Ga naar inhoud


Zoek een sterke transponder op Eutelsat 16A.


waterpas
Ga naar oplossing Opgelost door Crazy Sat,

Aanbevolen berichten

        Ik switch van een railopstelling naar een rotor. Ik zit hier praktisch op 16 graden oosterlengte en wil de Eutelsat 16A als referentie gebruiken, die staat in "mijn" zuiden. Ik kijk nu naar Astra 1, Astra 3 en de Thor. Kan ik de sterkte van een transponder terug vinden in bijvoorbeeld Kingofsat, om de rotor zo goed mogelijk af te stellen, of is het een kwestie van transponders uitproberen, of kent iemand er een? 

Bij voorbaat dank voor het meedenken

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Gebruik als referentie :  11512 H 30000 DVB-S2 8PSK FEC 2/3  Aurora TV 4:2:0 en FTA.

 

 

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Crazy Sat, ik laat het nog weten!

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Bedankt Crazy Sat, ik laat het nog weten!

Zojuist een blindscan gedaan op de 16°E.

Nog wat sterker is het Max TV pakket op  11595 H 30000 DVB-S2 8PSK FEC 3/4 met o.a. Z1 TV ook in FTA. ( 15dB op deltastar 90 cm ).

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, waterpas zei:

Kan ik de sterkte van een transponder terug vinden in bijvoorbeeld Kingofsat, om de rotor zo goed mogelijk af te stellen, of is het een kwestie van transponders uitproberen, of kent iemand er een?

Beste waterpas

 

Je wilt je schotel uitrichten en zoekt een sterke of zwakke transponder op een bepaalde satelliet.
- Wanneer wil je gebruik maken van een sterke transponder?
Als je de schotel wilt uitrichten en je een satelliet makkelijk wilt vinden, met andere woorden, tijdens het draaien van je schotel krijg je al beeld als de schotel niet eens precies op de satelliet is gericht.
- Wanneer wil je gebruik maken van een zwakke transponder?
Als je de satelliet gevonden hebt en je wilt de schotel zo precies mogelijk afstellen. Je schotel hoeft er maar iets naast te staan en je hebt al geen beeld meer.
Om uit te zoeken welke transponder sterk of zwak is, gebruik je bijvoorbeeld Lyngsat of Kingofsat.

 

Voor een makkelijk te ontvangen transponder neem je er een die met DVB-S, QPSK wordt uitgezonden. Zijn er meerdere van die transponders, dan kies je een transponder met een zo'n laag mogelijke fec, bijv. 2/3 of 3/4. Zijn er meerdere van die transponders, dan kies je een transponder met een lage SR, bijv. 22.000. Zijn er ook daar meerdere van, dan kies je voor een transponder met een lage frequentie.

 

Voor een moeilijk te ontvangen transponder neem je er een die met DVB-S2, 8PSK wordt uitgezonden. Zijn daar meerdere transponders van, dan kies je een transponder met een zo'n hoog mogelijke fec, bijv. 3/4 of 5/6. Zijn er daar ook meerdere van, dan kies je een transponder met een hoge bitrate, bijv. 30.000. Zijn er daar ook meerdere van, dan kies je voor een transponder met een hoge frequentie.

 

Nu kan het zijn dat de signaalkwaliteit van de makkelijk te ontvangen transponder lager is dan de signaalkwaliteit van de moeilijk te ontvangen zender maar dat wil niets zeggen.
Stel dat de makkelijk te ontvangen transponder een signaalkwaliteit van 74% geeft en die van de moeilijk te ontvangen transponder 82%. Die makkelijk te ontvangen transponder kun je ook nog ontvangen als de signaalkwaliteit bijv. 10%, 5% of zelfs 1% is maar die moeilijk te ontvangen transponder ontvang je al niet meer bij een signaalkwaliteit van bijv. 68%.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, Sprietje zei:

met een zo'n hoog mogelijke fec, bijv. 3/4 of 5/6.

Eh, je bedoelt een zo laag mogelijke fec?😎

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Beste waterpas

 

Je wilt je schotel uitrichten en zoekt een sterke of zwakke transponder op een bepaalde satelliet.
- Wanneer wil je gebruik maken van een sterke transponder?
Als je de schotel wilt uitrichten en je een satelliet makkelijk wilt vinden, met andere woorden, tijdens het draaien van je schotel krijg je al beeld als de schotel niet eens precies op de satelliet is gericht.
- Wanneer wil je gebruik maken van een zwakke transponder?
Als je de satelliet gevonden hebt en je wilt de schotel zo precies mogelijk afstellen. Je schotel hoeft er maar iets naast te staan en je hebt al geen beeld meer.
Om uit te zoeken welke transponder sterk of zwak is, gebruik je bijvoorbeeld Lyngsat of Kingofsat.

 

Voor een makkelijk te ontvangen transponder neem je er een die met DVB-S, QPSK wordt uitgezonden. Zijn er meerdere van die transponders, dan kies je een transponder met een zo'n laag mogelijke fec, bijv. 2/3 of 3/4. Zijn er meerdere van die transponders, dan kies je een transponder met een lage SR, bijv. 22.000. Zijn er ook daar meerdere van, dan kies je voor een transponder met een lage frequentie.

 

Voor een moeilijk te ontvangen transponder neem je er een die met DVB-S2, 8PSK wordt uitgezonden. Zijn daar meerdere transponders van, dan kies je een transponder met een zo'n hoog mogelijke fec, bijv. 3/4 of 5/6. Zijn er daar ook meerdere van, dan kies je een transponder met een hoge bitrate, bijv. 30.000. Zijn er daar ook meerdere van, dan kies je voor een transponder met een hoge frequentie.

 

Nu kan het zijn dat de signaalkwaliteit van de makkelijk te ontvangen transponder lager is dan de signaalkwaliteit van de moeilijk te ontvangen zender maar dat wil niets zeggen.
Stel dat de makkelijk te ontvangen transponder een signaalkwaliteit van 74% geeft en die van de moeilijk te ontvangen transponder 82%. Die makkelijk te ontvangen transponder kun je ook nog ontvangen als de signaalkwaliteit bijv. 10%, 5% of zelfs 1% is maar die moeilijk te ontvangen transponder ontvang je al niet meer bij een signaalkwaliteit van bijv. 68%.

 

 

Lees even goed de vraag van de topic starter Sprietje . Hij vraagt gewoon om de sterkste TP op de 16°E satelliet. Zijn motief heeft hij uitgelegd.
Dus hij wil hierop afstellen voor een perfectie ontvangst van deze bepaalde satelliet.
Aan veel algemene theorie heb je dan niks. Deze satelliet is populair bij feedhunters en dx'ers . Daarom dat ik deze satelliet bijna dagelijks fijn afstel ( ook in inclinatie ) vooraleer ik een blindscan begin.

Ik neem aan dat deze satelliet voor jou niet populair is en je deze zelfs niet kan ontvangen , neem ik aan ...
Vandaag nogmaals een blindscan gedaan met EBSPro en daarna de TP's gesorteerd van de sterkste naar de zwakste. Hiermee heeft de topic starter zijn antwoord op zijn vraag en hoeft hij waarschijnlijk niet dat hele stukje theorie die jij aangaf.
Praktijk is de beste leermeester toch.
Hieruit blijkt dat deze TP het sterkst is : Max TV pakket op  11595 H 30000 DVB-S2 8PSK FEC 3/4 met o.a. Z1 TV ook in FTA
Alle andere TP's staan ook in het rijtje , is het beste antwoord op zijn vraag toch ?

ScreenShot294.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

   Beste Sprietje,

 Ik wil enkel de rotor nauwkeurig afstellen op mijn "zuiden" of lengte zo je wil. De Eutelsat 16A valt bijna samen met mijn lengte, die is 15, 8 graden. Ik kijk verder helemaal niet naar de zenders op die satelliet, heb dat ook aangegeven in de vraagstelling. Ik bedenk mij dat het enige wat wellicht beter is, is proberen af te stellen op een zwakke transponder, als je die sterk kunt binnenhalen staat de opstelling maximaal zo lijkt mij, maar ik laat  mij graag verbeteren.  Anyway, bedankt voor je reactie!

 

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt volledig gelijk Sprietje , hiermee stop ik de discussie .

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...