Ga naar inhoud

Afstel gegevens voor Gibetini schotel in Spanje

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben op zoek naar de afstelgegevens voor een Gibertini SE series OP85SE schotel, met 4 x inverto black ultra twin 40mm.

De nieuwe locatie wordt Murcia / dicht bij de grens met Almeria in Spanje.
De coordinaten hiervan zijn afgerond: 37.70 -1.94

De switch is een Spaun SAR 411 diseqc 2.0 4/1

De set draait al vanaf 2017 probleemloos in Nederland maar gaat nu binnenkort verhuizen naar de nieuwe locatie. Het was toen in 2017 uitgerekend door Sprietje.

m.v.g John

Geplaatst: (aangepast)

Beste Musky1

Ja in Spanje moet de schotel echt heel anders afgesteld worden dan in Nederland. Het gaat om een Gibertini OP85SE waarmee je de 13 -19 -23 -28 oost wilt ontvangen.
Van de Astra 2 zul je alleen de Europabeam ontvangen, zenders als BBC, ITV,Channel 4 enz. zul je niet ontvangen. Je ontvangt dus alleen de transponders waarbij in de eerste kolom "Europe Ku" bij staat met een gele of groene achtergrond, zie: https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

Maar je gaat tegen een probleem op lopen als je de schotel in Spanje gaat gebruiken. De rail moet namelijk 21 graden schuin gezet worden en dat is niet mogelijk met de slobgaatjes in de rail.
Zoals je natuurlijk bij je schotel gezien hebt, zitten er op de rail een paar bobbeltjes die in een gaatje vallen op de kop van de lnb-arm. Dit dient als scharnierpunt van de rail waarop hij in schuinte is in te stellen. De slobgaatjes in de rail zijn echter veel te kort om daarmee de rail 21 graden schuin te zetten. Je zult in de kop van de lnb-arm nieuwe gaten moeten boren zodat de rail wel schuin genoeg gezet kan worden.
De bestaande twee draadgaten waarmee de rail bevestigd kan worden zijn gemaakt d.m.v. vloeiboren. Daarmee maak je het plaatstaal door hitte kneedbaar en druk je dat omlaag. Hierdoor komt er een kraag aan de plaat zodat je meer vlees hebt om te tappen. Zou je dat niet doen dan heb je maar 1 of 1,5 gang draad in de plaat en trek je de schroefdraad zo kapot. Zie hier hoe dat in zijn werk gaat:

Zelf zou ik de gaten vloeiboren en tappen maar als je dat te ingewikkeld vind, kun je natuurlijk ook gewoon twee gaten boren waar de boutjes doorheen gaan en er dan aan de achterzijde een moertje op doen. Dat is iets lastiger bevestigen maar ja, dat doe je ook maar één of twee keer.

Teken een cirkel op de bevestigingsplaat gelijk aan de afstand van de twee bevestingsbouten. Dat kun je doen met een passer vanuit het gaatje of met een fineliner en een cirkeltjesmal. Teken dan een schuine lijn onder een hoek van 25 graden waar de nieuwe gaten geboord moeten worden. Minder dan 25 graden zou ik niet doen want dan komen ze te dicht bij de bestaande gaten. Bovendien heb je met de slobgaten in de rail voldoende stelmogelijkheid om de rail 21 graden schuin te zetten.

Als je van de schrik bent bekomen en je ziet dit wel zitten om de doen, zal ik de afstelling van de lnb's plaatsen.

Gibertini arm en rail.jpeg

gibertini-multifeedhalter-2-fach.jpg

bultjtes in Gibertini rail.jpg

Gibertini arm.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Beste Sprietje,

Daar had ik niet op gerekend, ik dacht dat het alleen een kwestie van verschuiven zou zijn. Het zal even moeten wachten tot na de verhuizing omdat de schotel nu nog in gebruik is in NL.

In ieder geval bedankt voor de moeite en ik meld me wel weer na de verhuizing.

Geplaatst: (aangepast)

Stel de schotel met lnb's als volgt af:
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting naar de schotel horizontaal staat
- stel de rail 21 graden schuin, de Hotbird het laagste.
- plaats de lnb voor de Astra 23,5 oost op 37mm uit het midden van de lnb-arm
- zet de lnb's op de volgende afstanden van elkaar gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in het midden.
- plaats de Astra 28,35 op 60mm afstand van de Astra 23,5-lnb
- plaats de Astra 19,2-lnb tegen de Astra 23,5-lnb
- plaats de Hotbird 13-lnb op 133,5mm van de Astra 23,5-lnb
d.w.z., gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap
de 19,2-lnb komt 3,5mm uit positie te staan maar dat is niet erg
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
a - Astra 28,2 op -25°
b - Astra 23,5 op -22°
c - Astra 19,2 op -18°
d - Hotbird 13 op -15°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
- stel de elevatie van de schotel in op 40°
- richt de schotel uit op de Astra 23,5

Hoek van 25 graden.png

hoek van 22 graden.png

hoek van 21 graden.png

Hoek van 18 graden.png

hoek van 15 graden.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Beste Sprietje,

Bedankt voor de berekeningen hier kan ik zeker wat mee en ik zal een terugkoppeling geven als de schotel in werking is.

Groeten John

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen