Ga naar inhoud


Advies gevraagd montage Triax rail voor 16-13-5e-1w


Hansen
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb na een aantal jaren (o.a. na verhuizing) weer zin en tijd om wat aan mijn satellietontvangst te doen. Op mijn oude adres had ik ooit een 1,2 m. Channel Master met aqtuator, maar deze op een gegeven moment vervangen voor een Triax 60 cm met een 28-23-19 LNB. Die heb ik nog steeds en bevalt prima, alleen met heel zwaar weer even regenuitval. Wat ik mis is 13 oost en nog wat meer als het kan. Ik heb een Triax TDS 80 cm bij geplaatst met een duo 3 graden LNB, omdat ik behalve 13 oost ook graag 16 oost wil ontvangen. (De reden hiervoor doet er niet toe). Maar ik kreeg onvoldoende signaal, zowel met 13 als met 16 positie in de houder en secuur uitrichten wou het niet lukken. Van alles uitgeprobeerd, ik denk dat de LNB niet deugd, heb hem laten vallen dat zou de reden kunnen zijn. Ik heb nu even een oude single Rt LNB geplaatst en even uitgericht op 16 oost en dat werkt prima. 640 hits met scan. (zie foto met signaal (Nb. het kan nog wel wat beter, maar omdat dit tijdelijk is geen behoefde aan).Terugsturen of een andere kopen had ik geen zin in. Dan maar een rail gekocht voor 4 satellieten. Ik wil nu behalve 16-13 oost ook 5 oost en 1 west proberen. Voor de rail heb ik 3 Relook LNB’s, gekocht en 1 MegaSAT Multifeed LNB Single. Die laatste dacht ik voor 13 oost te gebruiken daar deze meer gevoelig voor neerslag is en dat is daar minder noodzakelijk dan op 16 oost, lijkt mij (zie foto #). Ik dacht de schotel eerst uit te richten op 9 oost (met de single lnb die er nu aan zit) en daarna de rail er op. Dan is dus de vraag waar de LNB’s te plaatsen, de plaats en onderlinge afstanden van de 4 LNB’s, voor deze posities, (16-13 - 5 oost en 1 west. de hoek van de rail, de skew van de lnb’s en de plaats naar voren achteren in de houders. Als ik eenmaal signaal heb kan ik het verder wel aan. Hopelijk kan iemand (Rietje bv. ) mij wat verder helpen. Bij voorbaat dank.

 

# de vulring met excentrisch midden gat (zat bij de 3graden LNB die niet deugd) heb ik gebruikt in de Trix LNB houder, zodat de lnb dicht naast de andere past. Middelpunten zitten hier nu op 37,8 mm. Kan eventueel wat van de ribben weg slijpen voor nog ca. 4 mm.

 

Zie verder de foto’s w.o. de locatie. 52,48’16 – 6.03’40.

Overzicht.jpg

Schotels.jpg

Rail met.jpg

Signaal app.jpg

Sinaal tv.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij een 3 graden monoblock staan de koppen net zover van elkaar als van de 4,3 graden duo-lnb. Voor een 4,3 graden duo-lnb heb je een schotel van 60cm breed nodig. Voor een 3 graden monoblock dus een schotel van 4,3/3x60=86 cm breed. Logisch dat het niet gaat lukken met een TDS 80 die maar 70cm breed is. Als je een TDS 100 had gekocht had dat 3 graden monoblock wel gepast.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij twee satellieten met een afstand van 3 graden op een TD80, moeten de lnb's h.o.h. 29,5mm van elkaar staan. Relook-lnb's hebben een diameter van 40mm. Die kunnen dus niet dicht genoeg tegen elkaar. Een Megasat-lnb heeft een kopdiameter van 28mm. Als je er daarvan 2 naast elkaar zet past het dus wel maar alleen jammer dat de lnb-klemmen buitenwerks een diameter van 50mm hebben waardoor je ze dus niet dichter dan ongeveer 48mm van elkaar kunt zetten. Je haalt je een hoop problemen op de nek door een te kleine schotel te kiezen.

 

2 minuten geleden, Hansen zei:

Stom dat ze er wel voor verkocht worden (zie foto) maar wil je me helpen met de afstelling van de Trix rail. 

DSC_0019.jpg

Ja, 80cm breed maar niet 80cm hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook de rechterkant van de klemmen (dus 2 gebruiken)  er afzagen en een gaatje boren in de voet en het potgat van de schroef. Dan kan er een spanbandje door om de lnb vast te trekken. Maar er nog een probleempje? de behuizing is aan 1 kant breder en weet nog niet of het dan haalbaar is. Ze staan wel wat onder een hoek, maar dat is gering. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het gemeten en het is niet te doen, kom op ca. 31 mm uit. Ga even nadenken wat te doen nu. Eventueel bestel ik nog een 80 cm Triax. ( zie een 1 mtr. hier niet zitten) en vervang de 60 cm met de  de 28-23-19 LNB, die  is 15 jaar oud. Dan kan ik daar ook een rail op plaatsen om de lnb's te  verdelen over 2 schotels. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Hansen

 

Allereerst even uitleggen waarom het mis ging met het 3 graden monoblock op de Triax 80.
Een 3 graden monoblock is gemaakt om de Hotbird 13 te combineren met de Eutelsat 16. Op de Hotbird zitten zenders die in heel veel landen van Europa worden bekeken maar op Eutelsat 16 zitten zenders van landen als Albanië, Macedonië, Croatië, Slovenië, Bulgarije, Servië, Tjechië, Slowakijë, Hongarijë, Roemenië en Siberië. Het middelpunt van al deze landen is ongeveer Belgrado in Servië. Als een leverancier van lnbs een 3 graden monoblock gaat maken, dan wordt natuurlijk gekeken naar waar zo'n monoblock gebruikt gaat worden. Dat is niet in Nederland want wat moet de gemiddelde Nederlander met al die Oost-Europese zenders. Dat monoblock wordt dus gemaakt voor Oost-Europa.

 

De afstand tussen de twee koppen wordt bepaald door de ontvangsthoek tussen de 2 satellieten en die verschilt afhankelijk waar je hem gebruikt.
Een vaste stelregel is, hoe zuidelijker je zit en hoe rechter je onder de te ontvangen satellieten zit, hoe groter de ontvangsthoek. Hoe noordelijker je zit en hoe schuiner je onder de satellieten zit, hoe kleiner de ontvangsthoek.

 

Een 3 graden monoblock wordt dus gemaakt voor Oost-Europa waar de ontvangsthoek groter is dan in Nederland. Dat scheelt ongeveer 12,5%. In Belgrado is de ontvangsthoek tussen de 13e en 16e 3,6 graden, in Utrecht is dat 3,2 graden. Als in Belgrado de afstand tussen de 2 koppen precies juist is, dan moet je in Nederland een schotel hebben die 12,5% groter is. Als de fabrikant dus op het doosje schrijft "voor schotels van 80cm", dan is dat voor Nederland voor schotels van 90cm. Tja en dat gaat een fabrikant er natuurlijk niet opschrijven want die gaat er niet van uit dat je zo'n monoblock elders op een ongebruikelijke plaats gebruikt.

 

Anders is het natuurlijk dat als je zo'n 3 graden monoblock in een Nederlandse satellietshop koopt. Dan vind ik dat zo'n winkel je dat wel moet vertellen maar weten die lui veel. Die hebben er waarschijnlijk nog nooit van gehoord dat de ontvangsthoek veranderd afhankelijk van in welk land je die gebruikt.
De meeste winkelverkopers zijn geen echte vakmensen. Iemand in een kledingwinkel weet bar weinig over de textieleigenschappen van zijn verkochte kleding, ze weten dikwijls nog niet eens wat de symbolen op het etiketje betekenen, een medewerker in een satellietshop weet maar weinig over satellietbenodigdheden.

 

En nu het probleem wat jij had om je schotel uit te richten. De afstand van de twee koppen was veel te groot voor die Triax TD80. Je kon hem wel uitgericht krijgen dat je de Hotbird 13 goed ontving, maar dan ontving je de Eutelsat 16 niet of omgekeerd. Schipperen kan natuurlijk ook maar dan heb je op beide satellieten een slecht resultaat.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax TD80 in Steenwijkerwold afstellen voor de 16e, 4,8e en 1w gebeurt als volgt:


Je wilt de 9e satelliet in het midden hebben.
Plaats eerst de gewone lnb-houder in de lnb-arm en richt de schotel zo optimaal mogelijk uit op de 9 oost satelliet. Daarvoor moet de elevatie van de schotel op ongeveer 29,6 graden staan. Gebruik bijv. Dishpointer om de richting te bepalen.
Verwijder de lnb-klem en plaats nu de rail op de schotel.
Plaats de lnb's nu op de volgende afstanden:
- de 16e lnb op 70mm van het midden van de lnb-arm
- de 4,8e lnb op 42mm aan de andere zijde van het midden van de lnb-arm. Deze twee lnb's moeten dus 70+42= 112mm van elkaar staan
- de 1 west-lnb moet weer op 57mm van de 4,8e-lnb geplaatst worden
De lnb-afstanden tussen de lnb's meet je aan de voorzijde van de lnb van middelpunt tot middelpunt.
Let op: vanwege de signaalspiegeling plaats je de 16e-lnb dus westelijk van de lnb-arm, de 1 west-lnb plaats je oostelijk van de lnb-arm.
De schuinte van de rail moet maar heel gering zijn, n.l. 1,85 graden waarbij de 16e lnb net iets hoger staat dan de 1 west-lnb

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
16 oost  op -4°
4,8 oost op  0° (dus aansluiting recht omlaag)
1 west   op +5°
d.w.z. als je achter tegen de lnb kijkt is een negatieve skew met de wijzers van de klok meegedraaid en bij een positieve skew tegen de wijzers van de klok ingedraaid.

 

Opmerking: bij multifeedontvangst op een normale schotel staan de lnb's nooit helemaal 100% op de juiste hoogte. Als de onderlinge afstanden het toelaten (en dat is in dit geval) dan zul je met normale lnb's met koppen van 60mm een betere ontvangst hebben dan met smalle lnb's. De normale lnb's met feedhorn vangen de signalen beter op, bij smalle lnb's gaat een gedeelte van het signaal er langs.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...