Ga naar inhoud


Kippen doodgebeten?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

ik lees kippen hadden verwondingen aan de Nek . Werk van een Bunzing/wezeltje/marter.  Die gaan voor het bloed van de kippen en laten de kippen liggen.  Buizerds zijn aas eters.  Valken en soortgelijke als Rode wouw enzv vallen aan en eten ze op . Niet helemaal natuurlijk.  

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Buizerds die kippen aanvallen?

 

Ik heb nog nooit zo'n onzin gehoord.

 

Het menu van een buizerd bestaat hoofdzakelijk uit wormen, slakken, kevers, enz. daarnaast kleine dieren als muizen, mollen ed. jonge vogels, jonge konijnen enz. maar die laatste komen ook maar weinig voor.

Als een buizerd grotere dieren aanvalt betekend het meestal dat ze een wanhoopspoging doen om aan eten te komen maar kippen ed. laten ze meestal links liggen omdat de buizerd gewoon veel te langzaam is om deze te kunnen pakken.

Zie je een buizerd van een kip of ander groter dier eten dan is deze vrijwel altijd al door een ander dier gedood en eet de buizerd de restjes op.

 

Kippen worden wel massaal uitgemoord door marters en die blijven bezig tot er niets meer beweegt in het hok.

Zie je een vogel wegvliegen met een hele kip dan is het vrijwel zeker geen buizerd want die zal de (al dode) kip ter plekke opeten en heeft de kracht niet om een hele volwassen kip mee te nemen en al helemaal niet opstijgen vanuit een ren.

Meestal krijgt de buizerd de schuld omdat ze de restjes opeten maar 9 van de 10 keer is het de marter en de havik die het gericht op je kippen gemunt heeft.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gerrit B zei:

Buizerds die kippen aanvallen?

 

Ik heb nog nooit zo'n onzin gehoord.

 

Het menu van een buizerd bestaat hoofdzakelijk uit wormen, slakken, kevers, enz. daarnaast kleine dieren als muizen, mollen ed. jonge vogels, jonge konijnen enz. maar die laatste komen ook maar weinig voor.

Als een buizerd grotere dieren aanvalt betekend het meestal dat ze een wanhoopspoging doen om aan eten te komen maar kippen ed. laten ze meestal links liggen omdat de buizerd gewoon veel te langzaam is om deze te kunnen pakken.

Zie je een buizerd van een kip of ander groter dier eten dan is deze vrijwel altijd al door een ander dier gedood en eet de buizerd de restjes op.

 

Kippen worden wel massaal uitgemoord door marters en die blijven bezig tot er niets meer beweegt in het hok.

Zie je een vogel wegvliegen met een hele kip dan is het vrijwel zeker geen buizerd want die zal de (al dode) kip ter plekke opeten en heeft de kracht niet om een hele volwassen kip mee te nemen en al helemaal niet opstijgen vanuit een ren.

Meestal krijgt de buizerd de schuld omdat ze de restjes opeten maar 9 van de 10 keer is het de marter en de havik die het gericht op je kippen gemunt heeft.

 

Bij mij zijn geen marters en haviken.

Ik zie overigens alleen kraaien die kadavers ( lees lijken) eten. Kraaien zijn opruimers. Of ze zijn te lui om te jagen....

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Con, dat zijn die buizerd dus ook (opruimers wat dood aan de kant van de weg ligt) die gaan alleen in het uiterste geval achter een kip aan als er totaal niets anders meer te eten is.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd maar het dieet van een buizerd bestaat hoofdzakelijk uit wormen, slakken, muizen enz. en zeker niet uit kip.

De buizerd was ook bijna verdwenen uit het landschap door het gebruik van DDT.

Denk niet dat er veel mensen hun kippen met DDT hebben behandelt zodat de buizerds minder werden, de kans dat de DDT zich ophoopte in ander eten wat de buizerd naar binnen werkte lijkt me vele malen groter.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees kippen hadden verwondingen aan de Nek . Werk van een Bunzing/wezeltje/marter.  Die gaan voor het bloed van de kippen en laten de kippen liggen.  Buizerds zijn aas eters.  Valken en soortgelijke als Rode wouw enzv vallen aan en eten ze op . Niet helemaal natuurlijk.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit . ik kom oorspronkelijk ook uit het oosten dus samen met de man uit Slagharen moeten wij haast de 3 wijzen uit het oosten zijn 😆 we hadden vroeger veel pluimvee los rond het huis lopen.  Valken pakten wel eens een sier duif als die een beetje te ver van huis op het land zat want Valk achtigen zoals de rode kiekendief en sperwer Valk enzv zijn nogal schuw. Een buizerd is een aas eter . Die op het land nogal eens de resten van een Duif opruimde.  Een Buizerd zal never nooit een ren in gaan en zelf een kip doodmaken.  Daarom zitten Buizerds ook vaak langs de snelweg om doodgereden dieren op te peuzelen.  Vaak zitten ze op een paaltje te wachten tot er een dier wordt overreden.  Heb ook wel Dieren in een Ren gehad zoals kippen en konijnen. Als die werden doodgebeten was het het werk van een Bunzing/ wezel/ Hermelijn/marter.  Of een grote Rat kon het soms ook zijn.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, gerrit B zei:

Hallo Con, dat zijn die buizerd dus ook (opruimers wat dood aan de kant van de weg ligt) die gaan alleen in het uiterste geval achter een kip aan als er totaal niets anders meer te eten is.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd maar het dieet van een buizerd bestaat hoofdzakelijk uit wormen, slakken, muizen enz. en zeker niet uit kip.

De buizerd was ook bijna verdwenen uit het landschap door het gebruik van DDT.

Denk niet dat er veel mensen hun kippen met DDT hebben behandelt zodat de buizerds minder werden, de kans dat de DDT zich ophoopte in ander eten wat de buizerd naar binnen werkte lijkt me vele malen groter.

 

In het buitengebied waar ik woon sneuvelt er nog wel eens wat, met name eenden maar ook duiven en (jonge) ganzen.

Ik zie daar eigenlijk alleen altijd maar kraaien bij die de lijken opruimen.

 

Er zijn bij mij 3 vijanden, een buizerd (heeft een (vast) nest 350 meter verderop), eksters die eieren jatten en kuikens

pakken en als laatste héél soms een vos. Maar die laatste springt meestal niet over mijn hek hoewel ze dat wél

kunnen (hek = 1 meter hoog) maar ze vinden dat waarschijnlijk "opgewikkeld" of ze zijn lui. 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con geloof me nou.  Dat een Buizerd zo nu en dan en slak of een muisje pakt dat toevallig voorbij komt kan zijn.  Maar een kip zo vanuit de lucht aanvallen of meenemen never nooit niet.  En al helemaal niet kippen in een Ren.  De kippen die met bijtwonden in de nek dood gevonden worden in een Ren zijn slachtoffers van een Bunzing/ wezel /marter/ hermelijn.  Of een klein soort kip wordt nog wel eens door een grote Rat doodgebeten.  Ik kan uit al je kommentaren goed lezen dat jij niet op het platteland bent geboren en opgegroeid Con .en je buren waarschijnlijk ook niet.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, de meningen verschillen.

 

Kan een buizerd een kip pakken?
 
Tijdens 79 waarnemingen, die steeds 90 minuten duurden, zagen de onderzoekers in totaal 141 roofvogels: 109 buizerds, 5 haviken, 20 torenvalken, 6 boomvalken en 1 zeearend. In 10 gevallen zagen ze een aanval op kippen. Bij 4 van die 10 aanvallen was een havik betrokken, bij 6 gevallen een buizerd.
 
 
 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijn aanvallen dat is wat Buizerds ook doen op mensen als ze jongen hebben.  Werd onlangs nog aandacht aan besteed in het NOS journaal.  Maar een Buizerd gaat never nooit een kip aanvallen als prooi. En zeker niet als kippen in een Ren zitten. Ook niet als de Ren van boven open is  . De betreffende kippen hadden bijtwonden in de nek. De mazen in het gaas waren zoals beschreven ook veel te groot.  Typisch gevalletje van een Bunzing/ wezel/marter/ hermelijn .die vanwege de mazen van het gaas vrij spel hadden.  Zoals Drente de Mc Donalds voor wolven is.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Tja, de meningen verschillen.

 

Kan een buizerd een kip pakken?
 
 
Tijdens 79 waarnemingen, die steeds 90 minuten duurden, zagen de onderzoekers in totaal 141 roofvogels: 109 buizerds, 5 haviken, 20 torenvalken, 6 boomvalken en 1 zeearend. In 10 gevallen zagen ze een aanval op kippen. Bij 4 van die 10 aanvallen was een havik betrokken, bij 6 gevallen een buizerd.
 
 
 

 

Inderdaad. Los daarvan heb ik ooit een buizerd weg zien vliegen die in mijn tuin een krielkip (lopen vrij rond) pakte, ik was helaas te laat. En meerdere keren dat een buizerd een kip aan het plukken was en een aantal keren dat ik alleen maar een berg veren heb teruggevonden. Dat is hier gewoon de praktijk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommigen kunnen blijkbaar het Verschil tussen een Buizerd of een andere Roofvogel niet Zien. Probeer het nu voor de laatste keer: een Buizerd zal NOOIT een kip in een Ren aanvallen en dood maken.  De verwondingen van de beschreven kippen zijn 100% van een bunzing. Wezel. Marter. Hermelijn.  GROETEN VAN HET BOS RIJKE PLATTELAND.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je bent nogal stellig.

 

Roofvogels vallen gericht kippen aan. Hoewel eerder gedacht werd dat ze vooral zieke of dode dieren opruimen, blijkt dat juist gezonde kippen een gewilde prooi zijn voor de havik en buizerd. In dit observatiefilmpje van het Louis Bolk Instituut komt het voor de eerste keer zo duidelijk in beeld hoe deze roofvogels te werk gaan in de kippenuitloop. Meer informatie: louisbolk.nl/roofvogels

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...