en het geheugen zal dat ook niet echt een makkie geweest zijn. Een compiler draaien op 450 of 750 Mhz met 64 Mb/256Mb kan effe duren.. Maar ik geloof je direct op je woord gezien jouw expertise in deze..

 

Deze debian 11 draait echt als een stand-alone desktop. Compleet met toetsenbord en muisbesturing. Deze distro heeft nog een paar issues, maar daar wordt aan gewerkt.

 

Voor mij is die lokale OScam build mogelijkheid een uitkomst. Mijn 32-bit Atom gebaseerde Samsung N-120 netbook kan geen 64-bit compiler draaien. Dus geen OScam voor mijn DM-One. Nu gaat dit dus wel. Voor iemand als ik toch een leuke bijkomstigheid..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik compileer maar zelden en draaide de compiler op de kaartserver alleen als ik dan voor mips wilde compilen kreeg ik ineens een foutmelding, daarom heb ik een paar keer op de box zelf gecompileerd en dat duurde wel even ja.  Tegenwoordig download ik meestal kant en klare builds als ik iets moet proberen. 

 

Overigens kan ik aanraden een intel nuc essential te nemen, die heb je voor onder of rond de 200 euro. Het voordeel daarvan is dat het een ideale kaartserver is (x86_64) draait dus letterlijk elke softcam. Geen gedoe met Rpi's meer.  Je kunt daar debian 11 baremetal op draaien of nog mooier. Proxmox of ESXi er op zetten, dat is een hyperviser. Daarmee kun je virtuele machines maken oftewel een computer binnen een computer  en dan installeer je daarop debian 11 als VM en gebruik je die als kaartserver en geef de je USB poorten (readers) direct door aan de VM. En dan kun je er ook andere virtuele machines naast draaien, bijv. eentje met home wizard voor je home automation of je hangt er een externe disk aan en installeert TrueNAS of een Docker servertje. Je kunt het zo gek niet bedenken. 

 

Het energie verbruik is bij debian rond de 3-4 Watt dus vergelijkbaar met de Raspberry PI. 

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...