S.A.N. Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 (aangepast) Hallo, Ik heb een Big Bisat die ik in Noord Italie wil gebruiken. Om exacte te zijn in het plaatsje Miasino Latitude: 45.803, Longitude: 8.43096 Ik wil daar 13, 19,2 23,5 en 28,2 mee ontvangen. Al experimenterend heb ik er zeker beeld uit maar denk dat beter moet kunnen door de theoretische Ideale instellingen als uitgangspunt te nemen en die dan in de praktijk te vervolmaken maar...... die heb ik niet en ik kan ook geen software vinden om die uit te rekenen. Ik zie hier op het forum veel voorbeelden uitgerekend door Sprietje (?). Zijn berekeningen en voorbeelden zien er zorgvuldig uit en uit de reactie van de vragers maak ik op dat zij er goede resultaten mee halen. Ik hoop dat Sprietje dit voorbeeld voor mij ook zou willen uitrekenen ?? 5 september 2023 aangepast door S.A.N.
Sprietje Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 Beste S.A.N. Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor een BigBisat in Noord Italië met de gegeven coördinaten. - stel de elevatie van de schotel af op 36,3 graden - stel de skew van de schotel af op -8,5 graden (de Hotbird-lnb staat het laagst) - stel de positie van de lnb's als volgt af op de rail: a - Hotbird 13 op +7 b - Astra 19,2 op nul c - Astra 23,5 op -5 d - Astra 28,35 op -10,4 - stel de skew van de lnbs als volgt af: a - Hotbird 13 op -1° b - Astra 19,2 op -3° c - Astra 23,5 op -7° d - Astra 28,35 op -11° d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnbs aan kijk t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail. - neem voor het uitrichten van de schotel op de Astra 19,2 een moeilijker te ontvangen transponder, bijv. 10773H met de zender Anixe HD (positie 142 van CD) Wat betreft de ontvangst van de Astra 28,2, zul je de BBC, ITV, Channel 4 enz. niet kunnen ontvangen. Deze zenden uit op de UK-spotbeam en die is beperkt tot de UK en West-Europa. De kans is echter aanwezig dat je wel de spotbeam van de Astra 2F kunt ontvangen met de BigBisat. Daar zitten veel ongecodeerde SD-zenders op, zie hier: https://www.lyngsat.com/Astra-2F.html Dus de zenders met een gele achtergrond. Natuurlijk kun je wel alle zenders op de Astra 28,2 ontvangen van de Europe Ku-beam, zie hier: https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html maar dus niet de transponders waar UK bij staat in de eerste kolom. De lnb's van de Astra 19,2 en 23,5 staan het dichtst bij elkaar namelijk 56mm. Gebruik je lnbs met een kop van 59,5mm, dan zul je dus iets moeten smokkelen. Richt de schotel dan eerst uit op de Astra 19,2 als deze lnb op de nul-positie staat, zet daarna de lnb van de 23,5 op de juiste positie en plaats dan de 19,2-lnb tegen de 23,5-lnb.
S.A.N. Geplaatst: 6 september 2023 Auteur Geplaatst: 6 september 2023 Beste Sprietje, Dank voor je zeer uitvoerig antwoord en natuurlijk voor de extreme snelheid waarmee je dit antwoord produceerde, GEWELDIG !! IK ben vanaf volgende week weer op die locatie dus dan ga ik er z.s.m. mee aan de gang. Die 28,2 is idd een beetje "bonus" want ik weet dat ik daar maar een beperkte ontvangst van mag verwachten. nogmaals dank en ik laat de behaalde resultaten zeker even weten Groet, San
S.A.N. Geplaatst: 10 september 2023 Auteur Geplaatst: 10 september 2023 Beste Sprietje, ik kan niet wachten om op locatie met jou gegevens uit te gaan richten maar heb toch nog een vraag bedacht. Jij geeft aan de Astra 19,2 LNB in het midden te plaatsen ? Mijn hoogste prioriteit gaat uit naar de meest maximale ontvangst (en regenreserve) voor astra 23,5. Heeft het dan zin om die 23,5 LNB op NUL te zetten en de rest er op aan te passen of is dat lood om oud ijzer ? San
S.A.N. Geplaatst: 10 september 2023 Auteur Geplaatst: 10 september 2023 Oeps, laat maar. Ik kwam in een ander topic van jou een uitleg tegen waarin je beschrijft dat de "winst" niet te verwachten valt omdat de schotel over het gehele bereik van 40 graden een gelijke versterking van 36 dB heeft dus ik denk dan mijn vraag daarmee niet meer relevant is.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen