Ga naar inhoud


SG-2100A H-H (maar is ergens een foute keuze)


BrunoVP

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, Sprietje zei:

Beste brunoVP

 

Een lang verhaal. Het tweede deel over de fijnafstelling van je draaibare schotel laat zich makkelijk in de volgende tekeningen samenvatten.

elevatierotoraanpassen.PNG.3919ed042bfcae5f4fa43f8886cd8add.PNG

richtingrotoraanpassen.png.70a9b65eb4a50e78a2d93fe0355eead6.png

 

Dan het uitrichten van de schotel op het zuiden. Als je satelliet in het zuiden gevonden hebt (in dit geval de Sirius op 4,8e), moet je de rotor op de mast verdraaien totdat je maximaal signaal hebt. Dit gaat het makkelijkste door de bovenste mastklem met een parker (zelftapper) vast te zetten. Dan kun je de rotor heel eenvoudig en erg nauwkeurig richten door de moer links bijv. een halve slag losser te zetten en de rechter moer een halve slag aan te draaien of juist andersom.

 

Wacht, wacht. Als ik het goed kan lezen, dan is Sirius op tov mijn locatie het zuiden?
En nu antwoord per antwoord. Net als mijn vragen. We komen er wel uit. Opgeven staat nu nog zeker niet in mijn agenda.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
26 minuten geleden, BrunoVP zei:

Dus ik stel de rotor op het 0 punt.
Ik draai naar Astra4. Rotor en schotel in zijn geheel.

Het is je al een aantal keren uitgelegd.

 

Je zet de rotor met de controls op het 0 punt, dat is pal zuid.

Ook het rororhuis zet je richting zuid.

Je monteert de schotel op de rotor ook richting pal zuid.

Je draait de rotor met je ontvanger naar de Sirius, 4,8 graden , dat is vanuit jouw locatie nagenoeg pal zuid, de rotor zal minder dan 1 graad verdraaien.

Daarna justeer je de gehele contraptie op de mast een heel klein beetje naar links of rechts voor maximum signaal.

 

tenslotte controleer je de elevatie van jer schotel voor optimaal signaal, voorop gesteld dat je de draaibare rotorarm de juiste hoek hebt gegeven die bij jouw locatie hoort.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

Het is je al een aantal keren uitgelegd.

 

Je zet de rotor met de controls op het 0 punt, dat is pal zuid.

Ook het rororhuis zet je richting zuid.

Je monteert de schotel op de rotor ook richting pal zuid.

Je draait de rotor naar de Sirius, 4,8 graden , dat is vanuit jouw locatie nagenoeg pal zuid, de rotor zal minder dan 1 graad verdraaien.

Daarna justeer je de gehele contraptie op de mast een heel klein beetje naar links of rechts voor maximum signaal.

Je hebt het dan wel over mechanisch draaien? Ontvanger komt nog niet ter sprake. Toch? Een ergens ben ik ook al tot die ontdekking geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal de rotor nadat je alles mechanisch op het zuiden hebt uitgericht met je ontvanger naar de Sirius moeten draaien.

Daarna kijk je op je ontvanger of je beeld hebt en draai je het hele rotorhuis op de mast iets naar links of rechts voor maximum signaal.

 

Je rotor zal ongeveer 0,5 graden verdraaien wanneer je vanuit het zuiden afstemt met je ontvanger op de Sirius.

 

Het verschil tussen ongeveer en precies.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Sprietje zei:

Malderen, Londerzeel, België ligt op 4.236 oost. De Sirius staat op 4,8 oost. Die staat het meest zuidelijk voor je. Dat is maar een verschil van 0,56 graden.

 

Begin het meer en meer te gaan begrijpen. Dus de ontvanger is nog even niet aan de orde. Rotor en schotel sanningsloos uitrichten. Eventueel met behulp van een satfinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ceesv zei:

Je zal de rotor nadat je alles mechanisch op het zuiden hebt uitgericht met je ontvanger naar de Sirius moeten draaien.

Daarna kijk je op je ontvanger of je beeld hebt en draai je het hele rotorhuis op de mast iets naar links of rechts voor maximum signaal.

 

Ik begin het meer om meer te begrijpen. Als het weer het ergens toelaat begin ik er morgen aan. Nu is het te donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke coax gebruik je bij een rotor?


In ieder geval geen CCS-coax. Dat is coax met een verkoperde ijzeren middenader. CCS staat voor Copper Clad Steel (verkopert ijzerdraad). Deze heeft veel meer elektrische weerstand dan coax met een koperen middenader. Hierdoor kan het voorkomen dat als de rotor ver links- of rechts is verdraaid, hij de kracht niet meer heeft om terug te draaien, e.e.a. natuurlijk afhankelijk van de grootte (gewicht) van de schotel). Of je CCS-coax hebt kun je makkelijk met een magneetje controleren dat je tegen de middenader houdt. Het plakt er dan aan vast.

 

Clad-Metal-Wire.png.81b5a2f852462864a9709704030f08f2.png

 

 


Van belang is dat de coax niet te veel elektrische weerstand heeft. Hierbij speelt de lengte van de coax een belangrijke rol. Zie onderstaande tekening.

 

max.weerstandcoax.png.4cc71b56039c5a0693c6512ac4343761.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Sprietje zei:

Nou, eigenlijk wel. Je gebruikt toch Usals. Dan moet je de coördinaten van je schotel opgeven. De rotor wordt dan automatisch naar de satelliet gedraaid. Dat is bij jou maar ongeveer een halve graad en dus amper te zien.

 

Het mechanisch uitrichten van rotor en schotel is grotendeels een beetje gelukt. De elevatie van de schotel dan ook. 63mm. Op een paar honderdtsen na.

Ontvanger heeft zich nu electrisch op Sirius gezet. Helaas geen ontvangst.
Als het weer mij toelaat morgen alles overnieuw.
En dan komt die prangende vraag terug naar boven. Rotor terug in 0 stand. Alles naar magnetisch zuiden richten. En dan weet ik het niet meer verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
14 minuten geleden, BrunoVP zei:

Ontvanger heeft zich nu electrisch op Sirius gezet. Helaas geen ontvangst.

Heb je wel een zenderlijst in je ontvanger zitten voor die satelliet?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zenderlijst is niet nodig als er bij tuners gekozen wordt voor signaalsterkte .Zit in het image verwerkt.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Sprietje zei:

Welke coax gebruik je bij een rotor?


In ieder geval geen CCS-coax. Dat is coax met een verkoperde ijzeren middenader. CCS staat voor Copper Clad Steel (verkopert ijzerdraad). Deze heeft veel meer elektrische weerstand dan coax met een koperen middenader. Hierdoor kan het voorkomen dat als de rotor ver links- of rechts is verdraaid, hij de kracht niet meer heeft om terug te draaien, e.e.a. natuurlijk afhankelijk van de grootte (gewicht) van de schotel). Of je CCS-coax hebt kun je makkelijk met een magneetje controleren dat je tegen de middenader houdt. Het plakt er dan aan vast.

 

Clad-Metal-Wire.png.81b5a2f852462864a9709704030f08f2.png

 

 


Van belang is dat de coax niet te veel elektrische weerstand heeft. Hierbij speelt de lengte van de coax een belangrijke rol. Zie onderstaande tekening.

 

max.weerstandcoax.png.4cc71b56039c5a0693c6512ac4343761.png

 

Details van de gebruikte coax.

Telenet- Interkabel.jpg

Double shield.jpg

Pure copper.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zet je rotor op het nulpunt, je schotel zet je dan recht vooruit op je rotor, (dus dat je schotel ook op het nulpunt blijft staan) je draait je rotor met de hand naar de Sirius terwijl je de schotel niet verdraait (de schotel moet recht vooruit blijven kijken) vervolgens stel je de parameters in in je ontvanger die ik je heb gegeven, dan is het een kwestie van voorzichtig trekken en duwen aan de schotel; even een beetje vastzetten, daarna via je ontvanger via USALS draaien naar Oost en West (naar de uiterste satellieten die je kan onderscheppen), uiteraard moet je wel je USALS gegevens hebben ingevoerd en de parameters van de frequenties die ik je heb gegeven.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...