Ga naar inhoud


BBC ontvangen op zuid spanje ??


Satfreaked

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ik zou wel eens willen weten hoe Sprietje dit berekend. 1,4 dB is 40% meer?  Meer dan wat?

 

Ik denk dat zijn rekenmachine last heeft van haperende toetsen. Ik vaktaal "denderen".

Dan krijg je een dubbele waarde, zoals hier.

 

Maar alle gekheid op een stokje, dBs en sprietje, dat vloekt.

Je moet ook niet proberen dBs om te rekenen naar procenten.

Het heeft totaal geen zin omdat de ontvangers dat ook niet doen.

Ze rekenen de dB waarde lineair om naar procenten. Die schaal is dus ook logaritmisch.

Dat is maar goed ook, want als ze dat niet zouden doen krijg je hele onnatuurlijke waardes.

 

Kijk maar eens in mijn lijstje wat ik heb gemaakt voor de omrekening van dBs naar procenten en vice versa.

1,5 dB komt daar overeen met ca. 10%, op mijn E2 ontvanger. En die gebruiken de meesten hier.

 

% naar dB conversie.pdf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje, ik wil het je echt niet lastig maken.

Maar we hebben het over dBw.
Deze tabel zegt mij niets. Van factor naar % ?
Volgens mij is dit een calculator voor geluidstechnici.
Ik kan hier als technicus geen soep van koken. Sorry.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi al deze calculators , maar ik heb er nog nooit een gevonden om dB te converteren naar IQ. Iemand ?
 

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Sprietje, ik wil het je echt niet lastig maken.

Maar we hebben het over dBw.
Deze tabel zegt mij niets. Van factor naar % ?
Volgens mij is dit een calculator voor geluidstechnici.
Ik kan hier als technicus geen soep van koken. Sorry.

 

Nee, we hebben het niet over dBw. De veldsterkte in dBw is hetzelfde alleen de parameters van de transponderspecificaties zijn anders en dat verschil is in dB.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Zie hier de berekening van dB naar factor (procenten)
38% heb ik afgerond naar 40%.

 

Oké, dat verklaart het verschil. Je hebt gerekend in vermogen (energy), terwijl dat veldsterkte (field) moet zijn.

Dan kom je op de helft uit, zo'n 19%. Toch wel een groot verschil vind je niet?

 

Je kunt het ook op een andere manier benaderen.

Een wijs man op dit forum heeft me ooit verteld dat Triax de afmetingen van haar schotels zo heeft gekozen, dat het verschil steeds 3dB is.

En die hebben het natuurlijk over veldsterkte, dat spreekt voor zich.

Dus je hebt een schotel nodig die tussen de door Triax gehanteerde maten in ligt, dan kom je uit op 1,5 dB.

Alleen zendamateurs en professionals die zich bezig houden met uplinks rekenen in vermogens.

Wij rekenen en meten in dBuV, d.w.z. de verhouding in dB van de gemeten spanning t.o.v. 1 microVolt.

 

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Je kunt dB niet naar % omrekenen. Omdat dB de verhouding is tussen 2 grootheden.

 

 

Ik ben benieuwd naar jouw cijfer voor wiskunde?

Sprietje heeft de verhouding in dB omgezet naar een factor, 1,4.

En die vervolgens omgezet in %. 1,4 is 40% hoger dan 1.

Niks mis mee. Behalve dan dat die op het verkeerde knopje drukte.🤣

 

En ik zeg het nog 1 keer, je moet ook kijken naar de ontvangstkwaliteit als je het verschil in link margin wilt weten tussen 2 transponders.

En die is in dit geval vrijwel gelijk.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet altijd gelijk hebben hoor....😁

 

The decibel (symbol: dB) is a relative unit of measurement equal to one tenth of a bel (B). It expresses the ratio of two values of a power or root-power quantity on a logarithmic scale.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even on topic te blijven , want de topic starter heeft geen bal aan dit gelul over dB's , dacht ik.

Op de 27,5°W gaan de meeste Enigma2 ontvangers geen beeld geven op de desbetreffende TP.  11495 V 44105. Gewoon door het feit dat de zenders worden ingelezen als data . En ja , je gaat een lock krijgen en na enkele minuten wachten een lijst met zenders. Na het aanvullen van de Biss key ( op welke wijze ook ) gaan de zenders over het algemeen zwart blijven.

Beter is dus om zoals de Engelsen werken een non-linux ontvanger te gebruiken en de biss key erin laden . Je kunt die hier zelfs klaarmaken en meenemen naar het zuiden van Spanje.

 

IMG_20230321_124558_710.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een paar aanpassingen kan je ze ook zichtbaar maken op Enigma2.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...