OFDM Geplaatst: 19 april 2024 Geplaatst: 19 april 2024 Hoe meet je de polarisatie scheiding nauwkeurig zonder spectrum analyser? Ik heb deze week nog LNB's afgeregeld met een spectrum analyser op onderdrukking van de andere polarisatie > 20 dB. De multifeed rail van 19,2 en 28,2 graden staat ongeveer 10 graden scheef maar beide LNB's halen de maximale scheiding als ze een klein stukje teruggedraaid, dus CCW, worden. Dus mijn indruk is dat er geen veranderingen zijn geweest.
wetebe Geplaatst: 30 april 2024 Geplaatst: 30 april 2024 Zou dit trple block ook bruikbaar zijn voor 13-19,2-23.5 op een Triax 65. Positie 45.27 / 10.41 gr?
Sprietje Geplaatst: 30 april 2024 Auteur Geplaatst: 30 april 2024 Nee, de afstandsverhoudingen zijn niet hetzelfde. 19,2-23,5-28,3 heeft de afstanden 4,2 - 4,8 graden 13,0-19,2-23,5 heeft de afstanden 6,2 - 4,2 graden
Sprietje Geplaatst: gisteren om 18:24 Auteur Geplaatst: gisteren om 18:24 De site https://extranet.ses.com/AntennaPointingCalculator/ is al geruime tijd niet meer beschikbaar. Ik heb ontdekt dat er nu een andere site van SES is met die informatie namelijk http://demo.astra-net.com/pointing/. De verwarring neemt echter alleen maar toe met de informatie die daar te vinden is. We kunnen daar uit diverse satellieten kiezen. Ik kies voor de 23,5e - Astra 3B. Op het kaartje kunt het ballonnetje op de gewenste plaats zetten om zo de gegevens te krijgen. Maar ook zonder de locatiegegevens kunnen we in de rechter kolom zien dat de Pré-skew (Sat-skew genoemd) 7,5 graden is. Kies ik nu voor 28.2 E - Astra 1N Europe, dan zie ik dat de Sat skew 3,5 graden is. Hè? Dat moet toch 7,5 graden zijn? En waarom er dan ook nog "Vertical polarisatie" bij staat is me ook een raadsel. De horizontale- en verticale polarisatie staan toch altijd 90 graden van elkaar, toch niet anders.
Mojo Geplaatst: gisteren om 18:28 Geplaatst: gisteren om 18:28 (aangepast) 8 minuten geleden, Sprietje zei: Kies ik nu voor 28.2 E - Astra 1N Europe, dan zie ik dat de Sat skew 3,5 graden is. Hè? Dat moet toch 7,5 graden zijn? En helemaal niet door hebben dat die satelliet daar niet hangt? Buiten dat moet je misschien eens begrijpend lezen wat er staat..... gisteren om 18:32 aangepast door Mojo You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Sprietje Geplaatst: gisteren om 18:36 Auteur Geplaatst: gisteren om 18:36 5 minuten geleden, Mojo zei: En helemaal niet door hebben dat die satelliet daar niet hangt? Buiten dat moet je misschien eens begrijpend lezen wat er staat..... Het maakt niet uit of die satelliet daar nu wel of niet hangt, een pré-skew van 3,5 graden is er nooit geweest voor de Astra satellieten.
Mojo Geplaatst: gisteren om 18:38 Geplaatst: gisteren om 18:38 (aangepast) 15 uren geleden, Sprietje zei: Het maakt niet uit of die satelliet daar nu wel of niet hangt, een pré-skew van 3,5 graden is er nooit geweest voor de Astra satellieten. Niet voor de frequenties voor internet. A2C is Astra 2 connect iLNB is een interactive LNB 11 uren geleden aangepast door Mojo You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
OFDM Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Maar is er iets veranderd door de verhuizingen naar nieuwe satellieten dan? Ik heb zelf geen idee, zit niet elke dag aan LNB's te draaien. De meetwaarden gaven geen aanleiding om te twijfelen. Ik vind het hele concept van pre skew een beetje vreemd. Wat is de winst daarvan? Voor consumenten die geen meetapparatuur hebben?
Mojo Geplaatst: 11 uren geleden Geplaatst: 11 uren geleden 1 uur terug, OFDM zei: Maar is er iets veranderd door de verhuizingen naar nieuwe satellieten dan? Ik heb zelf geen idee, zit niet elke dag aan LNB's te draaien. De meetwaarden gaven geen aanleiding om te twijfelen. Het gaat hier om interactieve diensten. 1 uur terug, OFDM zei: Ik vind het hele concept van pre skew een beetje vreemd. Wat is de winst daarvan? Voor consumenten die geen meetapparatuur hebben? Dat ze de LNB gewoon recht in de schotel kunnen plempen. You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden Op 19-4-2024 om 22:29, OFDM zei: Hoe meet je de polarisatie scheiding nauwkeurig zonder spectrum analyser? Ik heb deze week nog LNB's afgeregeld met een spectrum analyser op onderdrukking van de andere polarisatie > 20 dB. De multifeed rail van 19,2 en 28,2 graden staat ongeveer 10 graden scheef maar beide LNB's halen de maximale scheiding als ze een klein stukje teruggedraaid, dus CCW, worden. Dus mijn indruk is dat er geen veranderingen zijn geweest. De skew moet natuurlijk kloppen maar in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als dat ie opgediend wordt. Een graad meer of minder doet er niet toe. Sprietje maakt er altijd een kompleet dokter dissertatie proefschrift van maar neem van mij aan dat het niet kritisch is. Voor de perfectionisten onder ons, neem je inderdaad een spectrum analyser ter hand en regelt de opposite pole op minimum af. Terwijl je dit doet zul je zien dat dit minimum behoorlijk “breed” is. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Sprietje Geplaatst: 3 uren geleden Auteur Geplaatst: 3 uren geleden Wat een gezwets. Heb je niets anders te doen?
Mojo Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden 49 minuten geleden, Sprietje zei: Wat een gezwets. Heb je niets anders te doen? Ja sorry hoor dat we even in jouw vaarwater komen😉 You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen