Ga naar inhoud


Vanaf morgen 8 dec. in bijna heel Amsterdam maximaal 30 km/uur.


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@ceesv betreffende je link naar de cijfers in Wenen, dat klopt dat daar een toename is m.b.t. ongevallen onder de fietsers en ook bij automobilisten.

Je moet cijfers natuurlijk in een context plaatsen en ook zo zien. Wat gebeurde er?

Corona voor tijdens en na, bijvoorbeeld.

Maar ook die toename van vette patserbakken na de hypotheekcrisis.

 

Het zal niemand boeien maar de ongelukken op fietspaden zijn inderdaad heel wat hoger geworden door de mix van pedelecs, fatbikes en oude van dagen fietsen met elektrische aandrijving en andere niet straat legale toestellen. Op die fiets rijwegen daar zijn snelheids verschillen van 5 tot 60 km/u.

 

Ook die mogen dus vanaf nu niet meer sneller dan 30

 

 

 

 

 

 

Second Life

Mungo Parker

 


  • Moderator
Geplaatst:
12 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ook die mogen dus vanaf nu niet meer sneller dan 30

Eh, dat is niet wettelijk geregeld.

Even gezocht.

 

Bijzonder genoeg kun je op de fiets nooit een boete krijgen voor het overschrijden van de de snelheidslimiet.

Niet dat het verstandig is, maar je mág 40 kilometer per uur fietsen door een 30 kilometerzone en je zou ook met 60 kilometer per uur voor de wind in de bebouwde kom mogen fietsen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
10 minuten geleden, ceesv zei:

Eh, dat is niet wettelijk geregeld.

 

Zo was het wel in het nieuwsbericht van het NOS journaal verteld/gesteld.

Quote

Ook fatbikes en scooters

De maximumsnelheid geldt voor iedereen op de rijbaan en het fietspad. Dus ook voor scooters en elektrische fietsen. Wie te hard rijdt, riskeert een boete.

van bron>

https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/30-rijden/

Second Life

Mungo Parker

 

  • Moderator
Geplaatst:
Zojuist, Tonskidutch zei:

Zo was het wel in het nieuwsbericht van het NOS journaal verteld/gesteld.

Die blijken het dus bij het verkeerde eind te hebben, dat is tegenwoordig geen uitzondering.

 

Je kan niet bekeurd worden met je fiets voor te snel rijden.

 

Fietsen hebben bijvoorbeeld geen snelheidsmeter, die is niet verplicht.

Dus hoe wil je die 30 km op de fiets bepalen en handhaven?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik geloof je op je woord...

maar dan heeft de gemeente ook nog wat recht te zetten

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike

 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5311990/maximum-snelheid-fietsers-fietspad-snelheid-amsterdam-ebikes

Quote

Amsterdam zou met de invoering van een maximumsnelheid op het fietspad overigens niet de enige gemeente zijn fietsers reguleert. In Den Haag geldt in sommige voetgangerszones, waar fietsers ook welkom zijn, al een maximale snelheid van 15 kilometer per uur, zegt Wim Bot van de Fietsersbond

 

Second Life

Mungo Parker

 

  • Moderator
Geplaatst:

Tja, wanneer ik op mijn e-bike sneller rijdt als 25 km/uur valt de ondersteuning uit en is het voor de wet een gewone fiets.

De wetgever voorziet niet in sancties voor fietsers die sneller rijden.

 

Daar kan de fietserbond en de gemeente wat van vinden, maar oom agent heeft geen sanctie in zijn feitenboekje staan voor die "overtreding"

Dit is het zoveelste geval waar de wetgever wetgeving gemaakt heeft die in de praktijk niet de toetsing van de rechter doorstaat.

Is Amsterdam eigenlijk een bevoegde verkeerswetgever?

 

Er is in Nederland nog nooit een fietser of e-biker bekeurd voor te snel fietsen.

Een 30  km zone gaat daar ook geen verandering in brengen.

 

Het voorkomt ook geen ongevallen, de ervaringen opgedaan in steden en regio's waar men zulke beperkingen heeft opgelegd tonen dat aan.

 

Wat wel helpt is de weginrichting veranderen in een veiligere omgeving voor verschillende categorieën weggebruikers.

Iets wat gevaarlijk is, blijft gevaarlijk, een bord in de berm maakt het niet veiliger.

Maar dat kost geld, bekeuren levert geld op maar verandert de veiligheid niet.

 

Nederland schrijft in 2022 een aantal van 8.153.043 bekeuringen uit, voor een steeds hoger bedrag, of dat helpt?

De tendens is stijgend, in het eerste kwartaal van 2023 was er een plus van 9% tov 2022.

 

Het Openbaar Ministerie wil dat de boetes voor bepaalde verkeersovertredingen met 30 procent worden … verláágd.

De hoogte van de boetes zou niet meer in verhouding zijn met de overtredingen in kwestie.

Volgens het Openbaar Ministerie zijn verkeersboetes de laatste jaren zóveel duurder geworden dat het niet meer te verdedigen is.

Onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats kost bijvoorbeeld 440 euro, terwijl mishandeling een boete van 400 euro oplevert.

Het vasthouden van een telefoon achter het stuur kost anno 2023 zo’n 380 euro.

 

Alle verkeersboetes worden vanaf 1 januari 2024 met 10 procent verhoogd.

 

Hoeveel geld daarvan gebruikt gaat worden om onveilige verkeerssituaties aan te pakken laat zich raden.

Het plaatsen van borden gaat niet helpen, gescheiden rijbanen wel.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
17 uren geleden, gerrit B zei:

Probleem is dat dit soort maatregelen meestal ingesteld worden en nooit weer worden terug gedraaid.

Het zou veel beter zijn om bijv. een periode van 2 of 3 jaar af te gaan spreken en dan een evaluatie te houden.

Is er dan geen merkbaar verschil dan gaan we weer terug naar de oude situatie en was het een éénmalig experiment maar blijft het daar ook bij.

Hadden ze dat de afgelopen 30 a 40 jaar maar een keer of 10 met het onderwijs gedaan. dan was Nederland niet afgezakt naar het vrijwel domste jongetje van de EU, want bij vrijwel iedere maatregel ging het achteruit.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

Dat met het onderwijs speelt niet alleen in Nederland maar zag net een reportage op een Duitse zender en daar hadden ze hetzelfde probleem.

Daar werd aangegeven dat het onderwijs ook achteruit holt en dat dit te maken had met het feit dat scholen werden beoordeeld op het aantal geslaagden en niet meer op de kwaliteit van de geslaagden die afgeleverd werden.

Zat je als school toevallig in een wijk met veel leerlingen die de taal minder goed beheersen en zakt hierdoor het aantal geslaagden dan wordt je met het huidige systeem als school genadeloos afgeslacht en bestempeld als slechte school terwijl het onderwijs op zo'n school zelfs uitmuntend kan zijn maar de leerlingen die het onderwijs genieten gewoon onder de maat zijn.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:
Op 8-12-2023 om 15:20, ceesv zei:

Er is onzekerheid over de impact van 30 km/h op de uitstoot van voertuigen en de resultaten van onderzoek hiernaar zijn inconsistent en soms tegenstrijdig. De gemiddelde concentraties NO2 en PM zullen hoogstwaarschijnlijk niet of nauwelijks veranderen. Een vaak verondersteld negatief effect van de lagere snelheid op luchtvervuiling is er niet.

 

https://www.waltherploosvanamstel.nl/amsterdam-gaat-naar-30-km-uur-is-dat-een-goed-plan/

 

Bepaald geen objectief artikel. Even wat citaten:

  • Helaas zijn er de nodige uitzonderingen voor Amsterdamse wegen waar je nog wel stevig door mag rijden
  • Overigens, wordt er steeds meer gesproken over de mogelijkheid van het automatisch begrenzen van de snelheid met een ‘intelligente snelheidsassistent’ (ISA). Dit is een logische gedachte, want dit biedt de mogelijkheid om verkeersgedrag direct te beïnvloeden; je kunt simpelweg niet harder kan rijden.
  • Overigens ontbreken betrouwbare cijfers over verkeersgewonden in Amsterdam.
  • Als bewoner kun je niet anders dan voor die 30 km/u maatregelen zijn. Het zijn alles behalve linkse hobby’s of autoje pesten. De prijs voor jouw individuele vrijheid om ‘vol gas’ door de stad te rijden is simpelweg te hoog. Dan kan echt niet meer. Wen er maar aan.

Vind het eigenlijk maar een eng mannetje!

 

Hier het artikel over uitstoot.

https://www.ad.nl/auto/verlaging-maximumsnelheid-veroorzaakt-meer-luchtverontreiniging~a7fbad82/

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Geplaatst:
Op 9-12-2023 om 10:16, Tonskidutch zei:

Psychi,

je moet wat minder naar Johan Derksen luisteren en jezelf wat meer in de wetenschap verdiepen. Waarom en hoe, denk je dat men uiteindelijk achter de sjoemelsoftware van dieselmotoren is gekomen. Door het al rijdende met de auto's te meten (in USA ontdekt) en hetzelfde heeft een team van duitse experts gedaan om aan te tonen dat die Europese norm inzake benzine verbruik en uitstoot kolder is. Die auto's volgens de Europese norm getest stonden enkel op een rollenbank. Dus kwam men nu, als wetenschappelijk onderzoek met de resultaten van een rijdende test met diverse auto merken en modellen, er achter dat dat niet klopt.

Daarbij kwam ook naar voren dat de moderne auto's met inspuiting, lambda sonde en boordcomputer zeer wel in staat is binnen de limieten te blijven mbt uitstoot en gewenste vermogen. Er wordt optimaal lucht en brandstof gemengd onder elke omstandigheden.

 

En zo is het gekomen... { Frater Venantius: Win Sonneveld }

 

Dat men uit de autolobby allerlei onwaarheden verteld om vooral maar te kunnen blijven karren met fossiele brandstof, maakt niet uit welke fossiele brandstof.

Maar wat wel uitmaakt is natuurlijk wat vergelijken we vette SUV's of de kleine middenklasser. https://auto-hermann.ch/klimabilanz-von-autos/

of https://www.carculator.psi.ch/start voor als je tijd hebt dan kun je het allemaal berekenen voor Diesel, Benzine, CNG of Elektrisch

 

En wat men niet moet vergeten is dat hoe vaker je moet accelereren (evident in de binnensteden met kruisingen) dat je uitstoot gerelateerd aan benzinegebruik en het gewicht van de auto in algemene zin toeneemt bij 50km/u vergeleken met 30km/u.

 

Ga maar een weekend rekenen en als het kan laat het AD maar eens dezelfde metingen uitvoeren voor ze weer als lobbykrant ontlarfd worden.

 

Ik bedoelde niet de uitstoot maar het feit dat jij beweert dat er bij 30km/uur minder files zijn. Hoe dan?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Geplaatst:
Op 9-12-2023 om 11:09, Tonskidutch zei:

Je bent 50 gewoon of went aan 30, dat is jullie probleem. Dat wennen!

 

Dat gaat echt niet wennen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Geplaatst:

Moet al maanden lang hier in de omgeving 30 rijden je gaat er echt niet aan wennen, het is alleen maar irritant. En op sommige wegen is nooit geen hond te zien en daar moet je dan ook 30 aanhouden wat gewoon belachelijk is. En een aantal daarvan zijn enkele kilometers lang.

 

Nogmaals Brussel heeft hier niet goed over negedacht, en naast een enorm drukke weg waar alles 30 rijd wil je niet lopen of fietsen daar krijg je spontaan astma van.

 

Geplaatst:

Ik rij altijd extra hard door de steden en vooral ook als het glad is. 
Je bent dan eerder op je bestemming en
daardoor is het gevaar eerder voorbij en voorkomt zodoende ongelukken. 

  • Like 1
  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:
5 uren geleden, Tonskidutch zei:

het zijn maatregels die de stad oplegt.

Nee het zijn regels die Brussel in heel de EU oplegt. Dit is ook keurig in het Spaanse nieuws vermeld. Er stond toen ook bij op wat voor wegen het ging gelden.

 

Hier is het na maanden al naar stap 2 gegaan en heb je nu ook 30km zones buiten de steden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...