Ga naar inhoud


Onze vijgen rijpen niet, wat kan ik doen


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


Naar het moestuin forum gaan en het daar vragen ?  Daar zullen ze er zeker meer verstand van hebben dan hier. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het sterk afhankelijk is van het soort wat je hebt en hoeveel/hoelang hij zon krijgt.

Een klant van mij in Vinkeveen heeft een vijgenboom waar ik elk jaar lekker dikke vijgen kan plukken en eten en dan vijgen zo groot als flinke mandarijnen.

Ik heb van dezelfde boom een stek, duurde jaren voordat hij voor het eerst vruchten gaf maar hier worden ze nooit rijp want tegen de tijd dat ze beginnen te komen dan vriezen ze vaak eerst nog weer een keer stuk en de nieuwe zijn dan te laat en vallen na de 1e nachtvorst van de boom als ze nog geen pruim groot zijn.

Heb nu een ander soort gekocht en ook deze heeft hetzelfde probleem alleen dit jaar lijkt het aardig goed te gaan en zijn ze nu al zo groot al flinke pruimen

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klopt duurt nog bij goed weer tot half juli voor ze rijp. zijn.

Snoeien kan in november december.

Ik maak er ook jam van en de bladeren gebruik ik bij vlees gerechten in de oven om het mee af te dekken 

dit  geeft een lekkere smaak af en het hele huis ruikt er dan naar..

en de bladeren kan je ook gebruiken om thee van te zetten en om siroop te maken

Groeten Petern

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Codx zei:

Naar het moestuin forum gaan en het daar vragen ?  Daar zullen ze er zeker meer verstand van hebben dan hier. 

Je kan toch wel een tip geven welke polarisatie de vijgen moeten hebben?😝

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de boom hoofdzakelijk voor de schaduw en snoeien hem dan ook als stam op zodat de konijnen er onder kunnen liggen met warme dagen zoals nu.

Maar meestal als je ze kunt eten dan is het bij ons toch al wel september terwijl ik bij de klant meestal zo eind juli begin augustus de 1e al kan eten en daar kleuren ze ook helemaal blauw/paars terwijl ze hier wat gelig worden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier zien ze er op dit moment zo uit

20230618_163631internet.jpg.0d60ff1c7ed14deb6e6fb179785aede0.jpg

 

en er hangen er aardig wat in van deze dikte

20230618_163648internet.jpg.2eefedd558fa6854f2b362be538bd5d2.jpg

 

Maar lager hangen er ook kleinere die al slap hangen en er al wel snel af zullen vallen zonder voldoende groot te zijn geworden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Spanje heb ik een stuk of 10 vijgenbomen, zowel de groene vijgen als de blauwe vijgen. De grootste boom is meer dan 15 meter in diameter. Ze staan allemaal in de rambla, dat is een rivierbedding waar alleen maar water in komt als het extreem hard regent. Ze staan dus op de vochtigste plaats, nou ja vochtig, het is meer dan 10 jaar geleden dat er water in die rambla heeft gestaan.

Ik krijg toch de indruk dat de bomen te droog staan bij je. 

De bladeren zien er prima uit, daar kun je er in ieder geval een aantal aan Eva geven maar misschien loopt ze liever helemaal bloot.:D

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze boom staat hier nu goed 10 jaar en zal een meter of 4 hoog zijn.

Volgens de verkoper toen we hem kochten al 15 jaar oud zijn maar een langzaam groeiende soort zijn die in Portugal in pot gekweekt zijn.

Het zou de Ficus Carica zijn Variëteit :  Noir de Caromb (zwarte vijg) maar heb ze nog nooit zwart gezien.

 

Was wel een duur boompje van ruim 120 euro.

 

We zitten hier natuurlijk wel op zandgrond, wel zeer zware/vette grond en het grondwater zit hier op een kleine 14m

Nu droogt de grond niet snel uit maar kan natuurlijk proberen er een emmer water met een gaatje in de bodem onder te zetten zodat hij meer vocht krijgt.

Mijn broer heeft de oude vijgenboom, hier nooit een fatsoenlijke vijg aan gekomen terwijl hij hier beschut en in de zon staat, bij mijn broer staat hij in de half schaduw en veel meer wind maar hij heeft er vorig jaar ruim een emmer vol vijgen afgehaald.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo BEH..... heerlijk,

Er zit wel verschil in, bij de een zijn ze echt gort droog en dat is niet lekker, bij de toko hier zijn ze veel minder ingedroogd en gewoon heerlijk, helaas wel barstens vol suikers dus de tijden dat je er gewoon een hand vol opat is wel voorbij.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...