Ga naar inhoud


Big Bisat versterking


Zilverhippie
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

In verscheidene topics over de Big Bisat op dit forum lees ik dat de versterking van de Big Bisat over de volledige rail 36 dB bedraagt.

Ik begrijp dit niet aangezien de schotel aan de zijkanten beduidend smaller is.

De centrale LNB vangt dan toch meer signaal op dan LNB's die zich aan de zijkanten bevinden?

Wie kan mij dit uitleggen?

 

bigbisat.thumb.jpg.c23da6493a8602464edf80feac490fe1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Beste Zilverhippie

 

Een lnb ontvangt de signalen in een ronde cirkel. Omdat het een offsetschotel betreft en de lnb schuin op de schotel gericht staat, tast de lnb een ovale cirkel af die hoger is dan hij breed is.
Ik heb 2 cirkels getekend van de ontvangst van de twee buitenste lnb's. Je ziet dat die maat van 44cm helemaal niet van toepassing is voor de ontvangst. De vier hoekpunten aan de schotel zijn voor de ontvangst helemaal niet nodig maar maakt de schotel alleen een stuk mooier. Kijk eens naar de Maximum E-85, ook een multifeed schotel. Die heeft die 4 punten niet omdat het ook niet nodig is maar is wel meteen een stuk minder mooi. Fransen hebben altijd meer oog gehad voor vormgeving. Dat was al zo met de Franse auto's van de afgelopen 60 jaar.

 

bigbisat ontvangst.jpg

Maximum E85.jpg

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Sprietje zei:

Omdat het een offsetschotel betreft en de lnb schuin op de schotel gericht staat, tast de lnb een ovale cirkel af die hoger is dan hij breed is.

Kan ik dan stellen dat bij beide schotels de vorm van het ovaal smaller en hoger wordt naarmate de LNB meer naar het centrum van de schotel opschuift?

(Anders hadden de schotels evengoed plat kunnen zijn boven en onder de raakpunten van de buitenste cirkels met de rand van de schotel, de gele lijn op de foto hieronder.)

 

bibisat2.thumb.jpg.afa85ef41c3a94e0f2bf6b2e5ab153c5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de cirkels worden naar buiten toe inderdaad breder en naar het midden toe smaller maar een (deel van de) schotel kan natuurlijk nooit plat zijn want dan worden de signalen niet meer naar 1 punt gefocust. Dat geldt zowel voor de hoogte-richting als de breedte richting.

 

offset principe.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me wellicht niet duidelijk uitgedrukt, maar met "plat" bedoelde ik niet het oppervlak van de schotel, maar de denkbeeldig rechte schotelrand tussen de 2 blauwe kruisjes (zowel boven als onder).

M.a.w. zou het een verschil maken voor de versterking tussen enerzijds de Big Bisat zoals hij in werkelijkheid is en anderzijds indien de twee kleine stukjes schotel boven en onder de gele lijn er niet zouden zijn.

Uit jouw laatste reactie begrijp ik nu dat die stukjes wel degelijk hun versterking bijdragen omdat het ovaalvormig oppervlak dat door de LNB wordt benut hoger (maar smaller) wordt naarmate de LNB meer naar het centrum opschuift.

Bedankt voor de toelichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zouden het boven- en onderstuk buiten de gele lijn er af mogen zijn maar dan ga je een raar model schotel krijgen. Bedenk ook dat de voorzijde van de schotel dan ook een heel vreemde vorm krijgt. Een normale offsetschotel is aan de voorzijde vlak. Als je die op een tafel legt, raakt de rand overal de tafel. Dat is bij een multifeed schotel niet het geval en ook niet bij een aantal Duitse schotels die zuiver rond zijn i.p.v. hoger dan breder, zie bijlage 1 van de Maximum-E85.

Verder is theoretisch overbodige reflectiemateriaal niet echt overbodig. Een lnb heeft op een schotel altijd een bepaalde spillover, zie bijlage 2, met andere woorden, de lnb kijkt altijd een stukje over de rand van de schotel. Ik heb dat zelf ook geconstateerd door een stuk reflectormateriaal in de juiste stand tegen de buitenrand van de schotel te houden. Ik kon op de meter zien dat ik meer signaal kreeg.

zijaanzicht.jpg

lnb ontvangstkarakteristiek.PNG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2023 om 11:25, Zilverhippie zei:

Anders hadden de schotels evengoed plat kunnen zijn boven en onder de raakpunten van de buitenste cirkels met de rand van de schotel, de gele lijn op de foto hieronder.

 

Hier heb je helemaal gelijk in.

 

"Normale" multifeed of toroidale schotels zijn meestal ook zo. Zie de simulsat, of de smw oa-1600.

 

Daar hoort dan wel bij, dat de LNBs worden uitgelijnd op de boresight: dus in lijn met de richting vanwaar het satellietsignaal komt.

Zie het linker plaatje in deze post: https://www.sat4all.com/forums/topic/354914-zweedse-toroidal-antenne/?do=findComment&comment=2401177

De schotel moet dan navenant breder zijn. En meestal heeft hij dan de 'billboard' vorm, die wij associeren met de term toroid.

 

Een BigBiSat of een Maximum smokkelt hiermee: de LNBs staan meer naar het midden van de schotel gericht (rechter plaatje in de bovenstaande link), en de schotel hoeft niet zo breed te zijn. Of de hoeken zijn afgerond, doet niet zo heel veel ter zake, denk ik.

 

Overigens gebruik ik multifeed schotel en toroid schotel als synoniemen. Al heeft een schotel als de Maximum niet de billboard vorm, het schoteloppervlak heeft exact hetzelfde type kromming als zo'n toroidale billboard: parabolisch in het verticale vlak, cirkelvormig ("sferisch") in het horizontale vlak.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, a33 zei:

Overigens gebruik ik multifeed schotel en toroid schotel als synoniemen. Al heeft een schotel als de Maximum niet de billboard vorm, het schoteloppervlak heeft exact hetzelfde type kromming als zo'n toroidale billboard: parabolisch in het verticale vlak, cirkelvormig ("sferisch") in het horizontale vlak.

 

Groet,

A33

 

Hier ben ik het niet met a33 eens.
De Bigbisat en de SMW OA 1600 zijn duidelijk toroidale schotels. De vier hoekpunten steken goed zichtbaar naar voren. De SMW OA 1600 is aan boven- en onderzijde recht terwijl de Bigbisat een ronde vorm heeft. Dit heeft geen noemenswaardige invloed op de versterking die de schotel geeft.
Maar de Maximum E-85 is geen toriodale schotel. Deze is gewoon breder uit de moederparabool gesneden. Je ziet dat ook aan de vorm als je er opzij tegenaan kijkt. De vier hoekpunten die vooruit steken en kenmerkend zijn bij toroidale schotels  zijn hier totaal niet aanwezig.

 

afbeelding 1 en 2 is de SMW OA 1600, afbeelding 3 is de Bigbisat, afbeelding 4 is de Maximum E-85.

SMW-OA-1600.jpg

IMG_20150328_172328 a(Large).jpg

bisat 2.jpg

zijaanzicht.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...