Hansw Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 Beste , omdat de Sat laatst een paar keer uitval door onweer heb ik geprobeerd voor het eerst de DAB functie te gebruiken om mijn Yamaha RX-V6a receiver . Ik heb de bijgeleverde antenne aangesloten maar ik krijg alleen zenders in de buurt van Apeldoorn en geen Radio 1 en 2 enz Mijn vrouw heeft op de bovenverdieping als zij gaat strijken een kleine DAB radio met een antenne daar ontvangt zij wel alle zenders Moet ik een andere antenne installeren in de huiskamer Mvg Hans
Noordzee Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 Heb je al opnieuw zenders gezocht? Normaal gesproken zal je wel wat meer zenders moeten kunnen ontvangen. Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000) Ontvanger : VU+ DUO 4K (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) Schotel : Visiosat Bisat Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird
Moderator ceesv Geplaatst: 25 september 2023 Moderator Geplaatst: 25 september 2023 29 minuten geleden, Hansw zei: Ik heb de bijgeleverde antenne aangesloten Dat zou dan deze antenne zijn, een dipool voor de FM band. Dat is verre van optimaal. Hoe heb je die antenne opgehangen? Is de polarisatie van het DAB signaal verticaal of horizontaal? Ik meen begrepen te hebben dat de DAB signalen verticaal zijn. Een Buitenantenne voor Band III is een betere oplossing. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Hansw Geplaatst: 25 september 2023 Auteur Geplaatst: 25 september 2023 Beste ceesv , ja dat is inderdaad de antenne die er bijgeleverd is . Is de polarisatie van het DAB signaal verticaal of horizontaal? Ik kan dit niet vinden . Mvg Hans
Moderator ceesv Geplaatst: 25 september 2023 Moderator Geplaatst: 25 september 2023 Het DAB signaal zou verticaal gepolariseerd zijn. Je zou de dipool dus verticaal moeten ophangen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 26 september 2023 Geplaatst: 26 september 2023 Maak zelf even een uitstekende DAB-binnenantenne van een stukje coax en een F-connector. Zie de maatvoeringen en hoe je hem ophangt.
astro iris Geplaatst: 26 september 2023 Geplaatst: 26 september 2023 Deze gebruik ik ook en bij normale omstandigheden haal ik hiermee meer dan 100 zenders binnen, bij extreme omstandigheden zelfs meer dan 200. 1
John77 Geplaatst: 26 september 2023 Geplaatst: 26 september 2023 Deze ook gemaakt, werkt goed en achter het gordijn gemonteerd. Meer dan 100 zenders.
Sprietje Geplaatst: 27 september 2023 Geplaatst: 27 september 2023 Als je even nadenkt over deze antenne dan zet je toch wel enkele vraagtekens. 1- bij het geel gekleurde gedeelte is de buitenmantel verwijderd. Hu..., maakt dat verschil uit of die plastic mantel er nu wel of niet op zit? 2- meteen achter de afgestripte buitenmantel worden 2 krullen in de coax geplaatst. Er liggen zo vaak bochten in de coaxkabel die helemaal geen invloed op het signaal hebben. Waarom hier dan wel in deze afgeschermde kabel? Zou de antenne niet net zo goed werken als je alleen maar van dat stuk coax 300mm vlechtmantel en buitenmantel verwijderd, desnoods ook nog de kunststof binnenmantel en hem dan aan een tirewrapje ophangen? Ik heb hier in Spanje totaal geen DAB-signaal dus kan het zelf niet uitproberen of het verschil uit maakt.
Moderator ceesv Geplaatst: 27 september 2023 Moderator Geplaatst: 27 september 2023 1 uur terug, Sprietje zei: 2- meteen achter de afgestripte buitenmantel worden 2 krullen in de coax geplaatst. Er liggen zo vaak bochten in de coaxkabel die helemaal geen invloed op het signaal hebben. Waarom hier dan wel in deze afgeschermde kabel? Men simuleert hiermee de aarding. Dit lijkt op een groudplane antenne, vandaar die "krullen" Uitleg De groundplane is afgeleid van de Marconi antenne. Uitleg Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
hvdh Geplaatst: 27 september 2023 Geplaatst: 27 september 2023 Dit wordt wel een "flowerpot" antenne genoemd, er is veel over te vinden. Effectief een dipool, waarbij de smoorspoel ongeveer op de gebruikte frequentie moet resoneren (hoge impedantie). Meestal wordt alles in een PVC buis gepropt, en wordt de spoel meteen ook om de buis gewikkeld. De buitenmantel wordt meestal verwijderd omdat die een onbekende verkortingsfactor heeft. Heb deze antenne zelf nooit gemaakt trouwens. Hier vond ik een calculator https://nomonsuhendar.blogspot.com/2020/12/flower-pot-antenna-calculator.html Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
Sprietje Geplaatst: 27 september 2023 Geplaatst: 27 september 2023 (aangepast) Maar wat vinden jullie van het feit dat de pvc buitenmantel er vanaf wordt gehaald? 27 september 2023 aangepast door Sprietje
Mojo Geplaatst: 27 september 2023 Geplaatst: 27 september 2023 59 minuten geleden, Sprietje zei: Maar wat vinden jullie van het feit dat de pvc buitenmantel er vanaf wordt gehaald? Er zijn sites waar men adviseert om dat niet meer te doen You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Sprietje Geplaatst: 27 september 2023 Geplaatst: 27 september 2023 (aangepast) Ja, ik lees dat mensen zich afvragen wat voor nut dit heeft. Het ziet er dan in ieder geval wel een stuk netter uit. Voor de vlechtmantel zou je de isolatie er dan wel af moeten halen en om de middenader laat je het dan zitten. 27 september 2023 aangepast door Sprietje
Hansw Geplaatst: 27 september 2023 Auteur Geplaatst: 27 september 2023 Beste , dank voor de tips , wat ik nog niet begrijp is dat de kleine draagbare DB radio van mijn vrouw wel alle zenderswel goed ontvangt met de kleine spriet antenne als ik hem plaats waar mijn av receiver in de huiskamer staat Mvg Hans
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen