Ga naar inhoud

Pré-skew van 7,5 graad bij Astra afgeschaft(?)

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vanaf de eerste lancering van de Astra satellieten in 1989 had men bij SES besloten om aan hun vloot gericht op West Europa een pré-skew te geven van 7,5 graden, om er voor te zorgen dat de skew van de lnb's niet al te schuin hoefden te staan. De belangrijkste Astra vloot zou namelijk komen te hangen tussen 19,2 oost en 28,2 oost terwijl de grootste doelgroep in West-Europa lag inclusief Engeland.

Tot voor ongeveer 8 jaar geleden kon je op de site van SES Astra nog uitleg vinden over de pré-skew van 7,5 graden inclusief een afbeelding er van.
De laatste jaren was er echter helemaal niets meer over te lezen over de pré-skew van 7,5 graad die werd toegepast bij de Astra 19,2e, 23,5e, en 28,2e.

75gradenpolarisatie.JPG.354e7e97c25da8c360f9af00ddb9892d.JPGAstra12en3polarisatie75gradengedraaid.PNG.35edbbc1d73736311c519253bf00490f.PNG

Ik vroeg me al diverse jaren af of Astra die pré-skew nog wel hanteerde maar kon hier geen enkele informatie over vinden. Aangezien respectabele sites zoals Dispointer.com en Satlex.com nog steeds rekening houden dat deze 3 Astra-satellieten een pré-skew hebben van 7,5 graad, ben ik er van uit gegaan dat die pré-skew nog steeds bestaat.
Waarschijnlijk heeft SES Astra de afschaffing van de pré-skew opzettelijk niet  bekend willen maken om onrust en mogelijke schadeclames te voorkomen. Het is ook heel goed mogelijk dat ze de afschaffing van de pré-skew in kleine stapjes hebben gedaan van een paar graden om te kunnen zien wat de eventuele gevolgen zouden zijn.

Waarom zou ik denken dat de pré-skew van de 19,2e, 23,5e, en 28,2e is afgeschaft?
Vandaag heb ik een site van SES Astra ontdekt waarbij je de afstelgegevens van de schotel en lnb kunt uitrekenen vanaf een willekeurig ingegeven locatie.
Het gaat om deze site: https://extranet.ses.com/AntennaPointingCalculator/

Om te kunnen zien of een satelliet gebruik maakt van een pré-skew, kun je eenvoudig een locatie kiezen waarvan de Longitude (E) gelijk is aan de Longitude van de satelliet. Als je voor de Astra 19,2 ook de locatie 19,2 oost in vult, moet je uitkomen op een skew van nul als er geen pré-skew wordt toegepast en een skew van 7,5° zoals Dishpointer en Satlex laat zien.

skewAstra1KR.thumb.png.712a06397214ee7de6ca1eae590052eb.png

skewAstra3B.thumb.png.289c6665974ebbb7731b4ae229e681ee.png

skewAstra2E.thumb.png.f0913e33ccba7df65a9c52c3370aca6f.png

Aangezien de kaartjes van SES Astra betreffende de pré-skew van 7,5 graad al jarenlang niet meer te vinden zijn op internet en gezien het feit dat de eigen calculator van SES Astra aangeeft dat er geen pré-skew meer is op de 3 Astra satellieten, ben ik er van overtuigd dat deze drie satellieten ook geen pré-skew meer hebben. Het is dan wel erg slordig van Satlex en Dishpointer dat ze hier nog wel van uit gaan. Er zijn overigens nog heel veel andere calculators die wel en geen rekening houden met de pré-skew van 7,5 graad.

dubbelklik voor grote weergave

Satlex192.thumb.png.113831620e8c9c1b98b58c80f5fe1211.png

Dishpointer192.thumb.png.91f1761aa54073064f409ce6be044860.png

Wat heeft dit tot gevolg voor de lnb-fabrikanten?

Al heel veel jaren maken lnb-fabrikanten monoblocken om 2, 3 of zelfs 4 satellieten te ontvangen met 1 lnb. Zo bestaan er 3° en 6,2° monoblocken en ook 4,3° monoblocken voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 en triple-feed monoblocken om de Astra 19,2e, Astra 23,5e en Astra 28,2e te ontvangen.
Bij de monoblocken bedoeld voor de ontvangst van de Astra 19,2e, Astra 23,5e en Astra 28,2e is er altijd iets speciaals geweest. De antennes zaten namelijk schuin in het monoblock. Dat was noodzakelijk om de antennes in de juiste stand te krijgen rekening houdend met de pré-skew van de 3 satellieten. Juist vanwege dit verschil werden dit geen monoblocken genoemd maar duo-lnb's of triple-lnb's, speciaal vanwege de afwijkende stand van de antennes.

Antennes recht

antennesrecht.JPG.a61fddc840dd91c875551fdd00c207fe.JPG

Antennes schuin

antennesschuin.JPG.c8dae329df87e443b2e30216ad4b1248.JPG

Er gebeurde iets speciaals een paar jaar geleden.

Vooral de triple-lnb's waren ineens niet meer te koop. Waarom? Was er opeens geen vraag meer naar lnb's waarmee je de Astra 19,2e, Astra 23,5e en Astra 28,2e kon ontvangen? Natuurlijk wel, dat bleek maar al te goed op dit forum waarbij gevraagd werd waar die triple-lnb's nog te koop waren.
Achteraf gezien is de reden waarom ze uit productie genomen waren duidelijk.
Alle 3 de antennes stonden schuin opgesteld vanwege de pré-skew. Maar als deze 3 satellieten niet meer met een pré-skew uitzenden, klopt er niet veel meer van zo'n triple-lnb. Er moesten dus nieuwe triple-lnb's gemaakt worden waarvan de antennes ongeveer in gelijke stand in het blok stonden. De oude voorraad moest natuurlijk verkocht worden voordat de nieuwe op de markt kwamen.
Opvallend was ook dat heel veel merken die duo-lnbs maakten, nieuwe types op de markt brachten. Ik dacht toen al, waarom doen ze dit? Het kan natuurlijk zijn vanwege een goedkopere productiemethode maar daarvoor waren er veel te veel merken die hun duo-lnb's vernieuwde.

Ik zal er vanaf vandaag rekening mee houden bij het uitrekenen om lnb's af te stellen dat de 3 Astra satellieten geen pré-skew meer hebben.

aangepast door Sprietje
taalfout
  • Bedankt 1

Geplaatst:

Zoals ik de tekening zie, zit ik bijna op de vertikale lijn. (locatie kreta). Is het de moeite waard om een proefopstelling met een single LNB te maken, en de skew te noteren voor de astra 1 en 3? Dit om de info voor jullie te delen.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Het meest westelijke puntje van Kreta ligt op 23,5 oost, dus precies onder de Astra 3 satelliet. Daar zou het dus zo moeten zijn dat je met de lnb-aansluiting precies recht omlaag je de lnb precies even veel linksom als rechtsom kunt draaien voordat het beeld weg valt. Als dat zo is, is de pré-skew inderdaad verdwenen. Het zou mooi zijn als je dat eens wilt uitproberen.

Geplaatst:

Ik zit in Heraklion, zo'n 100 km naar het oosten. Maar zal binnenkort een proefopstelling maken. Nu staat de LNB maar een paar graden gedraait.

Geplaatst:

Klopt, Satlex geeft aan een berekende skew van 2,3 graden maar door de pré-skew 9,32 graden. Met een pré-skew van 7,5° moet je een verschil krijgen tussen linksom- en rechtsom draaien van de lnb van ongeveer 15 °, zonder pré-skew is het verschil te verwaarlozen. Ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.

Geplaatst:

IMG_8678.jpg.987926fe2abf2047e9f40c4c6a0afb23.jpg

Bij deze een foto van de afstelling op astra 3, op 23,5° oost. Lokatie Heraklion Kreta. Zoals te zien is de LNB iets door het middenpunt naar het westen gedraaid, dit was in het verleden precies de andere kant uit (oosten).

Geplaatst:

Satlex geeft voor Heraklion Kreta een skew op van +2,25 graden zonder pré-skew en 9,25 graden met pré-skew.
Dishpointer geeft aan +9,8 graden. Dit verschil met Satlex komt doordat Dishpointer een pré-skew van 7,5 graden hanteert en Satlex 7 graden.

Een positieve skew wil dus zeggen rechtsom gedraaid als je naar de satelliet kijkt en linksom gedraaid als je achter tegen de lnb aan kijkt.
Zonder pré-skew dus 2,25 graden linksom gedraaid volgens de calculators. Op jou foto staat de lnb 6 graden rechtsom gedraaid. Blijkbaar zit er dus een afwijking van ongeveer 8 graden in je lnb wat zeker niet uitzonderlijk is. Zou Astra nog met de pré-skew uitzenden, dan had jou lnb ruim 15 graden verkeerd moeten staan. Dit wijst er op dat SES Astra de 7,5 graad pré-skew niet meer gebruikt.

kreta 23,5e.jpg

Geplaatst:

Het kwartje begint steeds meer te vallen omtrent de pré-skew.
Op 2 mei dit jaar plaatste ik op dit forum het volgende bericht:  Ontvangsprobleem in Zuid-Spanje, zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/379569-ontvangsprobleem-in-zuid-spanje/
Die zijn vanaf half maart ontstaan. Het ging om duizenden klachten. Er werd toen nog gedacht dat het aan de extreem hoge temperaturen lag die toen in Spanje heersten en die atmosferische storingen veroorzaakte. Nu is het me duidelijk geworden dat de problemen zijn ontstaan door het afschaffen van de pré-skew van 7,5 graden.
In het midden van de footprint is het signaal sterk genoeg om een skew-afwijking van je lnb van 7,5 graad te hebben maar aan de randen van de footprint ga je dat zeker merken.
Het was ook niet voor niets dat de klachten vooral kwamen van mensen die schotels van 80cm hadden. Mensen met schotels van 1 meter en groter hadden die klachten niet. Die hadden voldoende reservesignaal om wat verlies te kunnen opvangen.
Dat SES Astra de afschaffing niet al veel eerder heeft doorgevoerd kan ik opmaken uit een installatiebeschrijving van 07-2022, zie:   https://ses-astra.fr/sites/default/files/2022-07/Guide-Installation-antenne-Parabole-8-2022.pdf

Hierin is te herleiden dat de skew van de lnb nog wordt afgesteld uitgaande van een pré-skew van 7,5 graden. Aangezien ik niet geloof dat SES Astra bewust verkeerde installatiebeschrijvingen de wereld in stuurt, moet de afschaffing van de pré-skew dus na aug-sept. 2022 hebben plaats gevonden.

Ik vind het toch een kwalijke zaak dat SES Astra bekende afstelsites zoals Satlex.com en Dishpointer.com hier niet op gewezen hebben waardoor deze al minimaal 9 maanden verkeerde informatie verstrekken.

Geplaatst:

Normaal gebruiken wij op kreta 80 cm schotels. En de schotel die ik voor de test gebruikte is iets van 65 cm. Voldoende signaal gemeten, maar geen regenreserve. De oude skew was iets van 2 graden oost. De astra 28,2 is hier precies op 0°.

• 4 maanden later...
Op 11-12-2023 om 15:33, Sprietje zei:

Er gebeurde iets speciaals een paar jaar geleden.

Vooral de triple-lnb's waren ineens niet meer te koop. Waarom? Was er opeens geen vraag meer naar lnb's waarmee je de Astra 19,2e, Astra 23,5e en Astra 28,2e kon ontvangen? Natuurlijk wel, dat bleek maar al te goed op dit forum waarbij gevraagd werd waar die triple-lnb's nog te koop waren.
Achteraf gezien is de reden waarom ze uit productie genomen waren duidelijk.
Alle 3 de antennes stonden schuin opgesteld vanwege de pré-skew. Maar als deze 3 satellieten niet meer met een pré-skew uitzenden, klopt er niet veel meer van zo'n triple-lnb. Er moesten dus nieuwe triple-lnb's gemaakt worden waarvan de antennes ongeveer in gelijke stand in het blok stonden. De oude voorraad moest natuurlijk verkocht worden voordat de nieuwe op de markt kwamen.
Opvallend was ook dat heel veel merken die duo-lnbs maakten, nieuwe types op de markt brachten. Ik dacht toen al, waarom doen ze dit? Het kan natuurlijk zijn vanwege een goedkopere productiemethode maar daarvoor waren er veel te veel merken die hun duo-lnb's vernieuwde.

Ik zal er vanaf vandaag rekening mee houden bij het uitrekenen om lnb's af te stellen dat de 3 Astra satellieten geen pré-skew meer hebben.

Hoi Sprietje,

Ik gebruik nog de triple LNB van Canal Digitaal op 65cm Triax, in Tilburg. Dat functioneert nog steeds goed. De installatie was destijds wel kritisch, maar eenmaal afgesteld heb ik tot op heden geen afwijkingen waargenomen. Ik heb gisteren op het internet wat rondgeneusd en die skew lijkt er niet al erg op aan te komen, kan een paar graden lijden zeg maar.

Waar ik me afgelopen dagen zorgen over maakte was wat als... die triple LNB vervangen moet worden? Hij kan ooit stuk stuk gaan. En ik wil de Astra op 28,2 graden graag beschikbaar houden.

Vzv ik begrijp is vooralsnog de oplossing om 3 losse LNB's op een railtje te zetten, maar ik vind dat met al die draden erbij niet heel elegant. Geef mij maar een Monoblock!

Ik vond artikel 5064 van Inverto,

Maar waar vind ik die te koop? Ik vind hem nergens. Is dat misschien nog een oude uitvoering met de nu verkeerde skew?

En wanneer kunnen we een vernieuwde uitvoering zonder die pre-skew verwachten?

5971b19485db1-1500623252.png

aangepast door Zunigkyk
Geplaatst:

Beste Zunigkyk

Het was natuurlijk een vreemde situatie dat de triple-lnb lang niet meer te koop was maar begin dit jaar is het kwartje bij mij wel gevallen.
SES-Astra haalt stiekem de pré-skew van de 3 Astra satellieten weg. Dat betekent dat die triple-lnb niet optimaal meer presteert. Daarom heeft SES-Astra natuurlijk tegen Inverto gezegd dat het beter is te stoppen met de productie van die triple-lnb. Maar maak je geen zorgen, er bestaat nog een triple-lnb die zogenaamd voor de 13e, 16e en 19,2e is. Daarvan is de satellietafstand maar 3 graden i.p.v. 4,3 graden maar omdat die bedoeld is voor een grotere schotel, hebben de koppen precies dezelfde afstand als die voor de Astra 1-2-3.
Is te koop als PremiumX en als Opticum met 1, 2 of 4 aansluitingen en dus uitstekend ook te gebruiken voor de Astra 19,2 - 23,5 en 28,2.

PemiumX PXMB-TR triple-lnb 1.jpg

pxmb-tri.jpg

Opticum Robust triple single.jpg

Opticum robust triple twin.jpg

Opticum robust triple quad.jpg

Dank Sprietje.

Ik lees dat Erwinnaar hier de Inverto item 5068 met succes heeft toegepast op een Fuba DAA650.

Inverto item 5068 is momenteel wel verkrijgbaar. Die werkt dus voor Astra 19,2 - 23,5 en 28,2 omdat je een kleinere schotel toepast.

Mocht mijn Triple LNB het begeven dan neem ik deze.5971bb77163d7-1500625783[1].png

P.S.: Je zegt dat de diseqc-volgorde anders is. Wat heeft dat voor gevolgen als ik op mijn Samsung TV automatisch de CanalDigitaal fastscan wil doen? Komt de zaak dan in de war, krijg ik een andere kanalenlijst? Gaat hij misschien "19,2" graden "23,5" noemen?

aangepast door Zunigkyk
P.S. vraag

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen