iamsander Geplaatst: 2 november 2023 Geplaatst: 2 november 2023 Ik heb een VU+ Ultimo 4K ontvanger sinds 2020. Prima ontvanger maar nu al voor de 3e keer in 3 jaar bleef de tijd stilstaan en reageerde de ontvanger niet meer op de afstandstandsbediening. Na het uit en aan zetten van de ontvanger deed die het weer. Maar wederom was mijn opname lijst weg (opnames staan op mijn Synology NAS Server) en bij netwerktest: LAN verbinding IP-adres: onbevestigd en Nameserver: onbevestigd. Automatische IP verkrijgen (DHCP) staat aan. Ik heb niets veranderd aan mijn modem, nas of ontvanger. Vroeger was ik veel mee bezig met mijn linux ontvangers maar nu ben er er niet echt actief mee bezig meer. Andere bezigheden gekregen. Gebruiken hem enkel nog voor TV Vlaanderen te kijken en opnemen naast NLZiet en streaming diensten we hebben. Nu wilde me partner vanavond een opnamen kijken en kwam ik er achter dat er een probleem is zomaar vanuit het niets. Ben de halve avond er al mee bezig en geen stap verder. Heb zelfs de Modem, NAS en VU+ uit gezet en weer aan. Maakt niets uit. Heeft iemand een idee hoe dit plots kan en hoe op te lossen is?. In het verleden is het me blijkbaar 2x gelukt aan de praat te krijgen maar kom er nu niet uit meer en krijg er een beetje een punthoofd van. We kunnen nu dus niet opnemen meer en ook geen EPG inladen meer. Enkel nog live kijken met deze toch zeer duren ontvanger. Kreeg inmiddels al gemopper over de ontvanger. Grote tripple sat schotel & Xtrend ET 8000 & Humax (Ziggo)
iamsander Geplaatst: 3 november 2023 Auteur Geplaatst: 3 november 2023 Update. Inmiddels ruim 6 uur bezig erbij en nog geen stap verder. Bij Netwerktest LAN Verbinding blijven IP-Adres en Nameserver maar onbevestigd. Op mijn FritzBox staat mijn VU+ bij Ongebruikte verbindingen terwijl hij hij toch gebruikt wordt. Was ook al tijden niet in mijn modem geweest. Ik werk trouwens met OpenPLI maar na ruim 6 uur begin ik het wel zat te worden. Hopelijk heeft iemand nog een tip. Grote tripple sat schotel & Xtrend ET 8000 & Humax (Ziggo)
Moderator ceesv Geplaatst: 3 november 2023 Moderator Geplaatst: 3 november 2023 Ik krijg de indruk dat je ontvanger geen netwerk verbinding heeft. Heb je een probleem met je lan kabel, switch of router? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 (aangepast) Je zou eens kunnen vertellen of je ook Internet hebt van Ziggo or who ever. Ook in combinatie met plugins + applicaties die uit het internet/netwerk gegevens ophalen welke op dat moment dus niet ter beschikking zijn kan je Vu+ Ultimo4K crashen. Daar de netwerkinstellingen die wegvallen (klok staat stil + Receiver hangt) te maken kan hebben met je provider en de router. DHCP of vast IP adres Gateway = router DNS / Nameserver = nieuw Ziggo DNS IP (regio afhankelijk bij sommigen) 84.116.46.22 (tweede is 84.116.46.23) Dus als er iets niet klopt op router en Vu+ kunnen ook interne adressen van je thuisnetwerk ( NAS verbinding) spaaklopen. Als je al langer erbij bent @iamsander, moet je toch weten dat je ook een backup moet maken in OpenPli en dus instellingen netjes kunt herstellen, los van die IP kwestie die ik noemde. En overigens de versie van OpenPli is ook belangrijk die op je Vu+Ultimo4K staat. Sommige versies worden niet meer ondersteund door een feed! 3 november 2023 aangepast door Tonskidutch Coles Corner Richard Hawley
Tonskidutch Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 p.s. ik zie net dat je een fritzbox gebruikt een en ander hangt ook samen met die Fritzbox of die een IP6 DNS adres doorgeeft of alleen IP4. Coles Corner Richard Hawley
Codx Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Allereerst het is vrij normaal dat je ontvanger ooit een keer vast loopt, 3x in 3 jaar is niks natuurlijk. Maar meestal is herstarten dan voldoende om het weer werkend te krijgen. Maar misschien is dat juist het probleem en herstart jij die ontvanger nooit. Je zegt feitelijk mijn instellingen worden niet onthouden en dat kan als de flash van de box vol zit en die nooit herstart is. Ik zou even testen of je box een netwerk verbinding heeft of dat je vanaf een computer kunt pingen of inloggen op je boxje. Dan weet je in iedergeval dat er netwerk is. Dan moet je even kijken of de DNS en nameserver staan ingevuld of dat die deze van je fritzbox krijgt. Desnoods kun je de fritzbox even herstarten en daarna je ontvanger om te kijken of je deze gegevens automatisch krijgt. Anders kun je altijd zelf het IP adres en DNS (nameservers) en gateway toewijzen en kijken of het dan werkt. Maar mijn vermoeden is dat de flash vol zit misschien doordat je ooit een opname op de flash hebt gedaan ipv op de NAS toen je met het instellen bezig was. SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Tonskidutch Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Ik kan me er iets bij voorstellen daarom ook m'n suggestie om eens een backup terug te zetten en helemaal een vers image erop kan altijd ook al kost het de minder ervaren gebruiker iets meer tijd. Coles Corner Richard Hawley
hugogertie Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 15 uren geleden, iamsander zei: Ik heb een VU+ Ultimo 4K ontvanger sinds 2020. Prima ontvanger maar nu al voor de 3e keer in 3 jaar bleef de tijd stilstaan en reageerde de ontvanger niet meer op de afstandstandsbediening. Na het uit en aan zetten van de ontvanger deed die het weer. Maar wederom was mijn opname lijst weg (opnames staan op mijn Synology NAS Server) en bij netwerktest: LAN verbinding IP-adres: onbevestigd en Nameserver: onbevestigd. Automatische IP verkrijgen (DHCP) staat aan. Ik heb niets veranderd aan mijn modem, nas of ontvanger. Vroeger was ik veel mee bezig met mijn linux ontvangers maar nu ben er er niet echt actief mee bezig meer. Andere bezigheden gekregen. Gebruiken hem enkel nog voor TV Vlaanderen te kijken en opnemen naast NLZiet en streaming diensten we hebben. Nu wilde me partner vanavond een opnamen kijken en kwam ik er achter dat er een probleem is zomaar vanuit het niets. Ben de halve avond er al mee bezig en geen stap verder. Heb zelfs de Modem, NAS en VU+ uit gezet en weer aan. Maakt niets uit. Heeft iemand een idee hoe dit plots kan en hoe op te lossen is?. In het verleden is het me blijkbaar 2x gelukt aan de praat te krijgen maar kom er nu niet uit meer en krijg er een beetje een punthoofd van. We kunnen nu dus niet opnemen meer en ook geen EPG inladen meer. Enkel nog live kijken met deze toch zeer duren ontvanger. Kreeg inmiddels al gemopper over de ontvanger. Probleem zit waarschijnlijk in de Nas, ik heb dezelfde en wanneer je een nieuwe image of wat op je VU installeert kan dit probleem er plots zijn. Het kan zijn dat je NAS een update van een app nodig heeft en wanneer je die niet hebt gedaan stopt de toegang van je fileserver. Het kan ook zijn dat na een update je moet in de NAS vrijgeven dat je VU weer mag kijken in een bepaalde map. Ga dan in het menu van je nas naar het configuratie scherm - gedeelde map en klik de map aan waar je opnames in staan - ga boven in de balk naar bewerken en ga naar NFC-Machtigingen en maak hier je ip adres van de VU in aan, sla de boel op en waarschijnlijk kun je de opnames weer zien. VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1
iamsander Geplaatst: 3 november 2023 Auteur Geplaatst: 3 november 2023 Bedankt voor alle reacties. Ik heb alles even door lopen lezen. We hebben KNP Glasvezel 1GB internet. Sinds we geen Ziggo meer hebben gebruiken de de ontvanger dus enkel nog voor TV Vlaanderen en wat Britse zenders. Vandaar minder actief mee geweest ben en ik nu dus vastliep. Heb ook nog een oude Xtrend liggen dus stof loft te happen. Ben al een beetje uit het OpenPLI gebeuren geraakt Het eerste wat ik geprobeerd heb ik mijn LAN kabel die ik voor mijn laptop gebruik in de ontvanger gestoken. En wat denk je... Er is weer internet op. Dan moet ik eens naar de LAN splitter kijken in in het kastje onder apparatuur omdat er vanaf daar 1 naar ontvanger en tv gaat. Terwijl ik dit schreef bedacht ik me iets en ben ik in de meterkast gaan kijken waar ook een kastje op stroom staat waar internet in doorgestuurd wordt. Ik bedacht me namelijk iets. En ja er brandde enkel een rood lampje en geen groene meer. Na de stroom eraf en weer aan kwamen de groene lampjes en de LAN kabel van ontvanger erin en ook nu deed het internet het weer. Blijf het raar vinden dat in de meterkast verbinding door kastje plots weg was weer. (Voorstaan het eerst daar eens kijken. Op de Fritzbox staat de VU+ ook weer als actieve verbinding. Mijn opnames kan ik nog steeds niet vinden via de ontvanger. Je krijg enkel 1 (Anders...) / 2 Internal flash Klik je op 1 dan krijg je selecteer opnamepad... / <Bovengelegen map> Klik je op <Bovengelegen map> krijg je... <Overzicht van opslagmedia> ... klik je hier op krijg je Internal flash Home Media Mnt Run usr De opnameloctaties staan allemaal zo... /media/net/DS916PLUS/Opnames Betreft Mount Daar staan 5 dingen in. Door mij ooit zo gedaan. VUULIMO4K IP: 192.xxx.xxx.19 map: media/hdd groen vinkje actief NFS share gebruik als vervanging voor harde schijf rood Sharename IP: 0.0.0.0 map:media/hdd rood krijsje RS-SERVER IP: 192.xxx.xxx.21 map:volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames groen vinkje actief NFS share gebruik als vervanging voor harde schijf groen DS916PLUS IP: 192.xxx.xxx.21map:volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames groen vinkje actief NFS share gebruik als vervanging voor harde schijf groen ds916plus IP: 192.xxx.xxx.xxx.21 map:media/hdd groen vinkje actief NFS share gebruik als vervanging voor harde schijf groen Vroeger had ik een externe HDD verbonden aan mijn ontvanger voor opnames en later opnames op mijn NAS. In mount had ik toen wat toegevoegd maar niets verwijderd verder. Ik gok dat 4 mounts overbodig zijn? Op mijn NAS staan alle opnames die gemaakt zijn in de map VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames IP eindigend op .19 is de VU+ en eindigend op .21 is mijn NAS Hoop dat dit het wat duidelijker maakt. Ik gok (zo gaat het vaak bij me) is het iets kleins waar ik dan lang mee bezig mee ben. Moet er ook weer eens wat actiever mee bezig zijn. Ook leerzaam. Grote tripple sat schotel & Xtrend ET 8000 & Humax (Ziggo)
bellejt Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 schakel eens die DHCP uit en zet alles op fixed adres. Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
John van Dreumel Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 2 uren geleden, bellejt zei: schakel eens die DHCP uit en zet alles op fixed adres. Een goed advies. Ik heb mijn Ultimo 4k ook al tijden een door de router vastgezet IP adres gegeven en niet door de box net als uiteraard ook de NAS en andere belangrijke devices in mijn netwerk. Ik heb ook een FritzBox en na tips van derden heb ik het bereik van DHCP vergroot. Ik gebruik veel verschillende hardware en bij een beperkte DHCP range zou ik tegen bezette IP adressen kunnen aanlopen. De laatste tijden nauwelijks nog problemen. Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam. Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.
iamsander Geplaatst: 3 november 2023 Auteur Geplaatst: 3 november 2023 DHCP uit gezet zonder resultaat. Grote tripple sat schotel & Xtrend ET 8000 & Humax (Ziggo)
Tonskidutch Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 20 uren geleden, iamsander zei: Hoop dat dit het wat duidelijker maakt. nou niet echt, maar een tip in linux syntax mag er geen spatie voorkomen in het pad Coles Corner Richard Hawley
iamsander Geplaatst: 4 november 2023 Auteur Geplaatst: 4 november 2023 1 uur terug, Tonskidutch zei: nou niet echt, maar een tip in linux syntax mag er geen spatie voorkomen in het pad Map naam kan ik wel aanpassen tot 1 woord. Grote tripple sat schotel & Xtrend ET 8000 & Humax (Ziggo)
iamsander Geplaatst: 4 november 2023 Auteur Geplaatst: 4 november 2023 Met Angry IP Scanner is het me gelukt via mijn laptop in de ontvanger te komen. En gelijk aan snelstart toe te voegen. In heb bestand met de extensie debuglog (wat bestaat uit 292 pagina's in words) als ik zoek naar de woorden mount vind ik o.a dit.... HardwareInfo] Scanning hardware info Detected: vuultimo4k (1500A0) [eDVBFrontend] Failed to open /dev/dbox/fp0 [Misc_Options] 12Vdetect cannot open /proc/stb/misc/12V_output: No such file or directory [Console] command: mount /dev/mmcblk0p1 /tmp/MultibootU8JTtw [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh [Console] command: umount /tmp/MultibootU8JTtw [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh [Console] command: mount /dev/mmcblk0p3 /tmp/MultibootU8JTtw [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh [Console] command: umount /tmp/MultibootU8JTtw [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh [Console] command: mount /dev/mmcblk0p4 /tmp/MultibootU8JTtw [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh [Console] command: umount /tmp/MultibootU8JTtw [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh [Multiboot] Bootslots found: {} [AutoMount.py] UMOUNT-CMD-3 ---> umount -fl '/media/net/ds916plus' umount: can't unmount /media/net/ds916plus: No such file or directory [AutoMount.py] NFS MOUNT-CMD---> mount -t nfs -o rw,nolock,soft,noatime,proto=tcp,retry=0,intr '192.168.178.21:/media/hdd' '/media/net/ds916plus' [Console] command: mount -t nfs -o rw,nolock,soft,noatime,proto=tcp,retry=0,intr '192.168.178.21:/media/hdd' '/media/net/ds916plus' [Avahi] watch activated: 0x1 [Console] finished: mount -t nfs -o rw,nolock,soft,noatime,proto=tcp,retry=0,intr '192.168.178.21:/media/hdd' '/media/net/ds916plus' [AutoMount.py] CheckMountPointFinished mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.178.21:/media/hdd mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.178.21:/media/hdd mount: mounting 192.168.178.21:/media/hdd on /media/net/ds916plus failed: Permission denied 32 [AutoMount.py] CheckMountPointFinished, verifying: /media/net/ds916plus [AutoMount.py] CheckMountPointFinished, path not found, disabling... [AutoMount.py] CheckMountPointFinished, verifying: /media/net/VUULTIMO4K [AutoMount.py] CheckMountPointFinished, path not found, disabling... [AutoMount.py] UMOUNT-CMD-3 ---> umount -fl '/media/net/RS-SERVER' umount: can't unmount /media/net/RS-SERVER: No such file or directory [AutoMount.py] NFS MOUNT-CMD---> mount -t nfs -o rw,nolock,tcp,soft,noatime,retry=0,intr '192.168.178.21:/volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames' '/media/net/RS-SERVER' [Console] command: mount -t nfs -o rw,nolock,tcp,soft,noatime,retry=0,intr '192.168.178.21:/volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames' '/media/net/RS-SERVER' [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh [AutoMount.py] CheckMountPointFinished, # of appContainers: 1 [EPGImport] checkValidServer serverurl http://epgspot.com/rytec_epg/rytecNWS.xz [eDVBFrontend8] invalidate current switch params [Console] finished: mount -t nfs -o rw,nolock,tcp,soft,noatime,retry=0,intr '192.168.178.21:/volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames' '/media/net/RS-SERVER' [AutoMount.py] CheckMountPointFinished mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.178.21:/volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.178.21:/volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames mount: mounting 192.168.178.21:/volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames on /media/net/RS-SERVER failed: Permission denied 32 [AutoMount.py] CheckMountPointFinished, verifying: /media/net/RS-SERVER [AutoMount.py] CheckMountPointFinished, path not found, disabling... [AutoMount.py] UMOUNT-CMD-3 ---> umount -fl '/media/net/nas' umount: can't unmount /media/net/nas: No such file or directory [AutoMount.py] NFS MOUNT-CMD---> mount -t nfs -o rw,nolock,soft,async,noatime,proto=tcp,retry=0,intr 'DS916plus:/volume1/vu plus ultimo 4k opnames/' '/media/net/nas' [Console] command: mount -t nfs -o rw,nolock,soft,async,noatime,proto=tcp,retry=0,intr 'DS916plus:/volume1/vu plus ultimo 4k opnames/' '/media/net/nas' [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh [AutoMount.py] CheckMountPointFinished, # of appContainers: 1 [eDVBFrontend8] sendDiseqc: e00000(DiSEqC reset) [eDVBFrontend8] sleep 50ms [Console] finished: mount -t nfs -o rw,nolock,soft,async,noatime,proto=tcp,retry=0,intr 'DS916plus:/volume1/vu plus ultimo 4k opnames/' '/media/net/nas' [AutoMount.py] CheckMountPointFinished mount.nfs: access denied by server while mounting DS916plus:/volume1/vu plus ultimo 4k opnames/ mount.nfs: access denied by server while mounting DS916plus:/volume1/vu plus ultimo 4k opnames/ mount: mounting DS916plus:/volume1/vu plus ultimo 4k opnames/ on /media/net/nas failed: Permission denied 32 Plugin probably removed, but not cleanly in /usr/lib/enigma2/python/Plugins/Extensions/WebInterface [RemoteChannelStreamConverter] fallback to default translation for Remote channel stream converter [AutoMount.py] UMOUNT-CMD-3 ---> umount -fl '/media/net/ds916plus' umount: can't unmount /media/net/ds916plus: No such file or directory [AutoMount.py] NFS MOUNT-CMD---> mount -t nfs -o rw,nolock,soft,noatime,proto=tcp,retry=0,intr '192.168.178.21:/media/hdd' '/media/net/ds916plus' [Console] command: mount -t nfs -o rw,nolock,soft,noatime,proto=tcp,retry=0,intr '192.168.178.21:/media/hdd' '/media/net/ds916plus' [eConsoleAppContainer] Starting /bin/sh libpng warning: iCCP: known incorrect sRGB profile libpng warning: iCCP: known incorrect sRGB profile libpng warning: iCCP: known incorrect sRGB profile libpng warning: iCCP: known incorrect sRGB profile [gRC] main thread is non-idle! display spinner! [BT] current status : 1 En zo kan ik nog wel door gaan. Ik weet niet of het uit maakt dat ik een oudere OpenPLI versie heb van jaar dat ik de ontvanger gekocht heb? Software Systeem OE: PLi-OE Firmware versie: OpenPLi 7.3-release (2020-08-29-release-7.3) Meestal is het trouwens iets kleins wat het probleem oplost waar ik dan heel lang mee bezig ben tot ik een ingeving krijg of door hulp online. Grote tripple sat schotel & Xtrend ET 8000 & Humax (Ziggo)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen