Ga naar inhoud


Ariston Lydie hybrid electrische warmtepomp boiler


jepe

Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring hier mee. Kan iemand zeggen of het principe Idd veel besparing oplevert? Ik heb nu een Vaillant turbomag geiser die F 5 storing geeft maar het is momenteel heel lastig om daar snel hulp bij te krijgen plus de Vaillant is jaar of 9 oud. Dus misschien beter nu naar deze zuinige boiler te gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij moet een warmtepomp boiler een aanvoer van en afvoer van/naar buitenlucht hebben.

Net als bij een CV ketel.

Ik weet niet of je geiser deze nu heeft met de juiste diameter.

aangepast door mati

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een warmtepomp boiler.

Deze staat in de kelder en zuigt zijn lucht in de kelder aan.

Hij blaast de koude lucht weg in een kruipkelder.

 

Hij is niet echt stil, dus ik zou hem niet naast je slaapkamer hangen.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog bezig te proberen de vraag te begrijpen.

 

Ook ik heb een warmtepompboiler. Van Elco (Ariston groep) Maar die "boiler" krijgt zijn warmte van twee in cascade staande externe warmtepompen. En deze Lydie hybrid boiler zou dan naast de klassieke warmtespiraal ook nog warmtepomp techniek hebben ingebouwd?  Het lijkt me een relatief dure manier van hinken op twee gedachten.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan nergens een beschrijving van die boiler vinden maar,...

Een warmtepomp levert niet voldoende temperatuur voor tapwater, daarom is er nog elektrisch element nodig om het voorverwarmde water op 60 graden te tillen.

 

Verder denk ik dat een warmtepomp die de warmte uit je woning haalt niet echt efficiënt is, in de winter moet je huisverwarming eerst die warmte opwekken waarna die boiler de warmte uit je huis ontneemt om het water te verwarmen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-11-2023 om 15:27, jepe zei:

Heeft iemand ervaring hier mee. Kan iemand zeggen of het principe Idd veel besparing oplevert? Ik heb nu een Vaillant turbomag geiser die F 5 storing geeft maar het is momenteel heel lastig om daar snel hulp bij te krijgen plus de Vaillant is jaar of 9 oud. Dus misschien beter nu naar deze zuinige boiler te gaan?

 

Beste jepe, ik werk in de installatie branche.

 

Jouw geiser zal altijd zuiniger zijn. Hoe je het ook wend of keert een boiler moet altijd op temperatuur worden gehouden. Oftewel je heb stilstandsverliezen. Jou Vaillant geiser staat uit en gaat alleen aan tijdens het tappen/douchen. 

 

Een warmtepompboiler is best mooi je moet dan eigenlijk mechanische ventilatie hebben zodat je de lucht die je "naar buiten blaast" eerst door de warmtepompboiler laat gaan . Dan onttrek je namelijk de warmte uit de ventilatielucht (ga uit van ca 21 graden)  (WTW idee) Maar zoals gezegd zal duurder zijn dan een geiser aangezien je wel moet bijverwarmen met een elektrisch element (alleen al om legionella tegen te gaan) minimaal op 60 graden houden.

 

Heb je PV panelen i.c.m. een warmtepompboiler is het al wat interessanter. Nog af te wachten hoe het verder gaat met de salderings regeling...eerst maar eens stemmen en kabinet vormen denk ik.

 

p.s Ariston is een onderdeel van de Ariston Group net als het Nederlandse Atag uit Lichtenvoorde.

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, ceesv zei:

en warmtepomp levert niet voldoende temperatuur voor tapwater, daarom is er nog elektrisch element nodig om het voorverwarmde water op 60 graden te tillen.

 

 

Ik gebruik al jaren een warmtepomp boiler en die haalt makkelijk 55 °c zonder zijn weerstand te moeten gebruiken.

Enkel als je boven de 60°C wil gaan en of het te lang duurt ( ik dacht meer dan 4 uur) voor het water zijn temperatuur bereikt, dan schakelt de weerstand bij in.

 

Waarmee ik niet wil zeggen dat een warmtepomp boiler zuiniger is dan een geiser.

Ale volgens de overheid wel😒

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, jeevanhoof zei:

 

Ik gebruik al jaren een warmtepomp boiler en die haalt makkelijk 55 °c zonder zijn weerstand te moeten gebruiken.

Enkel als je boven de 60°C wil gaan en of het te lang duurt ( ik dacht meer dan 4 uur) voor het water zijn temperatuur bereikt, dan schakelt de weerstand bij in.

 

Waarmee ik niet wil zeggen dat een warmtepomp boiler zuiniger is dan een geiser.

Ale volgens de overheid wel😒

55 graden is wel krap aan. Oppassen met legionella! ik zou hem echt minimaal op 60 zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 graden bied helemaal geen probleem en was in belgie zelfs het maximum dat oudere gasboilers mochten verwarmen.

 

De Legionella-bacterie vormt pas een probleem als zij zich heeft kunnen vermenigvuldigen. Dit kan vooral gebeuren in water met een temperatuur tussen 30 en 45 °C (optimaal is 37 °C). Boven de 50 °C vindt afsterving van de bacterie plaats.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 55 graden sterft de bacterie pas af. tussen de 37 graden en zeg 50 is ideaal voor de bacterie. Zoals ik al aangaf ben zelf installateur sinds ca. 1990 en heb meerdere legionella beheersplannen meegemaakt. Je moet echt niet "net veilig" gaan zitten. Recentelijk in Nederland nog problemen geweest met het merk Ferroli 

 

zie ook hier wat leesvoer: Legionella – Boiler-info.nl

 

p.s. misschien hebben ze in In Belgie een andere variant die al bij 50 graden het loodje legt😉

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-11-2023 om 16:08, ceesv zei:

Ik kan nergens een beschrijving van die boiler vinden maar,...

Een warmtepomp levert niet voldoende temperatuur voor tapwater, daarom is er nog elektrisch element nodig om het voorverwarmde water op 60 graden te tillen.

 

Verder denk ik dat een warmtepomp die de warmte uit je woning haalt niet echt efficiënt is, in de winter moet je huisverwarming eerst die warmte opwekken waarna die boiler de warmte uit je huis ontneemt om het water te verwarmen.

Warmtepompen met R290 (propaan) halen makkelijk 70gr.

(zijn wel monoblocken)

 

Met jouw 2e alinea ben ik het helemaal mee eens.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...