Ga naar inhoud


Welke LNB voor automatische schotel op camper


nol

Aanbevolen berichten

Sinds gisterenavond blijft mijn automatische schotel op mijn buscamper maar draaien en vind geen satelliet meer.
Ik denk dat de LNB het begeven heeft en die wil ik vervangen maar ik weet niet welke ik moet nemen.
Ik lees 0,1dB maar ook 0,2-0,9dB
Kan iemand mij adviseren welke single LNB ik het beste kan nemen op mijn Telesat 85cm schotel ?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb hem geplaatst maar geen satelliet.
Nu blijkt dat er geen spanning op de LNB komt dus heb ik even een test satellietkabeltje aangelegd vanaf de unit naar de LNB en nu heb ik wel spanning op de LNB maar nog steeds vind die geen satellieten, dus geen Astra 1 en geen Astra 3
Spanning schommelt tussen de 13 en 18V
Heb jij nog advies ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, heb je even een stuk coax gemonteerd tussen de lnb en de besturingsunit en nu heb je wel spanning op de lnb. Dat zou dus betekenen dat er een breuk in de bestaande coaxkabel zit. In het draaibare gedeelte van je automatische schotel is meestal een erg flexibele coaxkabel toegepast waarbij de middenader niet massief rond 1mm is maar bestaat uit een middenader uit vele dunne draadjes, met een zogenaamde "Stranded Centre".

Dat de spanning schommelt tussen de 13 en 18 volt heeft te maken met welke transponder je kiest. Voor een transponder met een verticale polarisatie geeft de satellietontvanger 13 volt af, voor een transponder met een horizontale polarisatie geeft de satellietontvanger een spanning af van 18 volt.

Let je wel op tijdens het demonteren en monteren van een coaxkabel dat er door de satellietontvanger een gelijkstroomspanning op de coaxkabel wordt gezet als die aan staat. Je kunt mogelijk kortsluiting maken. Zet bij werkzaamheden de spanning altijd van de satellietontvanger af. Niet door hem uit te zetten maar spanningsloos te maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ik iets fout ?
Ik heb de ontvanger niet aan gehad met het testen.
De ontvanger zit op de unit aangesloten en de kabel vanaf de LNB ook
Op de coax testkabel die op de LNB gaat heb ik tijdens het draaien spanning gemeten
Dan komt de spanning toch niet van de ontvanger af maar van de unit maar bepaald die dan welke transponder er gekozen wordt ? Nee toch ?

Tussen de LNB en de unit zit één lange flexibele satelliet kabel dus met gevlochten kern. Ik weet niet meer of er ergens onderweg een koppelstuk zit want iemand zei dat er een korte satelliet kabel van ±2 meter aan de draaibare schotel zit en dan zou ik die verlengt moeten hebben
Dat ga ik later onderzoeken.

 

Hoe dan ook de unit vind geen satelliet met de nieuwe LNB en nieuwe coaxkabel ondanks dat er dus wel spanning op staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste nol

 

De besturings-unit weet niet of er een voedingsspanning van 13 of 18 volt naar de draaibare schotel gestuurd moet worden, dat weet alleen de satellietontvanger aan de hand van de gekozen transponder. De besturings-unit weet alleen aan de hand van de gekozen zender op welke satelliet die zit en draait de schotel dus naar de gewenste satelliet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, nol zei:

Ik heb de ontvanger niet aan gehad met het testen

Misschien wel op stand by?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv nee ook niet hij stond helemaal spanningsloos, foutje dus van mij maar weer wat geleerd.

Ik ga het nog een keer testen met ontvanger aan en een coax kabel buitenom van LNB naar unit.
Doet die het dan moet ik de bestaande satellietkabel controleren of vervangen.
Misschien zit er wel een koppelstukje in de kabel wat de oorzaak is, die zit dan in een plastic kokertje op het dak.
We gaan het zien maar dat wordt pas over ruim 2 weken.
Tot zover beiden bedankt
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...