Ga naar inhoud


Advies gevraagd montage Triax rail voor 16-13-5e-1w


Hansen
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Interessant dat ze bij dat 3 graden monoblock een excentrische verloopring mee leverden. Ik weet dat ze bestaan, Inverto heeft ze ( https://inverto.tv/accessories/325/lnb-23-40mm-feed-eccentric-plastic-adaptor )  maar je kunt ze nergens los kopen.

 

Goed gedaan om diverse vogelhuisjes op te hangen bij de schotels. Daarmee voorkom je in ieder geval dit soort problemen, zie bijlage.

Duif op de schotel.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog even een aandachtpunt.

Ik schreef om eerst de lnb-klem te monteren en de schotel op de 9e uit te richten en daarna de rail te monteren. Daarbij ben ik er wel van uit gegaan dat de lnb die op de rail gemonteerd wordt op dezelfde hoogte staat t.o.v. de lnb-arm als bij de standaard lnb-klem. Staan ze op verschillende hoogte, dan klopt de elevatie van de schotel niet helemaal.

Merk je dat er verschil in hoogte is, laat dan die gewone lnb-klem achterwege en monteer meteen de rail en zet de houder dan zo dicht mogelijk tegen de arm aan als de rail horizontaal staat. Volgens mij staat de lnb dan niet precies midden boven de lnb-arm maar dan kun je de lnb aan de andere kant van de arm vast monteren en op de juiste afstand zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Triax was failliet of bijna failliet en op de valreep hebben ze de multifeedrail veranderd. Jarenlang had een Triax-rail 2 groeven boven elkaar. SAB had ook een rail en die had maar 1 groef in de hoogte. Het schijnt dat de nieuwste Triax-rails nu ook 1 groef in de hoogte hebben. Daarmee staat de rail net zo hoog als de SAB-rail. Nu staan de lnbs niet meer in het brandpunt van de schotel en wijkt de elevatieschaalverdeling een paar graden af. Tja, jammer maar helaas.

verschil Triax en SAB-rail.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens bekeken en zie zat ik een rail heb met 1 groef ( aan de voorkant, aan de bovenkant zitten er wel 2 en daar was de verwarring over bij mij.) Maar ondanks dat het er één is met 1 groef, zitten de lnb's een dikke cm hoger in de houders dan met de Trix standaard houder. Is ook te zien op de foto's hierboven. Wat de gevolgen zijn qua signaal weet ik niet, maar dat is van latere zorg. Heb zaterdag zondag en maandag (11-13 nov.' 23) tijd om de rail te monteren, dan is het weer ook redelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is natuurlijk als het focuspunt van de lnb in het brandpunt van de schotel staat. Dan heb je de meeste signaalopbrengst maar laten we wel wezen, met een rail staan diverse lnb's ook naast het brandpunt van de schotel en als de rail schuin staat wat meestal het geval is, staan lnb's ook boven en onder het brandpunt van de schotel.

Een originele Triax-rail met 2 groeven boven elkaar zijn zover ik weet niet meer te koop, misschien tweedehands.

Tja alleen onhandig dat de elevatie-schaal niet meer juist aan geeft als de lnb niet in het brandpunt van de schotel staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nodig/beter is kan ik de steunarm best een klein knikje (buigen)  naar beden geven. Met een vastgemaakt nylon koordje aan de top van de schotel eerst een merkje op het koord ter controle om zo ca. 1,3 cm lager uit te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen ga ik met de rail aan de slag. Het weer is nog een spelbreker, af en toe een buitje. Maar tussendoor heb ik nog wel een redelijke oplossing voor de positie 13 oost bedacht. Zie hier het buienbeentje op mijn 60 cm met Astra 1-2-3 en het werkt boven verwachting (zie de foto’s, ook van het signaal). Het kan denk ik nog wat beter, maar het begon weer te regenen. Nb. een van de belangrijkste reden dat ik 13 oost wil ontvangen, de ontvangst van de Franse Arte . Bij de Engelstalige speelfilms, (waarvan ze er veel uitzenden die ik wil zien) is dan is meestal het originele geluid beschikbaar. Bij de Duitse Arte op o.a. 19 oost is dit nooit het geval. Duitse nasynchronisatie of afschuwelijke gele Duitse ondertitels als de voertaal Frans is.

Sig 13.jpg

Buitenb.jpg

Buitenb.2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben met de rail bezig, maar nog geen signaal te vinden. Heb eerst op 9 oost uitgericht met gewone lnb/kop en had prima signaal daar. Maar met de rail nu nog niets gevonden op 16 oost, daarvan heb ik de zenders al de ontvanger. Vraag me af of ik iets fout doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...