Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
20 minuten geleden, el renegade zei:

Na 15 jaar dubbele uitzending.

Ja natuurlijk hadden ze op het moment dat HD on air ging, 15 jaar geleden, gelijk de knop van SD uit moeten zetten. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:
31 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ja natuurlijk hadden ze op het moment dat HD on air ging, 15 jaar geleden, gelijk de knop van SD uit moeten zetten. 

Dit is niet serieus te nemen. Dat kan alleen als de content provider ARD, ZDF etc ook de hardware bij de klanten heeft vervangen voor HD geschikt. Of vooraf een vervanging plan heeft opgezet en gefinancierd.

Geplaatst:

Natuurlijk was ik niet serieus. 
Maar om nou vingerwijzend te schrijven: “15 jaar dubbele uitzending”, ging mij even wat ver. 

Ik heb hier in mijn woning in Duitsland in de keuken nog een 37 cm beeldbuis TV-tje staan. Daarop aangesloten een Humax 5400. En daar kon ik met het ontbijt, prima ARD/ZDF MoMa Morgenmagazin zien. Of andere programma’s. 
Dat alles kan nu dan naar de recycling. 
Jammer. 
Dank je ARD/ZDF voor de lange overlappingstijd! 
In NL was dit ondenkbaar geweest. 

Geplaatst: (aangepast)
38 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Maar om nou vingerwijzend te schrijven: “15 jaar dubbele uitzending”, ging mij even wat ver. 

Ik heb hier in mijn woning in Duitsland in de keuken nog een 37 cm beeldbuis TV-tje staan. Daarop aangesloten een Humax 5400. En daar kon ik met het ontbijt, prima ARD/ZDF MoMa Morgenmagazin zien. Of andere programma’s. 
Jammer. 

Je hebt zelf het plezier ervaren, dat is mooi!

Ik pak dit moment om even stil te staan bij het 40 jarige jubileum van het einde van 405 lijnen TV in Engeland. Op 4 januari 1985 werd dit VHF BBC 1 en ITV zender netwerk uitgeschakeld dat maar liefst bijna 20 jaar (!) parallel bleef uitzenden voor mensen met oude TV toestellen. Dat betekent dus zwart wit, geen UHF/ BBC 2 en ook niet compatibel met 625 lijnen.

Er was al eerder begonnen met het uitschakelen van relais zenders maar een harde kern liet zich niet kisten. Er waren in 1985 naar schatting nog 700 dergelijke TV toestellen in gebruik waarvan enkelen zich ondanks de aankondigen nog bij BBC of ITV melden. Daar doe je het dus voor!

Bron: https://cleanfeed.thetvroom.com/22366/opinion/405-line-switch-off-and-similarities-with-present-day-service-closures/

aangepast door OFDM
Geplaatst:
11 uren geleden, OFDM zei:

Dat gaat wel goedkomen maar de transponder kan zo maar nog een jaar lang het informatiebord uitzenden.

Tot 30 januari 2025 zien kijkers die nog niet zijn overgestapt op HD een informatiebord over de uitschakeling en instructies om contact op te nemen met de oude programmaposities.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Geplaatst:
11 uren geleden, de vrije fries zei:

Tot 30 januari 2025 zien kijkers die nog niet zijn overgestapt op HD een informatiebord over de uitschakeling en instructies om contact op te nemen met de oude programmaposities.

Ik ben benieuwd of de transponder daarna uit de lucht gaat!

Geplaatst:

Als er geen klanten voor zijn zullen het waarschijnlijk reserve backup transponders worden. 

Geplaatst:

Of, dat lijkt me nog waarschijnlijker, gaat de ARD en later het ZDF deze transponders voor UHD gebruiken. 

Lijkt me een logische stap. 

Geplaatst:
34 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Of, dat lijkt me nog waarschijnlijker, gaat de ARD en later het ZDF deze transponders voor UHD gebruiken. 

Lijkt me een logische stap. 

Of dat de huurovereenkomst eindigt met de komst van Astra 1P. Of dat Canal - de transponders gaat huren voor Sprietje als hij in Spanje zit.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:
21 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Jammer. 

Als je er over nadenkt slaat het ook nergens op.  TV is lang niet zo belangrijk meer als vroeger, je hebt inmiddels zoveel media outlets . Ze hadden in 2015 al SD kunnen afschakelen. Als je toen nog geen HD ontvanger had dan ging je 'm ook niet kopen waarschijnlijk. Bovendien dezelfde mensen die toen hadden geklaagd als het SD signaal in 2015 was uitgezet zijn dezelfde mensen die nu nog steeds klagen.  Sommige willen niks investeren en zullen altijd blijven zeiken.   

Om daar nu 10 jaar lang een transponder van gemiddeld 3 miljoen per jaar voor te moeten blijven huren vind ik behoorlijk geld weggooien, maar goed wie ben ik.    Voor dat geld kun je een hele mooie sterke AM zender draaien  😉   Je weet wel voor als de pleuris uitbreekt.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

• Moderator
Geplaatst:
58 minuten geleden, Codx zei:

Om daar nu 10 jaar lang een transponder van gemiddeld 3 miljoen per jaar voor te moeten blijven huren vind ik behoorlijk geld weggooien, maar goed wie ben ik. 

De situatie in Duitsland is anders als in Nederland.

In Duitsland is satellietontvangst een normaal verschijnsel, hele dorpen op het platteland hangen vol met schotels, en dat al sinds het begin van de satelliet.

Daardoor zijn er veel gebruikers van het eerste uur met een SD ontvanger.

Het is netjes van de omroepen, dat ze een termijn van 10 jaar hebben gehanteerd voor het uitfaseren.

Nu glasvezel en snel internet aan aandeel wint zijn er steeds meer gebruikers van iptv van die internet aanbieders.

Door de wet zijn de commerciële omroepen verplicht geweest om sd verspreiding beschikbaar te houden.

Die verplichting is kort geleden opgehouden te bestaan, maar de commerciële omroepen hebben besloten sd in de lucht te houden omdat het hun anders teveel kijkers zou gaan kosten.

De kosten voor die transponders zijn gering te noemen op het totale budget van de Duitse omroepen.

De financiering van die omroepen vindt nog steeds plaats door het innen van kijk en luistergeld, op dit moment € 18,36 per maand.

Met ruim 47 miljoen klanten betekent dit dat de publieke omroepen per maand € 862 miljoen ter beschikking hebben.

Ter vergelijking, de Nederlandse omroep heeft dit bedrag per jaar ter beschikking.

In Nederland mopperen we dat we steeds opnieuw moeten investeren in hardware omdat de uitzend norm verandert, waarom zouden we nu kritiek op Duitsland moeten hebben omdat zij wel een ruime afbouwtijd hanteren?

• Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
1 uur terug, Codx zei:

Om daar nu 10 jaar lang een transponder van gemiddeld 3 miljoen per jaar voor te moeten blijven huren vind ik behoorlijk geld weggooien

Ehh, je vergeet de ziekenhuizen, klinieken, dialyse centra, Pflegeheime, bejaardentehuizen, airport lounges en noem maar op. Ook vooral hotels om niet te vergeten. 

Die investeren ook op langere termijn en gaan niet halsoverkop hun hele infrastructuur omgooien. 
Dat gaat pas dan gebeuren als de installatie “End of Life” is. 
Dus daar zijn jaren mee gemoeid. 
De ARD en ZDF doen dat zo keurig en niemand is boos. 
Daar betalen de Duitsers dan ook hun GEZ voor. 
De kosten van een transponder zijn niet 3 miljoen €. Waar heb Le dat vandaan verzonnen?

Dus die miljoenen voor jouw middengolf plannen komen er echt niet. 

• Like 1

Geplaatst:
2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ehh, je vergeet de ziekenhuizen, klinieken

Om hier nog even over door te gaan. Ik geloof dat je geen idee hebt wat erbij komt kijken om de TV infrastructuur in een ziekenhuis om te bouwen of te vervangen.
In Duitse ziekenhuizen bijvoorbeeld wordt dit meestal geinstalleerd door Siemens.
In een ziekenhuiskamer hangt er dan een TV aan de wand en bij het bed een telefoon. De telefoon heeft een kaartlezer. De kaart moet je kopen en je hebt dan belminuten. Verder kun je er TV mee kijken of radio luisteren. (de goeie ouwe ziekenomroep😁) De bediening gaat via het toetsenbord van de telefoon. Niet via een afstandsbediening. Een AB is moeilijk hygienisch schoon te houden en zijn altijd kwijt of kapot.
Ook op de telefoon kun je een koptelefoon aansluiten. Die van jezelf of je koopt er een van het ziekenhuis.
Zenders kiezen via het toetsenbord van de telefoon dat zo gemaakt is dat het makkelijk gedisinfecteerd kan worden.
Als dit alles nog op SD gebaseerd is dan zal het ziekenhuis deze infrastructuur niet even van vandaag op morgen vervangen voor HD.
Hetzefde hebben ze al gehad voor de omschakeling van analoog naar digitaal. Daarvoor moesten beeldbuis TV´s vervangen worden door flatscreens.
Kortom, het is voor een ziekenhuis een enorme kostenpost om de hele boel maar weer aan de kant te zetten en nieuw te vervangen. Dus ook daarom die hele klantenvriendelijke overlappingstijd.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen